PÄÄTTYNEILLÄ KOLIN LOMA-ASUNTOMESSUILLA VIERAILI 38 005 KÄVIJÄÄ

Kolin loma-asuntomessut päättyivät viikonloppuna helteisissä tunnelmissa. Kävijöitä tapahtuma houkutteli yhteensä 38 005, mikä vastasi hyvin järjestäjien ennakko-odotuksia. Messut sujuivat hyvin ja tapahtumalla on ollut positiivinen vaikutus Kolin alueelle. Alueen tonttikauppa piristyi selvästi messuprojektin aikana.

Kolilla on tehty 80 tonttikauppaa vuodesta 2004 alkaen, jolloin loma-asuntomessujärjestelyt Lieksassa käynnistettiin. Tässä luvussa ovat mukana myös kaikki 29 messualueen myytyä tonttia. Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen ei ole yllättynyt alueen tonttien suosiosta, sillä hänen mukaansa Koli tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet ympäristöä ja luontoa kunnioittavaan loma-asuntorakentamiseen. - Täällä esimerkiksi omarantaisten tonttien puuttuminen ei ole ollut kynnyskysymys, vaan tonttien välittömässä läheisyydessä olevan rannan käyttöoikeus riittää. Ihanteelliselta loma-asumisympäristöltä ei enää välttämättä vaadita sitä omaa rantaa eikä eristäytymistä täydelliseen yksinäisyyteen. Kolille on tästä rakentunut nyt hyvä esimerkkikohde, Heiskanen sanoi. - Messut onnistuivat erinomaisesti käytännönjärjestelyiden, medianäkyvyyden ja matkailun näkökulmasta, mutta tapahtuma onnistui myös pitkällä aikavälillä piristämään alueen elinkeinoelämää. Kolin kehittäminen vie vuosia ja tässä työssä loma-asuntomessut on ollut yksi merkittävä kehitystä eteenpäin vievä tekijä, Heiskanen kommentoi päättynyttä tapahtumaa. Loma-asuntomessut saavutti Lieksan kaupunginjohtaja Esko Lehdonkin mukaan tapahtumalle asetetut tavoitteet. - Tieto Kolista ja Lieksasta levisi koko matkailevaan ja mökkeilevään Suomeen sekä laajemmalle. Kolin alueen mökkirakentaminen lähti suorastaan rakettimaiseen nousuun. Uudet kaupat puolestaan lisäävät rakentamista ja matkailupalveluja, Lehto totesi. Loma-asuntomessut on näkynyt Kolin alueella myös palvelujen lisääntyneenä kysyntänä. Esimerkiksi Hotelli Koli on ollut loppuunmyyty koko messujen ajan. Hotelli Kolin ravintolan, Kolin kyläkaupan ja monien muiden alueen palvelujen tarjoajien myyntiä messut on myös lisännyt, kertoo loma-asuntomessujen projektipäällikkö Sauli Hyttinen. - Olemme iloisia hyvin onnistuneesta messutapahtumasta. Kävijöiltä saadun palautteen mukaan messujen sisältöön ja järjestelyihin on oltu tyytyväisiä. Koli ja Lieksa ovat saaneet erittäin hyvin valtakunnallista julkisuutta ja näin olemme voineet tehdä tunnetuksi korkeatasoista paikallista osaamista. Kolin upeaan loma-asuntomessuympäristöön omaleimaista ilmettä ovat tuoneet myös monet taiteilijat töillään. - Tästä on hyvä jatkaa Kolin kehittämistä. Messut on osaltaan vauhdittanut kysyntää alueen palveluvarustuksen monipuolistamisesta, kertoo Sauli Hyttinen. Alueen rakentaminen jatkuu Messujen jälkeen loma-asuntojen rakentaminen Kolilla käynnistyy jälleen. Tavoitteena on luoda hallitulla kasvulla tasokas, monipuolinen luonto- ja perhematkailukohde, jossa on ympärivuotiset harrastusmahdollisuudet. Kolin kansallispuisto on myös yksi keskeinen tekijä. Kolin alueella on vapaana 150 tonttia, joilla rakentaminen voidaan käynnistää melko nopeastikin. Lisäksi toiset 150 tonttia tarjoavat suunnittelun ja maankäytön haasteita lähivuosille. Alueen maanomistaja ja yksi messurakentaja Jukka Suninen näkee Kolilla paljon mahdollisuuksia. - Loma-asuntomessut on päivittänyt hyvin Koli-tietoisuutta. Rakentajat uskovat Kolin tulevaisuuteen. Kolilla tarvitaankin nyt suunnitelmallista ja määrätietoista kehittämistä alueen eri toimijoiden yhteistyönä. Kolin hotelliremontti, luontokeskuksen, majoituskapasiteetin ja yhdyskuntatekniikan rakentaminen, sataman ja liikenneväylien kunnostaminen, palvelujen aktiivinen kehittäminen ja nyt viimeisenä menestyksenä loma-asuntomessut vievät vahvasti aluetta eteenpäin, toteaa Kolin Matkailuyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Heikki Hamunen. - Kova kiinnostus Kolin alueen tontteihin ja loma-asuntoihin näkyy selkeästi myös matkailusta elävien yritysten toiminnassa. Messut on ollut tärkeä askel Kolin matkailun kehittämisessä, Hamunen totesi. Lisätietoja: / Suomen Asuntomessut, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 020 743 7701 Kolin loma-asuntomessut, projektipäällikkö Sauli Hyttinen, puh. 040 764 0215 www.asuntomessut.fi/koli, www.asuntomessuopas.fi Valokuvia tiedotusvälineiden vapaaseen käyttöön osoitteessa http://asuntomessut.valokuvia.fi