RAKENNUSTEN HYVÄ SIJOITTELU MAASTOON JA MESSUTARJONTA SAAVAT KIITOSTA

Kolin loma-asuntomessupaikan upea sijainti lumoaa messukävijät

Loma-asunnon rakentajat ja remontoijat ovat olleet innokkaasti liikkeellä Kolin loma-asuntomessuilla. Myös rakennusalan ammattilaisia on tutustunut messukohteisiin edellisvuosia runsaammin. Viidenneksellä messukävijöistä on suunnitteilla vapaa-ajan asunnon rakentaminen ja kymmenesosa aikoo rakentaa tai remontoida omakotitaloa. Saunan rakentaminen tai remontoiminen on mielessä 10 prosentilla. Kolmannes messukävijöiden erilaisista rakennushankkeista on tarkoitus toteuttaa kuluvan vuoden aikana ja loput myöhemmin. Tiedot käyvät ilmi Suorakanava Oy:n Kolin loma-asuntomessuista tekemän messututkimuksen väliraportista. Kuuden ensimmäisen messupäivän tutkimusotoksessa oli mukana 1 357 kävijää ajanjaksolla 9.–14.6.2006. Innokkaimmat kävijät lähialueelta Runsas kolmannes Kolilla ennen juhannusta käyneistä tuli messumaakunnasta Pohjois-Karjalasta. Seuraavaksi eniten eli noin viidennes kävijöistä tuli Pohjois-Savosta. Pääkaupunkiseutulaisten osuus oli vajaat kymmenen prosenttia. Lieksan oma väki on käynyt myös kohtuullisen innokkaasti loma-asuntomessuilla. Juhannukseen mennessä messuihin oli tutustunut 520 lieksalaista eli messuilla on käynyt keskimäärin joka 30. kuntalainen. Joensuulaisten osuus messukävijöistä on ollut kymmenen prosenttia. Rakennusalan ammattilaisten osuus kävijöistä oli reilu kuudennes kaikista kävijöistä. Määrä on ollut Kolilla jopa kolminkertainen edellisiin messupaikkakuntiin verrattuna. Messumatkalle tositarkoituksella Pääosa Kolin loma-asuntomessujen kävijöistä eli 78 prosenttia oli tullut varta vasten tutustumaan kohteisiin päiväksi. Reilu kymmenesosa messukävijöistä vietti matkallaan kaksi päivää. Messujen esittelykohteisiin tutustuttiin innokkaasti, yli puolet käyneistä tutustui kaikkiin messukohteisiin. Peräti 91 prosenttia piti messuja erinomaisina tai hyvinä. Vapaassa palautteessa erityisen huomion saivat luonnonkaunis paikka ja rakennusten hyvä sijoittelu maastoon. Ensimmäisten päivien kävijöiden pääryhmä muodostuu 45–64-vuotiaista, joita vieraili messuilla hieman yli puolet kävijöistä. Edellisvuosien kävijäkeskiarvosta ikäjakautuma on tänä vuonna hieman nuorentunut. Alle 44-vuotiaiden osuus kävijöistä oli runsas kolmannes. Reilut puolet kävijöistä tutustui loma-asuntomessuihin yhdessä puolison kanssa. Joka kymmenes perhe oli messuilla lasten kanssa ja joka neljäs ystävien tai muiden sukulaisten kanssa. Eläkeläisiä alueeseen tutustui vajaa viidennes ja yrittäjiä oli kävijöistä kymmenesosa. Lisätietoja messuista Suomen Asuntomessut, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 020 743 7701 Suorakanava Oy, toimitusjohtaja Hannu Myöhänen, puh. 0440 532 592 www.asuntomessut.fi/koli, www.asuntomessuopas.fi Valokuvia tiedotusvälineiden vapaaseen käyttöön osoitteessa http://asuntomessut.valokuvia.fi