Tampereen asuntomessualueen pientalotontit kiinnostivat

Tampereen Vuoreksessa kesällä 2012 järjestettävien asuntomessujen pientalotonttien hakuaika päättyi 15.6.2010. Määräaikaan mennessä jätettiin 76 hakemusta yhteensä 30 tontista. Juhannusviikolla kokoontunut asuntomessutoimikunta oli tyytyväinen saatujen hakemusten määrään. Eniten hakemuksia kohdistui katujen päihin ja puistoon rajoittuviin tontteihin.

Tonttihakemusten talosuunnitelmissa oli kaikkia yleisiä runko- ja julkisivumateriaaleja: puu, betoni, tiili ja hirsi. Pääosa suunnitelmista oli kaksikerroksisia, mutta joukossa oli paljon myös yksitasoisia asumisen unelmia. Hakemuksissa korostuivat Tampereen asuntomessuille valitut teemat kansainvälisyys, puutarhakaupunki ja ekotehokkuus.

Kansainvälisiä vaikutteita näkyi hakemuksissa erityisesti sisustuksissa ja pihoissa. Valtaosassa suunnitelmista oli hyötypuutarha. Ekotehokkuutta edustivat erityisen energiapiheiksi suunnitellut rakennukset. Kolme hakijaa suunnitteli rakentavansa nollaenergiatalon, 22 hakijaa passiivienergiatalon ja loput suunnitelmista olivat matalaenergisiä A-energialuokan taloja. Useiden talojen katoille oli lisäksi piirretty aurinkokeräimiä tai pieniä tuuligeneraattoreita. Suosituin lämmitysjärjestelmä oli maalämpö. Tampereen kaupunki on luvannut 50 prosentin alennuksen tontinvuokrasta ensimmäisen viiden vuoden ajalta niille rakentajille, joiden talo täyttää passiivitalon normit.

– Olemme tyytyväisiä hakemusten määrään ja laatuun. Niiden perusteella toivomamme energiatehokkuus ja pihasuunnittelun laatu tulevat näkymään messualueella. Hakemusten laaja kirjo lisää messujen vetovoimaa, kommentoi Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen.

Pientalojen lisäksi messualueelle on rakentumassa kerrostalo- ja rivitaloasuntoja. Kerrostalokohteiden rakentajiksi on jo aiemmin valikoitunut SRV Asunnot Oy, Rakennustoimisto Pohjola Oy ja YH Länsi Oy. Messualueen omakotirakentajien nimet selviävät elokuun loppuun mennessä.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200