OULUN ASUNTOMESSUT HAASTAA KESKUSTELUUN ASUMISESTA - Messuasunnoissa uutuuksia ja yksilöllisiä ratkaisuja

Ensi kesän asuntomessut Oulussa esittelevät modernia asumista satamahenkisessä ympäristössä. Messuilla on esillä omakotitaloja, paritaloja, rivitaloja ja kerrostaloja sisältäen uusia asumisen ideoita ja yksilöllistä arkkitehtuuria. Keskusteluun asuntorakentamisesta haastetaan yhtä hyvin kuluttajat kuin alan toimijat.

Oulun asuntomessujen teemat ovat valo ja yksilöllinen suunnittelu, vanhan satama-alueen uusiokäyttö, rakentamisen laadun ohjaus sekä ympäristörakentaminen. Jo teemoista on pääteltävissä, että asuntomessut ovat tällä kertaa hyvin erilaiset merihenkisessä, sataman karheassa ympäristössä. Messut pidetään Oulussa Toppilansaaressa, jossa vanha satama- ja varastomiljöö muuntuu rakentamisen edetessä moderniksi asuinalueeksi. Ilmiö on tuttu Euroopassa, jossa myös vanhoja teollisuusalueita otetaan asuinkäyttöön säilyttäen silti ympäristön omaleimaisuus ja kulttuuriperintö. Oulun messualueen suunnittelussa on pyritty hallittuun ja ehjään kaupunkikuvaan. Kaupunki on ohjannut maankäyttöä ja kaavoitusta sekä antanut tarkat rakentamistapaohjeet. Kantavana ajatuksena on ollut vastuu rakentamisen estetiikasta sekä vastuu rakennusten asuttavuudesta ja terveellisyydestä. Toppilansaaren messualueen asuinympäristön ja asuintalojen suunnittelu on lähtenyt asukkaiden tarpeista. Talot ovat yksilöllisiä, arkkitehtien suunnittelemia. Esimerkiksi pientalot on suunniteltu aina kunkin rakentajaperheen omiin tarpeisiin. Suomalaisessa asuntorakentamisessa on poikkeuksellista, että kokonainen pientaloasuinalue suunnitellaan yksilöllisistä lähtökohdista. Asuntojen suunnittelun lähtökohtana on myös ollut valo: pohjoisissa oloissa on tärkeätä hyödyntää luonnonvalo niin yöttömän yön kuin kaamoksen aikana. Messujen tarjonta on laaja, sillä esillä on peräti viitisenkymmentä kohdetta puusta, kivestä tai betonista. Messualueella on esillä kaikki asumisen muodot: omakotitaloja, rivitaloja, paritaloja, kerrostaloja, omistusasumista ja vuokra-asumista. Yksilöllisiä omakotitaloja on esillä 28 kpl. Kaikissa asumisen muodoista on löydettävissä innovaatioita. Messuilla voi tutustua esimerkiksi kerrostaloon, jossa on erityinen kasvi-ikkuna. Löytyypä alueelta uusi asumismuoto asunto-osakeyhtiöstä, joka muodostuu kahdesta paritalosta, joiden ytimenä on yhteiset sauna- ja oleskelutilat. Merellistä maisemaa on mahdollisuus ihailla messujen aikaan alueen korkeimman kerrostalon kattotasanteelta. Luvassa erilaiset messut - Luvassa on takuuvarmasti erilaiset asuntomessut. Kävijät voivat odottaa uudenlaista rakentamista ja suunnittelua hyvin kaupunkimaisessa ympäristössä. Messualueella on pyritty laadukkaaseen rakentamiseen muun muassa eri suunnittelukilpailujen avulla. Prosessin aikana on järjestetty ideakilpailu alueen kaavasta, arkkitehtikilpailu rantakorttelista, laatukilpailu omakotitaloista, opiskelijasuunnittelukilpailut kappelista ja portista, listaa Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen. Kaiken kaikkiaan messuja leimaa kokeileminen ja uuden tutkiminen. Tästä on erinomaisena esimerkkinä Oulun kaupungin rakennusvalvontaviraston teknisen laadun pilottihanke. Tavoitteena on kehittää pientalorakentamiseen laadun arviointimenettely arvioimalla talojen energiankulutusta, kosteudenkestävyyttä, sisäilman laatua ja ympäristövaikutuksia. Kävijämäärät eivät itseisarvo Oulun kaupunki ei ole asettanut virallista kävijämäärätavoitetta. Kävijämäärät eivät olekaan apulaiskaupunginjohtajan mukaan kaupungille itseisarvo. Asuntomessualue on osa uutta Toppilansaaren asuinaluetta ja samalla merkittävä maankäytön muutosalue, tärkeintä onkin taata ihmisille parhaat paikat eli osoittaa muulta toiminnalta vapautuvat keskeiset alueet asuinalueiksi. - Olemme ylpeitä saadessamme esitellä koko Suomelle näin modernin tavan toteuttaa uusi asuinalue ja sen ainutkertaiset ratkaisut. Kautta neljäsataavuotisen historiamme Oulu on ollut edelläkävijä. Ilman rohkeutta ei kaupunkimme eikä elinkeinoelämämme olisi yltänyt nykyisiin saavutuksiinsa, kommentoi apulaiskaupunginjohtaja Matti Pennanen asuntomessuja. Messujen oheiskohteena on peruskorjattava Asunto-osakeyhtiö Kiila, joka sijaitsee Oulun keskustassa osoitteessa Aleksanterinkatu 34. Lyhyesti Oulun asuntomessuista • Järjestyksessään 36. asuntomessutapahtuma • Järjestäjinä: Suomen Asuntomessut ja Oulun kaupunki • Messujen suojelija: eduskunnan puhemies Paavo Lipponen • Messutarjonta: 28 omakotitaloa, 3 vuokrarivitaloa, 8 paritaloa, 1 rivitalo ja 1 pienkerrostalo rantakorttelissa sekä 4 kerrostaloa • Omakotitalojen keskikoko: 255 m² • Teemoina: yksilöllinen suunnittelu ja valo, satama-alueen uusiokäyttö, rakentamisen laadun ohjaus, ympäristörakentaminen • Avoinna 15.7. - 14.8.2005 päivittäin klo. 10–18. • Liput: aikuiset 13 euroa, lapset 10 euroa, perhelippu 28 euroa, pysäköinti 8/10 euroa. • Messut on pidetty Oulussa kerran aikaisemmin, vuonna 1976. Kuvamateriaali: http://asuntomessut.valokuvia.fi Lisätietoja: Suomen Asuntomessut / Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 848 6200 Asuntomessut Oulussa / Projektipäällikkö Raija-Leena Ahtola-Marks, puh. 044 703 2308