OULUN ASUNTOMESSUT VIELÄ VIIKON AVOINNA

Oulun asuntomessut ovat avoinna vielä tämän viikon. Elokuu on tuonut mukanaan messuille joukon ryhmävieraita useista eri kunnista. Yhteensä messuihin tutustuu noin 170 ryhmää. Ryhmävierailujen vilkkaimmat päivät ovat tämän viikon torstai ja perjantai. Tänään messuilla vierailee muun muassa oikeusministeri Johannes Koskinen perheineen.

Oulun asuntomessuilla on sunnuntai-iltaan mennessä käynyt noin 95 000 kävijää ja messujen oheiskohteessa Asunto-osakeyhtiö Kiilassakin on vieraillut yli 8000 kävijää. Tiistaina kukitetaan messuilla 100 000. kävijä, joka pääsee maksutta messuille. Messujen tarjontaa täydentää varsinaisten asuntojen lisäksi asumisen hallin, rakentajahallin ja sisustusmaailman näytteilleasettajat sekä ulkonäytteilleasettajat. Yhteensä esillä on 28 pientaloa, 8, paritaloa, 4 rivitaloa, yksi pienkerrostalo ja 4 kerrostaloa sekä noin 120 muuta näytteilleasettajaa. - Messujärjestelyt ovat sujuneet kaikin puolin hyvin. Näyttelyalueella ja halleissakin vierailee kävijälaskurimme mukaan päivittäin noin 40 prosenttia kävijöistä. Messutarjontaan olemme myös tyytyväisiä, sillä alueella ei ole esillä ainoastaan isoja taloja vaan messukohteita on ensiasuntoyksiöstä suurperheen kotiin, kertoo Suomen Asuntomessujen markkinointijohtaja Kari Salmi. Ympäristörakentaminen esillä tällä viikolla Oulun messujen neljästä pääteemasta ympäristörakentaminen on erityisen ajankohtainen tällä viikolla, sillä torstaina ja perjantaina järjestetään kansainvälinen luonnonmukaista ympäristörakentamista ja hulevesien käsittelyä koskeva seminaari. Alueen ympäristörakentamisessa on tavoitteena ollut luoda paikalliseen kasvistoon pohjautuva monimuotoinen ympäristö. Asuntomessualueen keskellä sijaitseva pitkänomainen ja kapea Meripojanreitin puisto ja siihen liittyvä Hankavastaisen puisto muodostavat uudenlaisen ekologisen viheralueen, jonka suunnittelussa yhdistyvät hulevesien käsittely, leikki ja taideaiheet. Puistossa on käytetty useita huleveden käsittelytapoja, kuten pintaveden keräilyä, viivyttämistä ja puhdistamista. Urban Ecology and Natural Rain and Stormwater Management in Urban Areas seminaari pidetään 11.-12.8. Hotelli Lasaretissä. Lisätietoja tästä ja ympäristörakentamisen hankkeesta löytyy verkkopalvelusta www.ouka.fi/tekninen/toppilansaari Asuntomessut Oulussa ovat avoinna 14.8.2005 asti päivittäin klo 10-18. Lipunmyynti päättyy klo 17. Valokuvia lehdistön käyttöön löytyy verkkopalvelusta http://asuntomessut.valokuvia.fi Lisätietoja: Suomen Asuntomessut / markkinointijohtaja Kari Salmi, puh. 0400 350021 Ympäristörakentaminen / maisema-arkkitehti Liisa Kääriä-Fischer, puh. 044 703 2117