Suomen Asuntomessut ja Motiva Oy: Vaasan Asuntomessujen Energianeuvontaklinikka tarjoaa rakentajille energiatietoa

Kesän asuntomessut järjestetään Vaasan Suvilahdessa 11.7.–10.8. Suomen Asuntomessut ja Motiva Oy yhteistyökumppaneineen tarjoavat messuvieraille energianeuvontaa messujen jokaisena aukiolopäivänä. Neuvontaklinikka palvelee sekä tulevia rakentajia ja rakennuttajia että muita rakentamisen ja asumisen energiansäästöstä kiinnostuneita.

”Energiansäästöön liittyvät asiat ovat nyt erittäin ajankohtaisia ja erityisesti kaivataan kuluttajille suunnattua energiatehokkuusneuvontaa. Siksi olemme järjestäneet yhdessä Motiva Oy:n kanssa Vaasan asuntomessuille energiaklinikan. Haluamme näin saada kävijöiden tietoisuuteen toimintoja, joiden avulle sekä rakentamisessa että asumisessa jokainen ihminen voi toteuttaa energiatehokasta asumista”, toteaa Suomen Asuntomessujen projektijohtaja Pasi Hulkkonen.

"Rakentajat ja kuluttajat kaipaavat tietoa rakentamisen ja asumisen energiatehokkuudesta, tämä on todettu niin monessa tutkimuksessa kuin Motivaan tulevien kyselyiden pohjalta. Varsinkin nyt kun energiatehokkuus on aiheena varsin kuuma, on erittäin tärkeää, että saatavilla on puolueetonta asiantuntijatietoa", painottaa Motivan Oy:n toimitusjohtaja Jouko Kinnunen.

Kansainväliset velvoitteet tuovat suuria haasteita energiankäytön tehostamiseen ja päästöjen vähentämiseen. Rakennusten energiatehokkuuden parantaminen on tärkeää sillä rakennusten energiankäyttö aiheuttaa Suomen kasvihuonekaasupäästöistä 30 %. Energiankäyttöä parannettaessa myös energiantuotannosta aiheutuvat päästöt pienenevät.

Energianeuvojina Vaasan asuntomessuilla toimivat Motiva Oy, Etelä-Pohjanmaan Energiatoimisto, Tampereen Energiatoimisto, Valonia - Varsinais-Suomen Energiatoimisto sekä Pientalorakentamisen kehittämiskeskus. Energianeuvontaklinikka löytyy messualueelta Rakentajahallista.

Viralliset energiatodistukset esillä messutaloissa
Energianeuvonnan lisäksi messuilla ovat esillä rakennusten energiatodistukset. Asuntomessutaloille on nyt ensimmäistä kertaa laskettu virallinen, lainmukainen energiatodistus. Todistus löytyy neljästätoista pientalosta ja yhdestä kerrostalosta.

"Näiden messutalojen energiatehokkuus on hieman rakentamismääräyksiä parempaa tasoa: kaksi taloista on A-luokan taloja, kolme B-luokkaa, suurin osa kuitenkin C-luokkaa. Tavanomainen, nykyisten rakentamismääräysten mukaan rakennettu talo on yleensä D-luokkaa", arvioi Motiva Oy:n asiantuntija Kimmo Rautiainen.

Energiatodistukset auttavat rakennusten energiatehokkuuden vertailussa; todistus kertoo kuinka paljon energiaa itse rakennus tarvitsee, riippumatta siitä, millä tavalla sitä lämmitetään.

Energiatodistuksiin voi tutustua messutaloissa, asuntomessujen verkkosivuilla sekä asuntomessujen Rakentajahallissa LVI-talotekniikkateollisuuden ja Motiva Oy:n yhteisosastolla. Energiatodistukset on laatinut Lamit Oy ympäristöministeriön ja Motiva Oy:n toimeksiannosta.

Energiatodistukset tulivat vuoden vaihteessa pakolliseksi kaikessa uudisrakentamisessa. Ensi vuoden alusta energiatodistukset koskevat myös olemassa olevia rakennuksia, lukuun ottamatta pientaloja ja alle kuuden asunnon taloyhtiöitä.

Lisätietoja:
Suomen Asuntomessut: projektijohtaja Pasi Hulkkonen, gsm 040 8400 513