SAIMAAN LOMA-ASUNTOMESSUJEN KAAVA EHDOTUSVAIHEESSA

Uusi projektipäällikkö aloitti maaliskuussa Saimaalla vuonna 2012 järjestettävät loma-asuntomessut etenevät aikataulussa. Taipalsaarella sijaitsevan messualueen uusittu ranta-asemakaava on ehdotusvaiheessa ja tontteja aletaan markkinoida huhtikuun aikana. Loma-asuntomessujen vastikään aloittanut projektipäällikkö Pekka Wallén kertoo, että alueen rakentaminen voisi alkaa jo kuluvan vuoden aikana. Uusi projektipäällikkö pitää tärkeänä, että loma-asuntomessuhanke lähtee etenemään kaavoitus- ja muiden asioiden suhteen suotuisasti.

- Uusi kaava tuo kaivattua lisäystä Taipalsaaren varsin vähäiseen lomarakennuspaikkatarjontaan. Taipalsaari on vuosikymmeniä ollut erittäin vilkas loma-asumiskunta. Nykyisin loma-asuntoja on yli 3000 ja alue on mitä hienointa lomailualuetta. Sellaisia kesätapahtumia, jotka vetäisivät matkailijoita, on kunnassa vähän ja nekin hyvin pienimuotoisia. Loma-asuntomessut tulee olemaan piristävä lisä alueen kesätapahtumiin, Wallén toteaa. Wallén toivoisi messujen toimivan piristyksenä myös alueen elinkeinoelämälle. - Lappeenrannan talousalueen vahva perusta, puunjalostusalan teollisuus, on menettänyt viime vuosina runsaasti työpaikkoja. Ehkä tämänkaltaisilla tapahtumilla saataisiin jotain uutta ja positiivista virettä aikaiseksi. Messuilla tulee olemaan merkittävä vaikutus koko Lappeenrannan talousalueen elinkeinoelämälle, erityisesti rakennus- ja palvelualoille. On arvioitu, että messujen vaikutus alueen yrityksille ja palveluntarjoajille on yhteensä noin 20 miljoonaa euroa, Wallén kertoo. Vuoden 2012 loma-asuntomessut järjestetään Saimaan suurimpien selkien ympäröimällä luonnonkauniilla Sarviniemen alueella Taipalsaarella. Matkaa maakunnan keskuksesta Lappeenrannasta Sarviniemeen on maanteitse noin 35 km. - Tulevilla loma-asuntomessuilla tullaan näkemään Saimaan järviluonnon tarjoamat mahdollisuudet. Tavoitteenamme on esitellä Saimaan loma-asuntomessuilla runsaasti erilaisia ideoita sekä monipuolista loma-ajan asumista, Suomen Asuntomessujen projektijohtaja Pasi Hulkkonen kertoo. Esillä tulee olemaan paljon loma-asumiseen, kesään ja Saimaaseen liittyvää nähtävää. – Hulppeiden huviloiden ohella esille pääsevät myös vaatimattomammat saunamökit sekä erikoisratkaisut, joita kaikkia kannattaa tulla katsomaan. Myös Lappeenranta lähikaupunkina tarjoaa vierailijalle runsaasti oheisohjelmaa ja näkemistä, Wallén lupaa. Lisätietoja: Pekka Wallén, Taipalsaaren kunta projektipäällikkö puh. 0400 755135 Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut projektijohtaja puh. 040 8400 513