RUOKOKATTEILLA LISÄÄ MONIPUOLISUUTTA HARTOLAN LOMA-ASUNTOMESSU-TARJONTAAN

TIEDOTE 28.5.2004 Julkaistavissa klo 10.30 RUOKOKATTEILLA LISÄÄ MONIPUOLISUUTTA HARTOLAN LOMA-ASUNTOMESSU- TARJONTAAN Kesäkuun 18. päivänä alkavat Hartolan loma-asuntomessut tuovat esiin monipuolisia rakentamisen ratkaisuja. Uusia tuulia rakennustekniikkaan tuo messuille toteutettavat ruokokattokohteet. Kohteissa on kantavana ajatuksena tuoda mukaan ruokokatteiden suunnitteluun suomalaista perinnerakentamisen muotokieltä. Hartolan messujen ruokokatekohteissa on nähtävissä perinteisten kädentaitojen yhdistäminen moderniin rakentamiseen. Hartolan loma-asuntomessut tarjoavat messuvieraalle paitsi ideoita vapaa- ajan asumiseen, myös monia erilaisia rakentamisen ratkaisuja. Messukohteet muodostavat eri valmistajien tuotteista kattavan otoksen niin kokonsa kuin materiaaliensakin puolesta. Ruokoa käytetään maailmalla rakennusten katteina hyvinkin laajasti ja se on monissa kulttuureissa perinteisen rakentamisen tyypillisimpiä materiaaleja. Esimerkkejä löytyy ympäri maailmaa: Afrikasta, Amerikasta, Aasiasta ja Euroopasta. Kotkan - Haminan seudun Yrityspalvelu Oy järjestää Hartolassa viikon ruokokattokurssin, joka on osa perinnerakentamisen koulutusohjelmaa, kurssi päättyy 31.5. Kurssin aikana loma- asuntomessualueelle toteutetaan ruokokattoinen kalastajien laavu sekä huoltorakennus. Ne ovat nähtävillä messujen aukioloaikoina. - Hartolan loma-asuntomessualueelle rakennettavissa ruokokatteisissa rakennuksissa tehdään suomalaiseen perinnerakentamisen muotokieleen, sekä asumiseen ja vapaa-ajanviettoon sopivia ratkaisuja. Ruokokate on uusvanha vaihtoehto teollisille materiaalivaihtoehdoille. Ruokokate on hiljainen, hengittävä ja hyvin lämpöä eristävä. Katto on pitkäikäinen ja korjauskelpoinen, siten ekologinen vaihtoehto, kertoo Ammattitaito & Osaaminen -hankkeen projektipäällikkö Martti Nakari Kotkan - Haminan seudun Yrityspalvelu Oy:stä. - Ruokokattokohteet tukevat jo ennestään monipuolista Hartolan messutarjontaa. Aurinkorannalle rakentuva huoltorakennus, jossa on lamellihirsirunko ja ruokokatto on hyvä esimerkki perinteisten kädentaitojen ja modernin rakentamisen yhdistämisestä, toteaa Hartolan loma-asuntomessujen projektipäällikkö Heikki Vuorenpää. Ruokokattokurssin opettajina toimivat ruokokattomestarit Siim Sooster ja Dan Lukas Hiidenmaalta. Messujen aukioloaikana tehdään myös joitakin työnäytöksiä. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=40184 Lisätietoja: Projektipäällikkö Heikki Vuorenpää Projektipäällikkö Martti Nakari Hartolan kunta Kotkan-Haminan seudun Yrityspalvelu Oy Puh (03) 843 2234, GSM 044 743 2234 Ammattitaito & Osaaminen -hanke Puh (05) 231 1104, GSM 0400 555 633 Osuuskunta Suomen Asuntomessut Puh 0207 437 700 www.asuntomessut.fi/hartola ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/28/20040528BIT00190/wkr0001.pdf