OULUN ASUNTOMESSUT TARJOAA RAKENTAMISEN KOKO KIRJON

Ensi kesänä asuntomessut pidetään Oulussa Toppilansaaren niemenkärjessä Pohjanlahden äärellä. Messujen tarjonta on poikkeuksellinen, sillä esillä on peräti 49 esittelyasuntoa. Asuntotarjonta on myös hyvin monipuolinen vaihdellen kerrostaloista omakotitaloihin. Messujen teemat ovat muun muassa yksilöllinen suunnittelu ja valon käyttö sekä vanhan satama-alueen hyödyntäminen asumiseen.

Oulun asuntomessualuetta on rakennettu Pohjanlahden rannalle Toppilansaareen vain parin kilometrin päähän Oulun ydinkeskustasta. Messualue on osa laajempaa suunnitelmaa, sillä lähivuosien saatossa Toppilansaareen nousee uusi 2800 asukkaan asuinalue. - Oulun messujen yksi keskeinen teema on vanhan satama-alueen ottaminen uusiokäyttöön. Euroopassa on yleisesti muutettu vanhoja teollisuusalueita asuinalueiksi. Tämä sopii hyvin meillekin, miksi emme rakentaisi ihmisille parhaita paikkoja, kertoi messuista Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen tänään tiedotustilaisuudessa. Suomen Asuntomessut on varsin tyytyväinen tarjonnaltaan ja ilmeeltään hyvin erilaiseen messuympäristöön. - Messujen järjestämisen kantavana ideana on tuoda esille ennakkoluulottomasti uusia asumisen ideoita. Oulussa tuodaan esille tiivistä, vanhaan satamaan istuvaa kaupunkirakentamista sekä yksilöllistä rakentamista, Heiskanen kertoi. - Messutaloja on myös tällä kertaa poikkeuksellisen paljon. Alueelle rakennetaan kaiken kaikkiaan 28 omakotitaloa, 3 vuokrarivitaloa, 8 paritaloa, 1 rivitalo ja yksi pienkerrostalo. Lisäksi alueelle valmistuu 4 kerrostaloa, joista korkein on 8 –kerroksinen tornitalo. Tarjontaa on siten varmasti jokaiselle jotakin, Heiskanen kommentoi. Messujen teemoina ovat muun muassa valo ja yksilöllinen suunnittelu. Valo näkyy rakentamisessa etenkin isoina lasipintoina ja valon leikkinä sisätiloissa. Yksilöllisyydestä puolestaan kertoo se, että alueen omakotitalot ovat arkkitehtien suunnittelemia. Jokainen koti on suunniteltu lähtökohtana siihen muuttavan perheen tarpeet ja toiveet. - Vaikka talot ovat yksilöllisiä eikä messuilla ole tyyppitaloja, niin kotimainen taloteollisuus on Oulussa silti hyvin esillä. Puu, betoni ja kivi ovat kaikki muotoiltavissa olevia materiaaleja, kertoi messujen projektipäällikkö Raija-Leena Ahtola-Marks. Rakentamisen laatukokeilu Tulevan kesän asuntomessutalot ovat mukana rakennusten ilmanpitävyyden kehittämisessä. Talojen tiiviyttä ja laajemmin koko teknisen laadun arviointimenetelmää testataan pilottihankkeena Oulun Toppilansaaressa. Pientalojen teknistä laatua arvioidaan pilottihankkeessa kosteudenkestävyyden, energiankulutuksen, ympäristövaikutusten ja sisäilman laadun perusteella. - Kyseessä on Oulun rakennusvalvonnan uusi teknisen laadun arviointihanke, johon sisältyy myös käytännön toimenpiteitä, kuten rakentajien laatukoulutusta, kosteuden ja tiiveyden mittauksia sekä talojen laatupisteytystä, Ahtola-Marks kertoi. Yhteistyössä uusia palveluita Messut toteutetaan aina kumppanien kanssa. Mukana toteutuksessa on varsinaisten järjestäjien – Osuuskunta Suomen Asuntomessujen ja Oulun kaupungin - lisäksi lukuisa määrä muita yrityksiä. Esimerkiksi Suomet Asuntomessut ja Kuusakoski Oy tekevät yhteistyötä rakennusjätteen hyötykäytön osalta. Rakentamisessa syntyvä jäte kerätään talteen ja saadaan hyötykäyttöön. Palvelu on pienrakentajille helppo ja vaivaton. Matkailun saralla Suomen Asuntomessut on vastikään solminut yhteistyösopimuksen Suomen Matkatoimiston kanssa. Suomen Matkatoimisto tulee tekemään valmiin matkapaketin Oulun messuille sisältäen matkat, majoituksen ja sisäänpääsyn asuntomessuille. - Matkailualan yhteistyö on uusi avaus yhteistyökumppaneiden verkostossa. Oulu on kiinnostava matkailukohde ja siksi on tärkeätä saada aikaan kuluttajalle helppoja pakettimatkoja. Ensi kesänä Oulussa on useita suuria yleisötapahtumia jo kaupungin 400-vuotisjuhlaan liittyen, kertoi Pasi Heiskanen. - Kuluttajia kiinnostaa varmasti myös yhteistyömme Autoliike Viescarin kanssa. Oulun asuntomessuilla voivat messukävijät koeajaa viikonloppuisin Ford Focus Wagonia. Koeajopisteet sijaitsevat messualueen pääportin ja Oulun keskustassa olevan ostoskeskuksen läheisyydessä. Koeajaja saa lisäksi sisäänpääsyn messualueelle, Heiskanen kertoi. Asuntomessut Oulussa pidetään 15.7. - 14.8.2005 päivittäin klo 10-18. Lisätietoja: Suomen Asuntomessut, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 848 6200 tai Projektipäällikkö Raija-Leena Ahtola-Marks, puh. 044 703 2308