Sopivan kokoiset talot ja isot tontit miellyttäneet asuntomessuvieraita

Valkeakosken asuntomessuilla vierailleet antavat erityisiä kehuja sopivan kokoisista messutaloista, käy ilmi Suomen Asuntomessujen teettämän kävijätutkimuksen väliraportista. Myös messualueen väljyys ja isot tontit saavat kiitosta messuvierailta. Tutkimukseen vastanneet ovat maininneet erilaiset sisustusratkaisut tärkeimmäksi syyksi lähteä asuntomessuille. Toiseksi suurin ryhmä kertoo syyksi perinteen: vastanneilla on tapana käydä asuntomessutapahtumissa vuosittain. Messuille tullaan myös tutustumaan uusiin erilaisiin rakenneratkaisuihin, ja monen on innostanut messukäyntiin ajankohtainen remontointiprojekti. - Olemme iloisia, että messutapahtuma kiinnostaa vuodesta toiseen ja suurelle osalle messukävijöistä asuntomessuista on muodostunut jokakesäinen perinne. Haluammekin tarjota vuosittain tuoreita ideoita ja esimerkkejä asumisen uusista ratkaisuista, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen sanoo. Kaikkiaan Valkeakosken asuntomessuihin on oltu hyvin tyytyväisiä: 88 prosenttia vastanneista piti messuja erinomaisina tai hyvinä. Myös näyttelykohteiden määrää on pidetty riittävänä. Suorakanava Oy:n toteuttamaan tutkimukseen vastasi asuntomessujen ensimmäisen viikon aikana 2 017 messukävijää. Rakentamishanketta suunnittelevia viidennes vastaajista Asuntomessujen kävijätutkimukseen vastanneista omakotitalon rakentamista suunnitteli 19,4 prosenttia ja remontoimista 21,5 prosenttia. Hankkeista 47 prosenttia oli tarkoitus toteuttaa tänä vuonna ja loput ensi vuonna tai myöhemmin. Remontointihankkeista suurin osa (52 %) kohdistui sisustukseen ja sisäpintoihin. Messututkimukseen osallistuneista 61 prosenttia asui omakoti- tai paritalossa, 16 prosenttia rivitaloasunnossa ja 22 prosenttia kerrostaloasunnossa. Tutkimuksen mukaan eniten messukävijöitä on tullut odotetusti Pirkanmaalta (28 %). Uudeltamaalta saapuneita on 22 prosenttia ja Varsinais-Suomesta 10 prosenttia. Kaksi kolmesta kävijästä tuli messuille puolison kanssa, ja lapsia oli mukana joka viidennellä perheellä. Lähes 70 prosenttia messukävijöistä oli 25-54-vuotiaita, yli 55-vuotiaita oli neljännes. Lisätietoa: Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200