Porin loma-asuntomessujen kävijämäärä ylittää ennakko-odotukset

Porin loma-asuntomessujen kävijämäärä on jo nyt ylittänyt messujärjestäjien ennakko-odotukset. Torstaina rikottiin 50 000 kävijän raja. Messukävijöitä oli torstain-iltaan mennessä 50 653. Kahden jäljellä olevan messupäivän aikana odotetaan kävijöitä olevan vielä runsaasti.Tähän mennessä eniten kävijöitä loma-asuntomessuilla oli vuonna 2003 Kurussa, jossa vieraili 63 175 kävijää.

Loma-asuntomessujen monipuolisuus, tulevaisuuteen suuntautuneisuus ja ekologisuus ilahduttavat messutoimikunnan puheenjohtajaa, apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannusta. Sen lisäksi niin Hannus kuin muutkin messujärjestäjät ovat erittäin iloisia suuresta kävijämäärästä.

Suomen Asuntomessujen kehitysjohtaja Oiva Hildén ja projektipäällikkö Kirsi Sainio-Taskinen iloitsevat siitä, että loma-asuntomessujen toteutus on onnistunut.

– Tuote on hyvä. Seuraavia loma-asuntomessuja ei vielä ole päätetty, mutta todennäköisesti vuonna 2011 messut pidetään, Oiva Hildén toteaa tyytyväisenä.

Myös näytteilleasettajat ovat olleet tyytyväisiä. Vaikka kävijöitä odotettiinkin runsaasti, silti kävijämäärä on yllättänyt muun muassa Luvata Pori Oy.n myyntijohtaja Elina Kuusiston.

– Lisäksi kävijät ovat olleet kiinnostuneita kuparin käytöstä rakentamisessa. Vastaanotto on ollut suorastaan loistava, Elina Kuusisto kertoo.

Urbaania ja luksusta loma-asumista

Vapaa-ajan asunto ei ole enää välttämättä yksinkertainen mökki, vaan siellä halutaan olevan samanlaiset mukavuudet kuin ykkösasunnossakin. Ihanteellisena loma-asuntona pidetään perinteisesti keskellä metsää sijaitsevaa mökkiä, mutta yhä useampi hankkii kakkoskotinsa sekä palveluiden että naapurien läheltä. Tiivis rakentaminen ei kuitenkaan tarkoita oman pihan ja rauhan menettämistä.

– Messualuetta ei rakennettu vain messuja varten, vaan tulevien asukkaiden käyttöön. Monille kävijöille messut ovat olleet ensimmäinen vierailu Reposaaressa, ja alueen merellisyys on ollut iloinen yllätys, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen kertoo tyytyväisenä.

Tulevia messuja ajatellen Heiskanen suunnittelee sähköisen viestinnän valjastamista entistä tehokkaampaan käyttöön messukävijöiden palvelemiseksi.

Mahtava piristysruiske saaren yrityselämälle

Loma-asuntomessut ovat virkistäneet paitsi saaren elämää myös sen yrityselämää.
Erityisesti messujen rakennusaika oli yrittäjä Tarja Niemelle kiireistä aikaa Satamapuiston Grillissä. Hän lähettääkin terveisiä rakennusporukoille ja kaikille ihanille tuttavuuksille, joita syntyi loma-asuntomessujen ansiosta.

– Positiivista, pelkkää plussaa loma-asuntomessut ovat tuoneet, yrittäjä toteaa tyytyväisenä.
Satamapuiston Grillissä oli koko kevään ja alkukesän jo tavallista enemmän kuhinaa viikonloppuisin, kun porilaiset ajelivat Reposaareen katsomaan, miten rakennustyöt sujuvat. Ja vastaavaa ruljanssia Tarja Niemi odottaa messujen päätyttyä.

Rakennusaikana yrittäjällä oli niin vilkasta, ettei sellaista voi hänen sanojensa mukaan edes kuvitella. Grillin myynti nousi ainakin 300 prosenttia.

Ikänsä Reposaaressa asunut Tarja Niemi toivoo ihmisten huomaavan loma-asuntomessujen ansiosta, minkälainen paratiisi Reposaari on. Pelkkää positiivista sanottavaa loma-asuntomessujen vilkastuttamasta saaren elämästä on myös yrittäjä Pirkko Sävelellä. Ravintola Merimestassa on käynyt runsaasti väkeä Suomen eri puolilta, osa kaukaakin.

– Enempään emme olisi tällä henkilöstöllä pystyneet. Ja vaikka välillä ilma on estänyt ulkona aterioinnin, ovat kaikki halukkaat varmasti päässeet meille syömään, Pirkko Sävel toteaa.
Hän on todennut suusta suuhun kulkevien kehujen olevan parasta mainosta. Myös Porin keskustasta Reposaareen järjestetyt laivaristeilyt tuovat oman piristävän lisänsä saaren elämään.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puhelin 040 848 6200
Kehitysjohtaja Oiva Hildén, Suomen Asuntomessut, puhelin 0400 662 603
Messutoimikunnan puheenjohtaja, apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus, puhelin 044 701 1012
Projektipäällikkö Kirsi Sainio-Taskinen, Porin kaupunki, puhelin 044 701 8803.
Viestintäjohtaja Päivi Karvinen, Suomen Asuntomessut, puhelin 050 413 1290