• Suomen Asuntomessut/

Vaasan Asuntomessujen aluesuunnitelma on ennätyksellisen pitkällä - Områdesplanen för Vasas bostadsmässa har hunnit långt i rekordtid

Näyttelypaikkojen myynti aloitetaan heti vuoden alussa

Vaasan Suvilahdessa kesällä 2008 järjestettävien Asuntomessujen aluesuunnitelma on ennätyksellisen pitkällä. Messualueen näyttelyalueet, hallit, kahvilat, ravintolat, WC:t ja muut messuaikaiset rakennelmat ja niiden sijainnit on tarkkaan suunniteltu yhteistyössä Vaasan kaupungin ja Osuuskunta Suomen Asuntomessujen kanssa. Suunnitelmaa hiotaan vielä, mutta pääpiirteissään se on jo valmis.

– Koskaan aiemmin ei olla oltu näin pitkällä jo tässä vaiheessa messuprojektia, muistelee Osuuskunta Suomen Asuntomessujen markkinointijohtaja Kari Salmi.

Salmen mukaan varhainen ja tehokas alueen suunnittelu helpottaa valtavasti tulevia töitä. Näytteilleasettajia voidaan palvella paremmin ja aikaisemmassa vaiheessa. Messuyleisön viihtyvyyden kannalta aluesuunnitelmaa keritään myös vielä hioa, jos tarvetta ilmenee.
– Perusteellinen suunnittelu hyvissä ajoin antaa mainiot lähtökohdat messutapahtuman käytäntöjen toimimiselle ja sen myötä koko Vaasan messutapahtuman onnistumiselle. Näyttelypaikkojen myynti on tarkoitus aloittaa heti vuodenvaihteen jälkeen, Salmi toteaa.

Suomen Asuntomessujen messupäällikkö Pasi Hulkkosen mielestä alue on erinomainen ulkonäytteilleasettajien ja hallien kannalta siksi, että messuyleisö kulkee osastojen ohi sekä alueelle mennessä että takaisin tullessa. Messualueelle tullaan (”myös”pois) pystyttämään kolme näyttelyhallia: rakentamisen ja asumisen hallit sekä sisustusmaailma.

Vaasan asuntomessualueen suunnitelmassa on huomioitu yleisön antamia mielipiteitä aiemmilta messuilta. Esimerkiksi WC:itä on nyt messureitillä enemmän kuin aiempina vuosina. Myös kahviloiden ja ravintoloiden määrää on messuyleisön toivomuksesta lisätty. Vaasan messualueella erilaisia ruokailu- tai
kahvilapaikkoja tulee nyt olemaan yhteensä viisi erilaisten fastfood-ruokapaikkojen lisäksi.

Messujen pääravintola pystytetään rantaan, jossa terassin näkymä on suoraan merelle.
– Ravintolan ja terassin sijainti Vaasan messualueella on aivan ihanteellinen. Ihmiset saavat istahtaa upean merimaiseman äärelle ja nauttia näkymästä hengähdystauon aikana, Hulkkonen toteaa.

Selkeä ja näyttävä asuntomessualue

Kun messuvieras astuu porteista sisään, hän pääsee näytteilleasettajien reunustamalle Vaasa-aukiolle. Aukion keskellä on infopisteitä, joissa messuinfon lisäksi kerrotaan Vaasan tarjonnasta ja matkailumahdollisuuksista. Messu- ja tiedotustoimisto sekä Muksula ovat Suvilahden koulun tiloissa messuportista sisään tultaessa vasemmalla.

Asuntomessujen pääreitti kulkee Vaasa-aukiolta Ketunkadulle, jossa on nähtävillä saaristosta siirretty hirsihuvila ja kolme kerrostaloa. Ketunkadulla on myös lisää ulkonäyttelytiloja. Hirsihuvila Villa Similässä esitetään messujen aikana työnäytöksiä vanhan saneeraamisesta uuden veroiseksi. Kerrostaloissa on nähtävillä yhteensä 10 messukohdetta, joista yksi on rannan kerrostalon katolla oleva talo pihoineen. Ketunkadulta päästään merenrantaan Liito-oravankadulle, jossa on 19 omakotitalokohdetta.

Liito-oravankadulta messuvieraat pääsevät kulkemaan näyttävän saarireitin siltoja pitkin yhtiömuotoiselle pientaloalueelle.
– Saarireitti on ainutlaatuinen yksityiskohta Vaasan aluesuunnitelmassa. Lammassaaren ja Terapiasaaren kautta kulkevalla reitillä messuvieraat näkevät oikeita lampaita ja saavat nauttia kauniista puistoista. Terapiasaareen tulee myös messukahvila, kertoo Hulkkonen.

Yhtiömuotoisia pientaloja on kuudella tontilla yhteensä 28, joista messukohteina on nähtävillä 14. Yhdeksi messukohteeksi on suunnitteilla myös messualueen vierellä oleva vanha kerrostalo, johon lähiöuudistushankkeen nojalla rakennetaan hissi ja mahdollisesti myös ullakkokerros. Vaasan Asuntomessuilla tulee siis olemaan messukohteita yhteensä ainakin 45 kappaletta.

