Pohjoismaiden ensimmäinen PEFC-projektisertifiointikohde Asuntomessuille Seinäjoelle

Rakennushankkeiden ympärillä käydään yhä enemmän keskustelua kestävää kehitystä edistävistä käytännöistä ja rakentamisen vaikutuksista ympäristöön. Tieto materiaalien alkuperästä on osa rakennushankkeen vastuullista toteutusta. PEFC-sertifioinnilla varmistetaan, että puutavara on peräisin kestävästi hoidetuista metsistä ja on laillista. Puumateriaalin kulku läpi jalostusketjun kestävästi hoidetuista metsistä tuotteiksi tunnetaan.

Ensi kesän Asuntomessuille valmistuva Mäihä-asuinkerrostalo on Pohjoismaiden ensimmäinen PEFC-projektisertifiointikohde.

”Olemme iloisia siitä, että juuri Suomessa esitellään Pohjoismaiden ensimmäinen PEFC-rakennusprojekti. Hyviä kokemuksia projektisertifioinnista on mm. Englannissa toteutetusta asuin-
kerrostalon sertifioinnista ja Italiassa toteutetusta urheilufestivaalin rakenteiden sertifioinnista”, valottaa PEFC Suomen pääsihteeri Auvo Kaivola.

PEFC-kerrostalon rakennuttaja on Lakea Oy.

”Olemme edelläkävijöitä puurakentamisessa Suomessa ja myös projekti­sertifioinnissa halusimme olla ensimmäisiä. CLT-puuelementtien käyttö tarjoaa monia mahdollisuuksia ja takaa muun muassa rakennuksen nopean pystytyksen. Haluamme kehittää puurakentamisen käytäntöjä Suomessa”, kertoo toimitusjohtaja Timo Mantila Lakeasta.

Kohde rakennetaan moduuleista, jotka kootaan Stora Enson talotehtaalla. Raaka-aineena on CLT (ristiin liimattu puu), jonka raaka-aine on peräisin PEFC-sertifioiduista metsistä.

PEFC-projektisertifiointi perustuu puun alkuperän seurannan (Chain of Custody) käytäntöihin. Sertifioinnin kohteena on yksittäinen hanke, kuten puusta tehty rakennus. Rakennukselle myönnetään PEFC-sertifikaatti, kun riippumaton taho on varmistanut projektisertifioinnin vaatimusten toteutuneen.

kuvateksti:

Asuntomessujen Mäihä-puukerrostalokohde sisältää 28 asuntoa, joista 10 on yksiötä ja 18 kolmiota. Kohteessa esitellään laajasti puun käyttöä asumisessa, mikä näkyy muun muassa messuilla esiteltävien huoneistojen kalustuksessa.

Asuntomessut järjestetään 8.7.-7.8.2016 Seinäjoen Pruukinrannan alueella.

Lisätietoja:

Markkinointipäällikkö Juha Uppa, PEFC Suomi - Suomen Metsäsertifiointi ry