Valkeakosken asuntomessut: kaupunginhallituksen puheenjohtajan Pekka Järvisen puhe avajaisissa

Valkeakosken kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pekka Järvinen Asuntomessut Valkeakoskella 2009 Avajaiset 10.7.2009 Arvoisat ministerit ja maaherra Hyvät kutsuvieraat 40:nnet asuntomessut ovat valmiit ottamaan messuvieraat vastaan Valkeakosken kaupunki on iloinen saadessaan järjestää vuoden 2009 asuntomessut. Messujen saaminen oli meille erittäin positiivinen asia. Niiden merkitys kaupungille on osoittautunut kuluvan vuoden aikana entistä tärkeämmäksi, kun metsäteollisuuden ongelmat ja finanssikriisin aiheuttama taantuma ovat kouraisseet kaupunkia erityisen kovasti. Kaupungin puolesta esitän lämpimät kiitokset Suomen Asuntomessuille, messurakentajille ja kaikille yhteistyökumppaneille hyvästä yhteistyöstä. Haemme messuilla Valkeakoskelle sitä tunnettuutta, mikä paikkakunnalta on kansallisesti jossain määrin puuttunut. Kaupunkimme laadukas ja monipuolinen palvelutarjonta ja hyvä maantieteellinen sijainti kauniissa maisemissa on monelle kävijälle yllätys. Valkeakoski on tunnettu erityisesti teollisuudesta, kulttuurista ja urheilusta. Teollisuus on ollut ja on edelleenkin se perusta, minkä varaan meidän on ollut hyvä ja turvallinen rakentaa tulevaisuutta. Globaalin talouden myrskyt ovat jossain määrin rapauttaneet perustaa, ja ongelmia on syntynyt. Kivijalka on kuitenkin edelleen vahva. Uskon teollisuuden murroksen tuovan uusia toimintatapoja ja kehittyvää teknologiaa, jotka auttavat kaupunkiamme menestymään. Valkeakoski on panostanut pienen ja keskisuuren teollisuuden elinmahdollisuuksiin kaupungissa. Olemme päässeet vahvasti mukaan myös elintarviketeollisuuteen Saarioisten kautta. Tämä on tuonut paikkakunnalle paljon tuiki tärkeitä työpaikkoja korvaamaan niin kemian kuin paperiteollisuudenkin menetyksiä. Uusien yritysten sijoittumisessa on korostunut aikaisempaa enemmän Holmin teollisuusalueen rautatien merkitys pistoraiteineen. Valkeakoski sijaitsee logistisesti ihanteellisessa paikassa. Kaupungista 150 km:n säteellä asuu 3,5 miljoonaa suomalaista; olemme siis todella ytimessä. Valkeakoski elää murroksessa, jossa palvelualan työpaikkojen merkitys kasvaa. Yhä useammat valitsevat asuinpaikkansa ensisijaisesti hyvien peruspalvelujen perusteella. Etäisyys työpaikasta ei ole niin merkittävä kuin ennen. Turvallinen asuinympäristö, mahdollisuus laadukkaisiin, ihmisläheisiin palveluihin ja vapaa-ajan viettomahdollisuuksiin merkitsevät valintoja tehtäessä. Uskon, että myös matkailupalvelujen tarve kaupungissa lisääntyy tulevaisuudessa nopeasti. Valkeakoski on tunnetusti monipuolinen ja kehittyvä koulutuskaupunki. Valkeakoski Campus, oppimis-, koulutus-, tutkimus- ja yrityspuisto, sijaitsee aivan asuntomessualueen välittömässä läheisyydessä. Campuksen merkitys on meille tulevaisuudessa mittava. Alueella vihitään käyttöön elokuussa uusi lukio, jonka vaikutus koulutuspalveluihin tulee alueellisestikin olemaan merkittävä. Ammatillisten oppilaitosten sijainti Valkeakoskella on aina ollut kaupungille ja seutukunnalle tärkeä. Eikä se ole vähenemässä. Ammatillisen koulutuksen merkitys alueen vetovoimaisuuteen on seutukunnalla toimiville yrityksille merkittävä. Opetushallituksen ja ministeriön linjaukset toisen asteen koulutuksen keskittämisessä suuriin yksiköihin ovat ristiriidassa yritysten työvoiman tarpeiden kanssa. Nykyiset ammatilliset oppilaitoksemme pystyvät tehokkaasti vastaamaan seudulla toimivien yritysten tarpeisiin. Valkeakosken ammatti- ja aikuisopisto on rakentanut messualueelle oman talon, joka on myynnissä. Tämäkin kohde on tutustumisen arvoinen. Valkeakoski on panostanut myös peruskoulutukseen ja varhaiskasvatukseen. Asuntomessualueen välittömään läheisyyteen valmistuu uusi päiväkoti palvelemaan tämän alueen lapsiperheitä. Arvoisat ministerit ja maaherra Hyvät kutsuvieraat Valkeakoski on ollut varsin pitkään muuttotappioinen. Olemme saaneet kierteen katkaistua kovalla työllä ja panostamalla kaavoitukseen. Viime vuonna kaupunkimme olikin muuttotilastoissa reilusti voiton puolella. Tampere ympäristöineen on ollut suurin luovuttaja. Asuntomessuilla on suuri merkitys muutoksessa, jota olemme nyt vuosien ajan pyrkineet tekemään. Messualue sijaitsee ihanteellisessa paikassa niille perheille, jotka etsivät hyviä palveluja ja rauhallista asuinympäristöä, vaikka työpaikka sijaitseekin Tampereella tai muualla Pirkanmaalla. Valkeakoski on perinteinen pientalokaupunki. Täällä on aina asuttu väljästi. Myös asuntomessuilla on nähtävissä väljä rakentaminen. Tontit ovat kohtuullisen suuria, joten asukkailla on omaa rauhaa. Keskustaan toki rakennetaan varsin näyttäville paikoille tasokkaita kerrostalokohteitakin palvelujen välittömään läheisyyteen. Tonttien ja talojen hintataso on kaupungissamme kohtuullinen. Asumiskustannukset eivät ole valtakunnallisesti kovin korkeat. Hintataso, tonttien väljyys ja lyhyet etäisyydet peruspalveluihin tekevät muuttamisen ja rakentamisen kaupunkiin houkuttelevaksi. Myös hyvät kulkuyhteydet Valkeakoskelta Etelä-Suomen suuriin kaupunkeihin antavat meille mahdollisuuden houkutella uusia asukkaita. Asuntomessut on meille monessa suhteessa oiva näytön paikka. Uskomme, että moni suomalainen saa aivan uuden käsityksen pienestä kaupungistamme ja siitä, miksi se koetaan houkuttelevaksi. Toivomme, että vieraille jää niin messuista kuin valkeakoskelaisistakin myönteinen kuva. Toivotan kaikki messuvieraat sydämellisesti tervetulleiksi 40. asuntomessuille viihtymään ja löytämään uusia ideoita omaan asumiseensa. Toivottavasti teillä on aikaa tutustua myös kaupunkiimme.