Lisätietoja:
Suomen Asuntomessujen messupäällikkö Pasi Hulkkonen: 040 8400 513
Suomen Asuntomessujen markkinointijohtaja Kari Salmi: 0400 350 021

www.vaasa.fi/asuntomessut sekä www.asuntomessut.fi/vaasa
alueen kaavakartta saatavissa Vaasan Asuntomessutoimistosta, tiedustelut Anni Kiviniemi 040 7508404

Områdesplanen för Vasas bostadsmässa har hunnit långt i rekordtid
Försäljning av utställningsplatserna börjar i Januari 2008

Områdesplanen för bostadsmässan i Sunnanvik i Vasa sommaren 2008 har hunnit långt i rekordtid. Mässområdets utställningsområde, hallar, kaféer, restauranger, WC:n och andra konstruktioner under mässtiden samt deras placeringar har noggrant planerats i samarbete med Vasa stad och Andelslaget Finlands Bostadsmässa. Planen kan ännu finslipas, men i huvuddrag är den redan färdig.
– Aldrig tidigare har vi hunnit så här långt i det här skedet av ett mässprojekt, säger marknadsföringsdirektör Kari Salmi från Andelslaget Finlands Bostadsmässa.

Enligt Salmi underlättar en tidig och effektiv planering av området de kommande arbetena enormt. Utställarna kan betjänas bättre och i ett tidigare skede. Med tanke på mässpublikens trivsel hinner man ännu finslipa områdesplanen vid behov.
– En grundlig planering i god tid ger utmärkta förutsättningar för att mässevenemanget skall fungera i praktiken och därigenom också för att hela mässan i Vasa blir lyckad. Försäljning av utställningsplatserna börjar i Januari 2008 , konstaterar Salmi.

Enligt Finlands Bostadsmässas mässchef Pasi Hulkkonen är området utmärkt med tanke på utomhusutställarna och hallarna, eftersom mässpubliken går förbi avdelningarna då de går både in på området och ut tillbaka. Enligt planen kommer på mässområdet också att uppmonteras tre utställningshallar: hallar för byggande och boende samt en inredningsvärld.

I planen för Vasas bostadsmässområde har publikresponsen vid tidigare mässor beaktats. T.ex. har antalet WC:n nu utökats längs mässrutten jämfört med tidigare år. Även antalet kaféer och restauranger har på publikens önskan ökats. På Vasas mässområde kommer det att finnas sammanlagt fem olika mat- eller kaffeställen och dessutom några snabbmatsställen.

Huvudrestaurangen byggs vid stranden med utsikt från terrassen direkt ut över havet.
– Restaurangens och terrassens läge på Vasas mässområde är idealiskt. Människorna kan ta en paus och sätta sig ner och njuta av den fina havsutsikten, konstaterar Hulkkonen.

Välstrukturerat bostadsmässområde

Då man stiger in genom mässportarna, kommer man till Vasaskvären som omringas av utställare. Mitt i skvären finns infoställen, där man förutom mässinfo ger information om utbudet och turismmöjligheterna i Vasa. Mäss- och informationsbyrån samt barnparkeringen Muksula finns i Suvilahden koulus lokaliteter, till vänster då man kommer in genom mässporten.

Bostadsmässans huvudstråk löper från Vasaskvären till Rävgatan, där man kan bekanta sig med en stockvilla som flyttats från skärgården samt tre våningshus. På Rävgatan finns också mera uteutställningsavdelningar. I stockhuset Villa Similä ges arbetsdemonstrationer på hur man sanerar gammalt till nytt. I våningshusen finns totalt 10 mässobjekt, av vilka ett är ett hus med gård på ett våningshustak vid stranden. Från Rävgatan kommer man till Flygekorrgatan, där det finns 19 egnahemshus.

Från Flygekorrgatan kan mässbesökarna gå längs det mäktiga östråkets broar till ett småhusområde som byggts i bolagsform.
– Östråket är ett unikt element i Vasas områdesplan. Längs rutterna som går via Fårön och Terapiön kan mässbesökarna se riktiga får och njuta av vackra parker. På Terapiön kommer också att finnas ett mässkafé, säger Hulkkonen.

Småhus i bolagsform finns på sex tomter totalt 28 st., av vilka 14 presenteras som mässobjekt. Ett planerat mässobjekt är också ett gammalt våningshus intill mässområdet, i vilket man med stöd av förortssaneringsprojektet bygger en hiss och eventuellt också en vindsvåning. På Vasa Bostadsmässa kommer att finnas sammanlagt åtminstone 45 mässobjekt.

Ytterligare upplysningar:

Finlands Bostadsmässas mässchef Pasi Hulkkonen: 040 8400 513
Finlands Bostadsmässas marknadsföringsdirektör Kari Salmi: 0400 350 021
www.vaasa.fi/asuntomessut

Bostadsmässområdets detaljplaneutkastning fås från Bostadsmässbyrån i Vasa. Mera information: Anni Kiviniemi, p. 040 7508404