Suomen asuntomessut ja Mäntyharjun kunta allekirjoittivat yhteistoimintasopimuksen

Osuuskunta Suomen Asuntomessut ja Mäntyharjun kunta allekirjoittivat torstaina 28.10.2010 yhteistoimintasopimuksen loma-asuntomessujen järjestämisestä Mäntyharjulla 27.6.–10.7.2011. Torstaina tehdyllä sopimuksella vahvistettiin huhtikuussa 2009 allekirjoitettu puitesopimus.

Loma-asuntomessualueelle Mäntyharjulle valmistuu yhteensä 31 näyttelykohdetta. Näistä loma-asuntoja on 20, yksi omakotitalo, rantasaunoja kahdeksan ja peruskorjauskohteena oleva Kyminniemen vanha uittokämppä rantasaunoineen.

– Messualueen sijainti on erittäin hyvä lähellä 5-tien Vihantasalmen sillan risteystä, rauhallisella paikalla ja palveluiden lähellä, kertoo Suomen Asuntomessujen projektijohtaja Pasi Hulkkonen.

Loma-asuntomessualueen rakentaminen on edennyt aikataulussaan.

– Pähkinälehdon alueen maisemointityöt on syksyn osalta saatu pääosin päätökseen ja kaikkiaan 16 tontilla on aloitettu rakennustyöt. Useissa kohteissa sisustustyöt ovat jo käynnissä, jatkaa Hulkkonen.

Teemoina ekotehokkuus ja taide

Järjestyksessään yhdeksänsien valtakunnallisten loma-asuntomessujen teemoina ovat loma-asumisen ekotehokkuus ja taide. Kaikille messukohteille tehdään ekotehokkuusarviointi, jonka avulla kuluttaja voi entistä paremmin seurata myös loma-asuntorakentamiseen liittyvien valintojen vaikutusta ympäristöön.

Taide-elämyksistä vastaa puolestaan mäntyharjulainen Taidekeskus Salmela, joka tuo taidetta messualueelle ja -kohteisiin.

– Näyttelykohteet ovat hyvin erilaisia keskenään kokonsa, rakennusmateriaaliensa ja energiaratkaisujensa puolesta. Joukosta löytyy muun muassa yksinomaan aurinkoenergiaa hyödyntävä nollaenergiatalo, mutta myös perinteisiä mummonmökkejä, toteaa loma-asuntomessujen projektipäällikkö Asko Patjas.

– Ekotehokkuusvaatimukset on otettu kaikissa rakennuksissa huomioon eri tavoin, joten vaihtoehtoja on esillä runsaasti, hän jatkaa.

Median ennakkoretki loma-asuntomessualueelle

Suomen Asuntomessut ja Mäntyharjun kunta järjestävät toimituksille tiedotustilaisuuden ja ennakkoretken kesän 2011 loma-asuntomessualueelle Mäntyharjulle keskiviikkona 17.11.2010. Retkelle järjestetään bussikuljetus Helsingistä ja ilmoittautua voi 9.11.2010 asti.

Tiedotustilaisuudessa esiintyy aiemmin mainittujen Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskasen ja Mäntyharjun kunnanjohtaja Jussi Teittisen lisäksi suunnittelija Jukka Rintala, joka suunnittelee Taidekeskus Salmelalle huvimajan. Tarkemmat tiedot päivän ohjelmasta löytyvät kutsusta.

Lisätietoja:

Projektijohtaja Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut, 040 8400 513