Taide värittää loma-asuntomessuja Mäntyharjussa

Ensi kesän loma-asuntomessuilla Mäntyharjussa, Pyhäveden rannalla on esillä 22 kohdetta. Kohteista 20 on loma-asuntoja, yksi omakotitalo sekä peruskorjauskohteena oleva uittokämppä. Kohteiden yhteydessä on 11 erillistä saunaa.

27.6.–10.7.2011 järjestettävien yhdeksänsien valtakunnallisten loma-asuntomessujen teemoina ovat loma-asumisen ekotehokkuus ja taide.

– Taide sopii hyvin loma-asuntomessujen toiseksi teemaksi, koska pohjimmiltaan sekä lomailussa että taiteessa on kyse mielen virkistyksestä. Ja totta kai taideteokset tuovat lisää mielenkiintoista koettavaa messukävijöille, miettii Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen.

– Mäntyharju on tunnettu kulttuurikuntana ja tätä puolta haluamme tuoda esille myös messuilla, projektipäällikkö Asko Patjas jatkaa.

Taidekeskus Salmela vahvasti mukana messuilla

Taide näkyy monin tavoin näyttelykohteissa ja ulkoalueilla. Taide-elämyksistä vastaava mäntyharjulainen Taidekeskus Salmela tuo useisiin messukohteisiin nähtäväksi suomalaisten taiteilijoiden teoksia. Lisäksi messualueella on esillä veistostaidetta. Pääportilla kävijöitä tervehtii Ernst Mether-Borgströmin neljä metriä korkea Tervehtijä-patsas.

Taidekeskus Salmelan toiminnanjohtaja Tuomas Hoikkala odottaa innolla yhteistyötä Loma-asuntomessujen kanssa.

– Myös kotien sisustus on taidetta ja kuvataide sopii mainiosti niin koteihin kuin mökeillekin. Ensi kesänä Salmelan nuorten lahjakkaiden kuvataiteilijoiden teoskokoelmat tavoittavat aivan uusia yleisöjä messukohteissa, miettii Hoikkala.

– Yhteistyö Taidekeskus Salmelan kanssa on luontevaa, koska kunnan tunnetun kulttuuritoimijan ja loma-asuntomessujen tavoitteet yhdistyvät hyvin. Salmela pääsee jalkautumaan messukansan pariin, ja messukohteisiin ja -alueelle saadaan esille uutta taidetta, pohtii Pasi Heiskanen.

Sen lisäksi, että Salmela tuo taidetta messualueelle ja -kohteisiin, sen omassa pihapiirissä näkyy tulevana kesänä lomarakentaminen. Pihaan nousevat kesäksi suunnittelija Jukka Rintalan huvimaja Lumilumme sekä Saara Karirannan ja Tuomo Rosenlundin TALO-projekti.

– Taidetta ja kulttuuria messusisältöön tuo myös pienen kävelymatkan päässä Salmelasta sijaitseva loma-asuntomessujen virallinen oheiskohde, Iso-Pappilan museoalue. Alueella esitellään perinnerakentamista erilaisten työnäytösten ja näyttelyiden avulla, kertoo Asko Patjas.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, 040 8486 200