PARAS TALO 2007 -ÄÄNESTYSTULOKSET JULKISTETTIIN TÄNÄÄN

Voittaja Vihervaara oli ylivoimainen, loput äänet jakautuivat tasaisemmin

Talotehtaiden talot nousivat yleisön suosikeiksi Hämeenlinnan asuntomessuilla tänä kesänä. Ratkaisevia tekijöitä olivat tila- ja sisustusratkaisut. Voittajakohde, Kannustalon Vihervaara, keräsi 21,5 prosenttia äänistä. Toiseksi sijoittui Herrala-Talojen Hämeenherra ja kolmanneksi Lammi-Kivitalo Villa Lumme. Äänestykseen osallistui noin 14 000 messuvierasta.

Hämeenlinnan asuntomessujen Paras Talo 2007 -äänestyksen tulokset julkistettiin tänään Helsingissä. Kohde 53, Kannustalon Vihervaara, palkittiin selvänä voittajana, se sai 21,5 prosenttia äänistä. Vihervaarassa viehättivät muita kohteita enemmän tilaratkaisut, ulkonäkö, sisustusratkaisut, valoisuus, laatutaso ja terassit. Vihervaara on yksikerroksinen puinen omakotitalo, jonka pohjaratkaisu on muunneltavissa erilaisten perheiden tarpeisiin. Moderni perinnetalo sopii myös kaava-alueille. Talon on suunnitellut Sanna Hautamäki Kannustalo Oy:ltä, pääsuunnittelija on Kannustalon Kati Rasku. Sisustuksen toteutti Helena Karihtala. Vihervaarassa on runsaasti kattettua ulko-oleskelutilaa, ja yhtenä teemana talossa olikin sisä- ja ulkotilojen vuoropuhelu.

Toiseksi yleisöäänestyksessä nousi Hämeenherra (messukohde 42), joka sai 4,9 prosenttia äänistä. Yleisön vastauksissa Hämeenherrassa korostuivat tilaratkaisut sekä valoisuus. Talon näytteilleasettajana messuilla toimi Herrala-Talot / Koskisen Oy. Puisen omakotitalon pääteemoja olivat esteettömyys ja muunneltavuus, ja taloon on mahdollista sijoittaa kotitoimisto tai sivuasunto. Hämeenherran erikoisuutena on sen lämpiäminen biolämmitysnesteellä, joka on valmistettu uusiutuvista raaka-aineista. Lisäenergianlähteenä käytetään aurinkoa. Talon on suunnitellut arkkitehti Tiina Pyykkö, Koskisen Oy:ltä. Sisustuksen toteuttivat Tiina Pyykkö sekä Sirkka-Liisa Murtovaara.

Kolmannen sijan yleisöäänestyksessä sai Lammi-Kivitalo Villa Lumme (messukohde 31), joka keräsi 4,8 prosenttia äänistä ja jäi näin ollen niukasti toisesta sijasta. Äänestäjiä kohteessa viehättivät tavallista useammin sisustusratkaisut ja varusteet. Lisäksi äänestäneistä keskimääräistä suurempi osa oli naisia. Talon näytteilleasettajana messuilla toimi Lammi-Kivitalot Oy, ja sen rakennuttivat Seppo Papunen ja Kirsi Joronen. Villa Lumme on 6-henkisen uusperheen talo, jonka tilat voidaan muuttaa perheen elämäntilanteen mukaan. Talon runko on betonia ja sen julkisivuna on itsestään puhdistuva rappaus. Rakennuksen arkkitehtuuri lähtee perinteisestä rakennustavasta, jossa eri toiminnot sijoittuvat eri rakennuksiin tontin laidalle muodostaen suojan ulkoisilta uhilta. Talon suunnitteli arkkitehti Lasse Lehtinen Arkkitehtuuri Oy Lehtinen Miettusesta. Sisustuksen toteutti Rauno Kröger Isku Kodilta.

Toisesta ja kolmannesta tilasta käytiin tiukka kilpailu. Neljänneksi tullut Malitalot Kotipesä sai 4,6 prosenttia äänistä ja viidenneksi sijoittunut Sonaatti 4,5 prosenttia. Äänestäjien oman suosikkikohteen perusteluissa korostuivat tilaratkaisut, ulkonäkö ja sisustusratkaisut. Vastaajista naisia oli kaksi kolmasosaa ja miehiä yksi kolmasosa.

Vuoden 2007 asuntomessut pidettiin Hämeenlinnassa 13.7.–12.8 ja tapahtumassa vieraili yli 195 000 maksanutta kävijää. Tarjonta oli erittäin monipuolista, ja messuilla nähtiin niin valmistalomalleja kuin yksilöllisiä omakotitaloja. Näyttelykohteita oli yhteensä 54, lisäksi messukävijöille tarjottiin mahdollisuus tutustua kahteen oheiskohteeseen. Paras Talo -äänestys toteutettiin osana messujen kävijätutkimusta. Kävijätutkimus kokonaisuudessaan julkaistaan palauteseminaarissa, joka pidetään Hämeenlinnassa 23.10.2007.

Painokelpoisia valokuvia messuista ja palkituista taloista lehdistökäyttöön löytyy verkko-osoitteesta http://asuntomessut.valokuvia.fi ja siellä Hämeenlinna 2007 kohteet 53 Vihervaara, 42 Hämeenherra ja 31 Lammi-Kivitalo Villa Lumme.
Verkkopalvelussa www.asuntomessuopas.fi on lisätietoja itse kohteista ja myös esimerkiksi 360 asteen valokuvia.

Lisätietoja: messupäällikkö Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 8400 513