Tulevaisuuden loma-asuminen on palveluiden lähellä

Ensi kesän Loma-asuntomessuja rakennetaan aikataulussaan Lappeenrannan Rauhan alueelle. Alue tunnetaan kylpylä- ja sairaala-alueena yli sadan vuoden takaa. Vuoden 2012 loma-asuntomessualue sijaitsee historialtaan mielenkiintoisessa, luonnonkauniissa Rauhassa, joka on nykyisin yksi Pohjoismaiden merkittävimmistä matkailualueista.

Kymmenennet Loma-asuntomessut ajoittuvat kahdelle juhannuksen jälkeiselle viikolle, 25.6.–8.7.2012. Lappeenrannan Loma-asuntomessujen kantavana teemana on loma-asuminen palvelujen äärellä Saimaan rannalla.

- Loma-asuntomessuilla Lappeenrannassa esitellään tiivistä vapaa-ajan asumista alueella, jossa kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä. Alueen lähellä on kauppoja, Alko, kaksi kylpylää, pienvenesatama Saimaan suurselän äärellä, golfkenttä, monitoimiareena, loppuvuodesta 2012 aukeava ostoskeskus ja ratsastustalli. Alueelle on säännöllinen linja-autoliikenne. Lisäksi juna-asema sijaitsee reilun 5 kilometrin päässä messualueesta, luettelee toimitusjohtaja Pasi Heiskanen Suomen Asuntomessuilta.

Messutapahtumassa esitellään yhteensä 19 loma-asuntoa, joiden rakennusmateriaaleissa on edustettuna hirsi, puu ja kivi. Nähtävänä ja koettavana on vaihtoehtoja ympärivuotisista huviloista mökkeihin ja rantasaunoihin – erilaisia virkistysmahdollisuuksia unohtamatta. Rantaraitille Saimaan äärelle rakennetaan messujen ajaksi monipuolinen ja kattava saunamaailma kylpytynnyreineen ja laituriesittelyineen. Erikoisimmasta päästä lienee messuille rakentuva korsusauna.

Tulevat Loma-asuntomessut ovat sijainnistaan johtuen hieman kansainvälisemmät mitä edeltävät messut. Venäjän rajan läheisyydessä suomalaisille tuttua ja suosittua tapahtumaa tehdään tunnetuksi Lappeenrannassa myös venäläisille matkailijoille. Järjestäjille tämä tarkoittaa venäjänkielisen opastuksen ja ohjeistuksen lisäämistä sekä alueella että netissä.

Vetovoimainen matkailukohde

Loma-asuntomessut Lappeenrannan Rauhassa sijaitsevat Saimaa Gardensin alueella, josta on rakentumassa Pohjoismaiden merkittävin koko perheen matkailukeskus. Alueella valmistaudutaan palvelemaan runsasta matkailijavirtaa – reilun kahden sadan kilometrin säteellä asuu noin kahdeksan miljoonaa ihmistä.

Lappeenrannan apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakoski korostaa, että Loma-asuntomessut edistävät sekä Rauhan matkailualueen että Lappeenrannan kaupungin tunnettavuutta matkailukohteena.

– Lappeenrannan vetovoima perustuu suurelta osin sen sijaintiin kahden kulttuurin välissä upealla järvi- ja harjualueella. Rauhan menestystarina syntyi, kun löysimme samaan päämäärään pyrkiviä yhteistyökumppaneita ja yhdistimme kaupungin edulliseen sijaintiin monipuolisia palveluja. Lappeenrannan strategisena tavoitteena on kehittää matkailusta vahva elinkeinoala, joka tuo maakuntaan uusia työpaikkoja, Korkiakoski painottaa ja arvioi, että Loma-asuntomessujen markkinointia kannattaa suunnata Suomen lisäksi laajasti Venäjän lähialueille.

Loma-asuntomessut Lappeenrannassa 2012 -tapahtuma on esillä Matka 2012 -messuilla goSaimaa.comin osastolla 6m100. Tapahtuma on goSaimaan tämän vuoden kärkitapahtuma ja alueen matkailuyrittäjät tekevät hyvää yhteistyötä valmistautuessaan Kaakkois-Suomen kulmalla tarjoamaan niin suomalaisille kuin venäläisille unohtumattomia loma-asumisen elämyksiä.

Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 848 6200

Lappeenrannan apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakoski, puh. 040 590 0310