Rauhan alueella alkamassa 21 messukohteen rakentaminen

Vuoden 2012 loma-asuntomessukohteiden rakentaminen Lappeenrannan Rauhassa on alkamassa ripeästi. Kaiken kaikkiaan 21 kohteelle on valittu jo rakentajat. Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen arvioi, että Loma-asuntomessut muuttuvat ensi kesänä aiempaa kansainvälisemmiksi sijaintikaupunkinsa ansiosta. Messut ajoittuvat kahdelle juhannuksen jälkeiselle viikolle 25.6.–8.7.2012.

Tänään (20.10.2011) allekirjoitettu yhteistoimintasopimus Osuuskunta Suomen Asuntomessujen ja Lappeenrannan kaupungin välillä vahvistaa keväällä allekirjoitetun puitesopimuksen järjestyksessään 10. Loma-asuntomessujen järjestämisestä. Kaikki tähän mennessä sopimuksen allekirjoittaneet rakentajat yhtä lukuun ottamatta ovat talotehtaita tai kiinteistöyhtiöitä.

Vapaita tontteja alueella on jäljellä neljä. Näyttelyrakennuksista kolme on paritaloja. Seitsemän kohteen rakentaminen on alkanut ja näistä yksi on edennyt jo harjakorkeuteensa. Myös muiden kohteiden perustukset halutaan tehdä valmiiksi sulan maan aikana.

Loma-asuntomessuilla ensimmäistä kertaa puhdasta energiaa

Messutaloille toteutetaan yhteinen lämpövoimalaitos, joka käyttää 80 prosenttisesti maalämpökaivoista ja auringosta saatavaa puhdasta energiaa. Vain talven kulutushuippuja tasataan maakaasulla. Myös lähialueen taloilla on mahdollisuus liittyä lämpövoimalaitoksen käyttäjiksi, koska kapasiteetti riittää noin 60 talolle. Energiankulutusta myös seurataan reaaliaikaisesti.

Pasi Heiskanen odottaa, että suomalaisten messuvieraiden lisäksi Rauhassa vierailee paljon ulkomaalaisia, erityisesti venäläisiä turisteja.

– Aivan messualueen vieressä sijaitseva, marraskuussa 2011 avautuva Holiday Club Saimaa -viihdekylpylä lisää turistien määrää entisestään Lappeenrannassa. Loma-asuntomessujen kävijöistä on tähän asti ollut valtaosa suomalaisia, mutta ensi kesänä messut kansainvälistyvät, Heiskanen ennakoi.

Rauhan messualue on hänen mielestään loistava esimerkki tulevaisuuden lomanviettopaikasta.

– Messutalot sijaitsevat erinomaisten palvelujen tuntumassa, mutta alueen upea luonto tarjoaa silti rauhaa ja yksityisyyttä. Alue on loistava esimerkki tulevaisuuden loma-alueesta ja uskon, että messut kiinnostavat eri-ikäisiä ihmisiä. Teemanamme on esitellä luontoa säästäviä energiaratkaisuja, jotka kiinnostavat niin suomalaisia kuin ulkomaalaisiskin messuvieraita, Heiskanen määrittelee.

Rauhan matkailualueen kehittämisessä alusta asti mukana ollut Lappeenrannan apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakoski korostaa, että Loma-asuntomessut edistävät sekä Rauhan matkailualueen että Lappeenrannan kaupungin tunnettavuutta matkailukohteena. Kaupungin strategisena tavoitteena onkin kehittää matkailusta vahva elinkeinoala, joka tuo maakuntaan kipeästi kaivattuja uusia työpaikkoja.

– Olemme kehittäneet Rauhan aluetta määrätietoisesti vuodesta 2005 alkaen. Nyt alueella sijaitsee yksi Suomen vetovoimaisimmista matkailu- ja vapaa-aikakeskuksista, joka tarjoaa lomanviettäjille monipuolisesti palveluja, laadukasta vapaa-ajan asumista ja luonnon rauhaa.

Rannat ja saunoja yhteiskäyttöön

Rauhan messualue sijaitsee historiallisesti sekä luontoarvoiltaan arvokkaalla Saimaan ranta-alueella. Viereiseltä Holiday Club Saimaa -viihdekylpylältä alkava lintubongareiden suosima Tiuruniemi jätetään luonnontilaan ja ranta-alueille rauhoitetaan rantaraitit, jotka ovat kaikkien käytössä.

Luontoaluetta kunnioittaen rannalle rakennetaan kolme yhteiskäytössä olevaa messukohteina esiteltävää saunaa. Lisäksi rannassa on 1940-luvun lopulla rakennettu sauna, joka myös peruskorjataan messujen näyttelykohteeksi.

Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 848 6200

Lappeenrannan apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakoski, puh. 040 590 0310