Perjantaina avattavilla Vaasan asuntomessuilla ekotehokkuus ja onnistunut täydennysrakentaminen esitteillä

Vaasan asuntomessujen teema ekotehokkuus on rakentamisen ja asumisen tärkeimpiä puheenaiheita niin suomessa kuin ympäri maailmaa. Tämän vuoden asuntomessuilla ekotehokkuus on esitteillä kahdella tavalla: ainutlaatuisen matalalämpöverkon sekä kaupungin täydennysrakentamisen ansiosta.

- Kaupunkirakenteen eheyttäminen ja tiivistäminenhän ovat erittäin ajankohtaisia asioita. Kaikissa kasvukeskuksissa käydään parhaillaan keskusteluja siitä, miten kaupunkien kasvua pystyttäisiin toteuttamaan päästökuormitusta lisäämättä. Vaasan asuntomessut osoittavat, että kaupunkirakenteen tiivistäminen onnistuu myös pientalojen avulla merellisissä maisemissa, toteaa Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen.

Heiskasen mukaan Vaasalaisten ennakkoluuloton ratkaisu hankkia asuntomessualueelle matalalämpöverkko tuottamaan lämpöä tekee myös Vaasan asuntomessuista ainutlaatuisella tavalla lokaalin ja globaalin tapahtuman.

- Vaasa profiloituu Asuntomessujen myötä energiateknologian keskukseksi koko Suomessa. Elinkeinoelämän peruskivi on globaali sähkö- ja energiateknologia, joka investoi koneisiin ja työntekijöihin Vaasassa. Sen myötä kaupungin asukasluku ja verotulot ovat selvässä nousussa ja talous tasapainossa. Asuntomessualue esittelee ensimmäisenä maailmassa useita asumiseen liittyviä energia-alan innovaatioita, joiden ansiosta sähkö ja lämpö voidaan tuottaa ja kuluttaa samalla alueella. Alue on energiaomavarainen maalämmön, uusien kehitettyjen energiankeräys- ja jakelutapojen sekä kaatopaikkakaasun ansiosta, kertoo Vaasan kaupunginjohtaja Markku Lumio.

Pientalot saavat lämpönsä meren pohjasedimentistä. Pohjaan on vaakaporattu erityistä koaksiaaliputkea, joka kerää lämpöä kaikki pientalot kattavaan matalaenergiaverkkoon. Läheiseltä maisemoidulta kaatopaikalta saatava metaanikaasu hyödynnetään puolestaan polttokennolla ja mikroturbiineilla sähköksi ja lämmöksi.

- Olemme asuntomessuille toteuttaneet myös kuluttajille suunnattua energiatehokkaan asumisen neuvontaa. Yhdessä Motiva Oy:n kanssa toteutettu energiaklinikka antaa kävijöille ohjeita ja neuvoja niin rakentamisen kuin asumisen ekotehokkuudesta. Klinikalla on esitteillä myös energiatodistukset, jotka tulivat tämän vuoden alussa pakollisiksi uusiin omakotitaloihin, toteaa Pasi Heiskanen.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200