SUOMEN ASUNTOMESSUILTA UUSIA MESSUPALVELUITA KESÄN TAPAHTUMIIN

Osuuskunta Suomen Asuntomessut uudistaa messukävijöille suunnattuja palvelujaan. Ensi kesän messutapahtumiin – Airiston loma-asuntomessuille Paraisille ja Asuntomessuille Ouluun – voi ensimmäistä kertaa ostaa liput ennakkoon internetistä. Messuilla kuluttajat voivat nyt myös saada rakentamisen kustannusten neuvontaa.

Suomen Asuntomessut on tehnyt yhteistyösopimuksen mikkeliläisen yrityksen FastWay Ticket Oy:n kanssa nettilipunmyynnistä. Kuluttajat voivat ostaa normaalihintaisia lippuja messutapahtumiin internet-palvelusta ilman käsittelymaksuja ja maksaa lipun suoraan Nordean, Osuuspankin ja Sammon verkkopalveluissa. Asiakas tulostaa lipun itse omalla tulostimellaan. Nettilipunmyynnin tarkoituksena on vähentää jonoja lippuluukuilla ja parantaa siten asiakaspalvelua. Asiakkaan tulostama viivakoodillinen lippu tarkistetaan nopeasti viivakoodin lukijalla nettilipunmyyntiä varten varatulla luukulla. Suomen Asuntomessut odottaa kuluttajien ottavan uuden lipunmyyntipalvelun hyvin vastaan, sillä messukävijät hakevat muutoinkin ennakkoon tietoja messuista internetistä. Esimerkiksi viime kesänä noin 40 prosenttia messukävijöistä oli etukäteen vieraillut verkkopalveluissa www.asuntomessuopas.fi tai www.asuntomessut.fi. Kustannustietoutta lisää Airiston loma-asuntomessuille ja Oulun asuntomessuille tulee kuluttajia palvelemaan myös erityinen rakentamisen kustannusten neuvontapiste, jossa kuluttaja voi saada arvion messutalon rakentamiskustannuksista omalla asuinpaikallaan. Messutaloista julkaistaan vertailukustannusarviot, joissa kaikki kohteet on pyritty saamaan toisiinsa nähden mahdollisimman vertailukelpoisiksi. Kaikkien kustannusarvioiden lähtökohtana on ollut rakennuslupavaiheen piirustukset, joiden perustustapa-, runkorakenne- ja rakennuksen muototietojen sekä pinta-alojen ja mm. huonekorkeuksien pohjalta on laskenta tehty saman kaavan mukaisesti käyttäen messupaikkakunnan työvoima- ja materiaalikustannuksia. Messutalojen rakennuskustannukset on laskettu Koti-Optimi –laskentaohjelmalla. Kustannuslaskentapisteen tarkoituksena onkin antaa henkilökohtaista neuvontaa, kuinka rakentamiskustannuksia voi arvioida ja mistä lähtökohdista. Matkapaketteja Ouluun Suomen Asuntomessut on lisäksi tehnyt yhteistyösopimukset matkailualan yritysten kanssa matkapaketeista Oulun asuntomessuille. Näihinkin Suomen Matkatoimiston, Finnairin ja VR:n tekemiin tarjouksiin voi tutustua internetissä asuntomessujen sivuilla www.asuntomessut.fi/oulu ja kohdassa matkapaketit. Airiston loma-asuntomessut Paraisilla ovat avoinna yleisölle 17.6.-10.7.2005 välisen ajan ollen kuitenkin juhannuksena kiinni. Asuntomessut Oulussa puolestaan ovat avoinna 15.7.-14.8.2005. Linkki nettilipunmyyntiin löytyy Suomen Asuntomessujen verkkopalvelun www.asuntomessut.fi etusivulta. Lisätietoja: Nettilipunmyynti: talouspäällikkö Marja-Liisa Löfman, puh. 020 743 7704 ja FastWay Ticket Oy, myyntijohtaja Jarmo Rautio, puh. 0500 587 655. Kustannuslaskenta: Suorakanava Oy, Kehitysjohtaja Pentti Teponoja, puh. 044 0591 906 Matkapaketit: markkinointijohtaja Kari Salmi, puh. 020 7437706