Sisustus yksi tärkeimpiä syitä vierailla Asuntomessuilla

Suomen Asuntomessujen teettämien messututkimusten mukaan sisustus ja uudet sisustusideat ovat olleet joko tärkein tai toiseksi tärkein syy tulla messuille jo usean vuoden ajan.

Myös tämän kesän Asuntomessuilla Kokkolassa sisustaminen nousee kärkeen mielenkiintoisen ajanvietteen jälkeen. 24 prosenttia messuvieraista kertoo tulleensa hakemaan messuilta ideoita oman kotinsa sisustamiseen. Tämä selviää Suorakanavan tekemästä messututkimuksen väliraportista sunnuntaina 7.8.2011.

– Suomessa muutetaan 800 000 kertaa vuodessa ja kaikki sisustavat muuton yhteydessä – vähintään mietitään huonekalujen sijoittelua. Rakentamiseen monella ei ole mahdollisuutta, mutta sisustamista tehdään jonkun verran joka vuosi. Ei ole ihme että messuvieraillakin sisustaminen ja siihen liittyvä remontoiminen ovat tärkeinä motiiveina messuille lähtemisessä, pohtii Suomen Asuntomessujen kehitysjohtaja Pasi Hulkkonen.

Ammattitaitoista näkemystä sisustusklinikalta

Asuntomessuilla vieraat voivat hakea sisustusideoita paitsi messukohteista, myös maksuttomalta sisustusklinikalta, jolla alan ammattilaiset neuvovat kävijöitä vuoropäivin. Klinikan vetäjä, visualisti Sari Ylänen on paikalla jo yhdeksättä päivää.

– Sisustusklinikalla vierailevat asiakkaat ovat erittäin tiedonjanoisia. Ihmiset haluavat tietää paljon esimerkiksi keittiöistä, kodinhoitohuoneista, valaistuksesta sekä eri tilojen värimaailmoiden yhdistämisestä. Arjen toimivuus on tärkeää.

Päivystystehtävien rinnalla Ylänen on ehtinyt tutustua kaikkiin Asuntomessujen kohteisiin. Hän toteaa tyytyväisenä, että Kokkolan kohteissa on annettu tilan puhua.

– Tila on äärimmäisen tärkeä asia. Tila ja ympäröivä luonto asettavat ehdot sisustamiselle. Kun ikkunasta tulee sisälle kaunis luonto ja värit, ei kotia tarvitse koristella niin paljolla tavaralla. Merellinen tyyli syntyy koteihin ilman tuputusta.

Trendinä tupakeittiöt ja pukeutumishuoneet

Ammattilaisen silmä poimii tämän vuoden asuntomessutaloista selkeitä trendejä.

– Kokkolassa kohteet ovat kodikkaampia kuin viime kesänä Kuopiossa. Useissa kodeissa keittiöt ja olohuoneet on suunniteltu selkeästi sellaisiksi tiloiksi, joissa perhe voi olla yhdessä koko ajan. Myös pukeutumishuoneet ovat tämän kesän iso hitti. Moni nyt uudelta keksinnöltä tuntuva asia on itse asiassa vanhaa perinnettä kuten tupakeittiö. Nyt lähes jokaisessa saunassa nähtävät ison kivikasan muotoiset kiukaat ovat aivan kuten ensimmäisissä saunoissa jo kauan sitten.

Ekologisuus on entistä tärkeämpää. Huonekalu- ja materiaalivalinnoissa on kiinnitetty huomiota tuotteiden laatuun ja pitkäikäisyyteen.

– Valkoinen, musta ja luonnonläheiset värit ovat edelleen vallalla, mutta nyt on selvästi nähtävissä, että omakotirakentajat alkavat hakea rohkeammin värejä ja yksilöllisempää, persoonallisempaa sisustusta. Kaivataan jo jotakin muuta kuin valkoista ja mustaa.  Värien lisäksi myös pinnat ja kuviot ovat tärkeitä.

– Sisustuksessa saa näkyä asukkaiden harrastukset ja haaveet. Kuopiossa ja Kokkolassa asuntomessualueita ympäröivät järvi- ja merimaisemat, ensi kesänä Tampereen Vuoreksessa ollaan metsän keskellä. Toivon, että siellä maisemien sijaan korostuu enemmän arkkitehtuuri ja sisustukset ovat värikkäämpiä.

Ammattilaisen katse ei pysähdy ulko-ovelle, pihakin on tärkeä.

– Kokkolassa myös pihojen eteen on nähty paljon vaivaa ja toivon, että jatkossa niihin panostetaan yhä enemmän. Pihan tärkeys korostuu perinteisemmällä pientalotontilla, jonka ympäröivä luonto ei itsessään ole yhtä vaikuttava.

Sari Ylänen haluaa rauhoitella messuvieraiden kiivasta talojen kiertotahtia.

– Tärkeintä ei ole, että ehtii käydä jokaisessa talossa. Tärkeintä on löytää talo, joka puhuttelee, antaa itselle eniten virikkeitä ja ideoita. Kun löytää sellaisen kodin, joka tuntuu hyvältä, kannattaa pysähtyä tutkimaan kohdetta tarkemmin ja miettiä, mikä talossa miellyttää.

kehitysjohtaja Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut, p. 040 8400 513

visualisti Sari Ylänen, p. 040 418 1361

Sisustusklinikka ja muut messupalvelut: www.asuntomessut.fi/kokkola-2011/messupalvelut

Aiemmat kävijätutkimukset: www.asuntomessut.fi/messututkimukset