Terassien juhlaa Loma-asuntomessuilla Kalajoella

Loma-asuntomessut Kalajoella 2014 -tapahtuma tullaan muistamaan hiekan, meren, auringon ja luonnon saumattomasta yhteistyöstä, jossa luonto otetaan sisälle kohteisiin isojen ikkunapintojen kautta.

- Kalajoen loma-asuntomessukohteiden varmasti silmiinpistävin asia tulevat olemaan monimuotoiset terassiratkaisut. Terassineliöitä kohteissa on yli 2000 neliötä, mikä lienee jonkin sortin ennätys, kun puhutaan 28:sta kohteesta, naurahtaa Kalajoen loma-asuntomessujen projektijohtaja Laura Ruohola.

- Isot terassipinnat korvaavat meillä piharakentamisen, puutarhoja ja istutuksia kun tälle Aurinkohiekkojen alueelle ei tehdä. Tällä ratkaisulla kunnioitetaan Hiekkasärkkien ainutlaatuista luontoa ja merellisyyttä. Käytännössä ainoa kasvi, jonka hyväksymme messualueelle, on perinteinen meriruoho, joka paremmin tänä päivänä rantavehnänä tunnetaan. Pitää toki myös muistaa, että särkkien hiekka on kauneudestaan huolimatta melko kuluttava materiaali, joten sikälikin isot terassipinnat ovat myös estämässä hiekan välitöntä kulkua sisätiloihin.

Loma-asuntomessujen neljällä erityyppisellä korttelialueella arkkitehtuuri on monimuotoista perinteisestä hirsimökki -tyylistä hyvin moderneihin kivirakenteisiin loma-asuntoihin.

- Metsäkorttelissa rakentajille on annettu mahdollisuus tavoitella hyvin perinteistä rakentamismallia ja kortteliin sijoittuvatkin perinteikkäät hirsirakentajat. Tälle korttelille aivan toisenlaisen vastapainon antaa näköalatasanteen molemmin puolin rakentuva näköalakortteli, jonka moderneista rakennuksista näköalat ovat täysin avoimet kohti merta ja Pohjanlahtea. Aurinkolammen rannassa on puolestaan kymmenen rantakohdetta, joiden rantasaunoissa tulevien kesäasujien kelpaa katsella ilta-aurinkoa, Ruohola lisää.

Asumisesta kiinnostuneiden kesässä Loma-asuntomessut Kalajoella muodostaa hyvän kombinaation heti perään Jyväskylässä alkavien asuntomessujen kanssa.

- Hiekkasärkkien alue on luonnoltaan maassamme uniikki alue, joten siinä mielessä tulemme näkemään ainutlaatuiset messut. Merelliset puitteet ja monimuotoiset loma-asunnot tyydyttävät hyvin erityyppisten kävijöiden tarpeet ja toki merkittävää on myös kesämatkailijoiden kannalta se, että vaikka alue tulee uniikin luonnon keskelle, alueen välittömästä läheisyydestä löytyy laadukas palvelukeskittymä, iloitsee markkinointi- ja viestintäjohtaja Kari Salmi

Kalajoki – monien tapahtumien näyttämö

Kesä Kalajoella on tapahtumia täynnä. Alkukesän yleisömagneetteina ovat beachfutiksen Finnish Open ja X-games –tapahtumat jatkuen Kaloajoen perinteisillä juhannusjuhlilla, jotka tuovat Hiekkasärkille kymmeniä tuhansia juhlijoita. Loma-asuntomessujen jälkeen loppukesän huipennuksena on Venetsialaisviikonloppu.

12500 asukkaan Kalajoki tunnetaan siis parhaiten Hiekkasärkistään. Yhteensä 14 kilometrin pituinen yhtenäinen hiekkaranta-alue on maamme mittakaavassa ainutlaatuinen, ja siksi Särkkien alue on noussut myös kiistatta maamme ykkösranta- ja aktiivilomakohteiden joukkoon.

Särkkien matkailukeskittymästä löytyvät laadukkaat majoitus- ja ravintolapalvelut, kylpylä, golfkenttä, päivittäistavarakauppa, karting-rata, leirintäalue ja surffauskeskus.

Matkailuyöpymisiä Särkkien alueella on vuosittain lähes 600 000 ja tuo määrä on ollut viime vuosina edelleen kasvamassa. Äänestettiinpä Kalajoki kesällä 2013 myös maamme ykkösmökkikunnaksi.

Talous- ja yrittäjyyslukujen valossa Kalajoen kaupunki kuuluu Pohjois-Pohjanmaan menestyviin kuntiin. Muun muassa muihin lähikuntiin verrattain alhaista veroäyriä selittävät matkailun lisäksi monet alkuteollisuuden menestysyritykset, maatalous, turkistuotanto ja sahateollisuus. Jälkimmäisen ansiosta myös Kalajoen syvämerensatama on vilkkaasti liikennöity.

Lisätiedot:

Laura Ruohola, projektijohtaja, Loma-asuntomessut Kalajoella 2014. p. 044-4691 210
Kari Salmi, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Osuuskunta Suomen Asuntomessut, p. 0400350021

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vuoden 2014 loma-asuntomessut avautuvat juhannuksen jälkeen maanantaina 23.6 ja viimeinen messupäivä on sunnuntai 6.7. Messuportit ovat avoinna päivittäin kello 10-18.

Avainsanat: