PORIN LOMA-ASUNTOMESSUJEN RAKENTAJAT KOKEILEVAT UUSIA MATERIAALEJA JA MENETELMIÄ

Ympäristöystävällistä lehtikuusta kalastajamökin ulkoseiniin

Porin loma-asuntomessut järjestetään Reposaaressa 13.6.–6.7. Lähes kolmenkymmenen kohteen joukosta löytyy nähtävää. Rakennusmateriaalit vaihtelevat tiilestä puuhun ja kupariin. Myös rakennustekniikoiden kirjo on kattava: täystiilimökki muurataan tiili tiileltä, monet mökeistä ja huviloista syntyvät erilaisista elementtiratkaisuista ja yksi huviloista tehdään perustuksia myöten valmiiksi tehtaalla. Harvemmin käytettyyn lehtikuuseen ulkoverhoilussa päätyivät kalastajamökin Porin Reposaareen rakentavat Satu ja Jari Lankinen sekä Teija ja Juha-Pekka Jaakola.

– Arkkitehti Antti Voutilainen sen keksi. Olin nähnyt lehtikuusta ulkoverhouksessa jossakin ja ihastelin, miten hyvännäköisesti se harmaantuu. Lehtikuusi ei tarvitse mitään pintakäsittelyä, joten se on ympäristöystävällistä ja harmaantuu todella kauniisti ajan myötä, yrittäjä Lankinen kertoo.

Lehtikuusi ei ole kovin käytetty materiaali, sillä sitä on melko nihkeästi saatavilla. Lankisten ja Jaakoloiden mökkiin lehtikuusi tulee Siperiasta. Suomalainen lehtikuusi ei ole Lankisen mukaan yhtä kestävää.
Harmaantuva lehtikuusi sopii erinomaisesti vanhanaikaiseen, perinteiseen kalastajamökkiin. Ja juuri sellaisen rakentajat haluavatkin, tosin nykyajan mukavuuksin.

– Lehtikuusessa on oleellista se, että se kestää normaalia enemmän vettä ja kosteutta hyvin tiukkasyisenä puuna. Lehtikuusessa on luonnon oma suoja-aine, joka vastaa kyllästysaineita, kuvailee Porin kaupungin kaavoitusarkkitehti Mikko Nurminen.

Lehtikuusen hyöty ulkokäytössä on Nurmisen mukaan juuri sen erinomaisessa säänkestävyydessä. Tietysti lehtikuusta voi käyttää muuallakin, mutta se olisi tavallaan haaskausta.

Voutilainen valikoitui arkkitehdiksi, koska Lankinen on ollut rakentamassa paria hänen suunnittelemaansa taloa, ja merihenkiseksi tunnetun arkkitehdin tyyli miellyttää rakentajia.
– Merelle olevalla sivulla on paljon lasia, tyypillistä Voutilaiselle, ja näkymät ovat todella avarat merelle, Jaakola kertoo innostuneena.

Yrittäjä Jaakola puolestaan päätyi Lankisen rakennuskimppaan kuultuaan asiasta yhteisessä juhannuksenvietossa. Ajatus yhteisestä mökistä kuulosti houkuttelevalta vielä muutaman viikonkin jälkeen ja niin alettiin laatia suunnitelmia loma-asuntomessualueelle rakennettavasta omarantaisesta mökistä.

Kalastajamökki toteutetaan Platform-puurakennejärjestelmällä

Kalastajamökki rakennetaan Platform-puurakennejärjestelmällä. Se on suomalainen sovellus pohjoisamerikkalaisesta puurakennejärjestelmästä, jolla Yhdysvalloissa rakennetaan yli miljoona asuntoa vuosittain.

Platform on pitkästä rakentamisen ja elementtirakentamisen välimuoto, jolla rakentavat niin ammattiurakoitsijat kuin omatoimisetkin rakentajat. Lankisten ja Jaakoloiden mökki on ainoa tällä systeemillä Reposaareen nouseva mökki.

Kalastajamökin päänäytteilleasettaja on Pyssykankaan Talouskauppa Jaakola Oy, joka vastaa messujen aikaisista velvoitteista. Nakkilassa, parikymmentä kilometriä Porista etelään, toimiva Pyssykankaan Talouskauppa myy rauta- ja maataloustavaroita. Yritys lähti mukaan loma-asuntomessuille tehdäkseen laajasti maakunnassa tunnettua liikettään laajemmaltikin tunnetuksi.

Messuihin 135 päivää

Loma-asuntomessuihin on enää 135 päivää. Rakennustöiden tahti Reposaaressa on vain kiihtynyt vuodenvaihteen jälkeen päivien alkaessa taas pidentyä.

Porin loma-asuntomessuille valmistuu kahdeksan omarantaista mökkiä, yksi siirrettävä ei-omarantainen mökki, yhdeksän omarantaista huvilaa, yksi omakotitalo, neljä loma-asuntoa pienkerrostaloon, peruskorjauskohde ja kaksi kelluvaa huvilaa Suomen ensimmäiseen kelluvien loma-asuntojen kylään.

Messujen oheiskohteena ovat Yyterin Villat, kolme lomaosakehuvilaa Yyterissä aivan Yyterin Kylpylän ja maankuulujen hiekkadyynien välittömässä läheisyydessä.

Lisätietoja:

- Projektipäällikkö Kirsi Sainio-Taskinen, Loma-asuntomessut Porissa, puh. 044 701 8803
- Kehitysjohtaja Oiva Hildén, Suomen Asuntomessut, puh. 0400 662 603