Suomen Asuntomessut ja Kokkolan kaupunki allekirjoittivat yhteistoimintasopimuksen

Osuuskunta Suomen Asuntomessut ja Kokkolan kaupunki allekirjoittivat tänään 28.9.2010 yhteistoimintasopimuksen asuntomessujen järjestämisestä Kokkolassa 15.7.–14.8.2011. Kyse on 17.6.2008 tehdyn puitesopimuksen vahvistamisesta.

Kokkolan messualueelle valmistuu yhteensä 131 asuntoa, joista 40 tulee näyttelykohteiksi. Kohteista 30 on omakotitaloa, seitsemän kerrostaloasuntoa, kaksi rivitaloasuntoa ja yksi paritaloasunto. Lisäksi oheiskohteena on Kokkolan vanhassa kaupungissa, Neristanissa, sijaitseva 1800-luvulla rakennettu Knaapen talo.

Rakentamisen edistyessä messualue kiinnostaa

Messutalojen rakentaminen on edennyt hyvin. Viimeistenkin talojen rakentaminen käynnistyi syyskuussa. Messutalojen lisäksi ympäristön rakentaminen on edennyt suunnitellusti. Ympäristöä on maisemoitu, ja kaikki kolme puistovyöhykettä viimeistellään ja istutetaan osittain vielä ennen talventuloa. Syyskuussa valmistuneessa alueen pienvenesatamassa järjestetään messujen aikana pienvenenäyttely.

Messualue on herättänyt runsaasti mielenkiintoa jopa kansainvälisesti.  Alueen sijainti noin kahden kilometrin päässä kaupungin ydinkeskustasta meren rannalla on ainutlaatuinen. Messualueen poikkeuksellinen pyöreä muoto antaa alueelle kaavallisesti kauniin ilmeen.

– Asuntojen sijoittelulla on pyritty takaamaan jokaiselle asunnolle oma suojaisa piha-alue ja mahdollisimman esteetön merinäkymä Vanhansatamanlahdelle, kertoo Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen.

Kaikenkokoisia koteja

Asuntomessut Kokkolassa -tapahtumassa esitellään teeman mukaisesti kaikenkokoisia koteja kaikille väestöryhmille.

– Pienimmät asunnot ovat noin 30 neliön yksiöitä ja suurimmat runsaan 300 neliön omarantaisia omakotitaloja. Kohteet ovat hyvin monipuolisen kokoisia, joten niistä uskoisi kaikkien löytävän unelmakotinsa, toteaa Kokkolan kaupungin projektipäällikkö Touko Rauma.

Lisäksi messuilla esitellään senioriasumisen eri vaihtoehtoja. Talojen toiminnallisuus yhdistettynä nykytekniikalla toteutettuihin energiaratkaisuihin auttaa arjen pyörittämisessä.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, 040 8486 200