Porissa puhaltavat loma-asumisen uudet tuulet

Loma-asuntomessut avataan perjantaina

Suomen Asuntomessujen ja Porin kaupungin yhteistyössä järjestämät loma-asuntomessut
Reposaaressa esittelevät kävijöille kuinka merellinen ja perinteikäs miljöö on muutettu vanhaa kunnioittaen viihtyisäksi vapaa-ajanalueeksi. Porin loma-asuntomessujen teemat: loma-asumisen uudet tuulet, merinäköaloja ja vapaa-ajan viettoa parhaimmillaan kuvastavat hyvin uudistuneita trendejä vapaa-ajan asumisessa. Messuilla esitellään uusia vaihtoehtoja toteuttaa laadukkaita loma-asuntoja unohtamatta ekologisia näkökulmia.

- Suomessa on lähes puoli miljoonaa kesäasuntoa, joista suurin osa on perinteisen mökkikulttuurin mukaisesti melko vaatimattomasti varustettuja. Uusien käyttäjäsukupolvien myötä noita mökkejä remontoidaan ja käyttäjien tarpeet ovat vuosien varrella muuttuneet. Halutaan laadukkuutta ja se näkyy niin uudistuotannossa kuin myös remontoinnissa trendikkäiden materiaalien valintoina. Tällä hetkellä suositaan lasin ja luonnon kiven käyttöä ja värimaailma on pitkälti mustavalkoinen. Laatu näkyy myös rakennusmateriaalien ja lämmitysjärjestelmien valinnoissa, joissa yhä enemmän otetaan huomioon energiatehokkuutta. Porin messuilla esitellään myös modernia tekniikkaa, jota tarvitaan, kun mökkejä varustetaan yhä enemmän talviasuttaviksi, kertoo Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen.

Perinteinen kesämökki on säilyttänyt suosionsa, mutta yhä useampi uudiskohde toteutetaan lähelle palveluja ja harrastuksia. Näin loma-asuntoa voidaan hyödyntää ympäri vuoden. Myös taloteollisuus on kehittänyt tuotteitaan kuluttajien toiveiden mukaisesti.

Porin loma-asuntomessuilla on 30 kohteessa laajasti esitteillä nykypäivän loma-asumisen kirjo, josta ideoita saavat niin uusien loma-asuntojen rakennuttajat kuin myös vanhojen mökkien remontoijat. Tavoitteena on ollut rakentaa nähtäväksi vaihtoehtoja tavallisen mökkiläisen toteutettavaksi. Loma-asuntojen toteutusmuodot vaihtelevat valmiista talopaketeista tiili tiileltä rakennettuun hartiapankkitoteutukseen ja kaksi kohteista on rakennettu täysin valmiiksi tehtaassa ja kuljetettu paikoilleen maantiekuljetuksin laveteilla. Erityisenä uutuutena esitellään Suomen ensimmäiset kelluvat loma-asunnot.

- Olemme Porin kaupungin puolelta erittäin tyytyväisiä loma-asuntomessuhankkeeseen. Tämän projektin tavoitteena kaupungilla on ollut kehittää sekä matkailua yleensä että Reposaaren kylämiljöötä. Molemmat tavoitteet ovat täyttyneet ja jopa ylittyneet. Loma-asuntomessujen myötä emme ole tuottaneet tuloksena pelkkää messutapahtumaa, vaan uudistaneet koko Reposaaren ympäristön, toteaa Porin kaupungin apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus.

Loma-asuntomessut Porissa ovat avoinna yleisölle 13. – 19.6 ja 23.6. – 6.7.2008.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200