Tampereen asuntomessujen ensimmäiset pientalorakentajat valittu

Vuonna 2012 Tampereella järjestettävien asuntomessujen 30 pientalotonttia haki kesäkuun määräaikaan mennessä 76 rakentajaa. Asuntomessujen laaturyhmä kävi hakemukset läpi kesän aikana ja asuntomessutoimikunta valitsi ensimmäiset messurakentajat 17.8. Tässä vaiheessa rakentaja valittiin 24 tontille, joista 22 on omakotitonttia ja kaksi yhtiömuotoista paritaloa.

– Vielä vapaaksi jääneille tonteille löydetään rakentajat jo jätettyjen tonttihakemusten joukosta, uskoo projektipäällikkö Arto Vuorijärvi.

Valittujen talosuunnitelmien kerrosalat vaihtelevat 139–250 kerrosneliömetrin ja kustannusarviot 225 000–600 000 euron välillä. Keskimääräinen messutalon kustannusarvio on noin 400 000 euroa. Alueelle rakentuu sekä kivi- että puutaloja. 17 valitulla rakentajalla on yhteistyökumppanina talotehdas tai muu rakennusalan yritys.

Messujen teemat näkyvät suunnitelmissa

Tampereen asuntomessujen teemat: kansainvälisyys – asumisen ideoita maailmalta, puutarhakaupunki – luonto olohuoneena sekä ekotehokas asuminen – tekniikka tukena, näkyivät hakemuksissa.

– Kansainväliset virtaukset tulivat esille etenkin sisustus- ja pihasuunnitelmissa. Myös rakentajien joukossa on ulkomaalaistaustaisia ihmisiä. Pihasuunnitelmat olivat monissa hakemuksissa jo pitkälle mietittyjä ja hyötypuutarhat yleisiä, kertoo Vuorijärvi.

Valituista rakentajista kolme tavoittelee nollaenergiataloa ja seitsemän passiivienergiataloa. Loputkin talot ovat A-luokan matalaenergiataloja.  Pientalojen lisäksi Tampereen messuille rakentuu kolme kerrostalokohdetta, joiden rakentajat on valittu aikaisemmassa vaiheessa.

Messualueen katujen ja kunnallistekniikan rakentaminen alkaa tulevana syksynä ja talonrakentajat pääsevät tonteilleen huhtikuussa 2011. Kaikki on valmista viimeistään kesällä 2012 Tampereen asuntomessuporttien avautuessa.

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Arto Vuorijärvi, Tampereen kaupunki, puh. 040 800 4379