Valkeakosken asuntomessut päättyivät onnistuneesti

Messujen järjestäjät ovat tyytyväisiä asuntomessuista saatuun positiiviseen palautteeseen, kävijämäärään ja kaupankäynnin vilkkauteen. Kuukauden aikana messuilla vieraili 141 907 ihmistä*.

Tänään 9. elokuuta päättyneet Valkeakosken asuntomessut vastasivat niin messujärjestäjien, näytteilleasettajien kuin kävijöidenkin odotuksiin. - Vaikka taloudelliset suhdanteet ovat muuttuneet rajusti viime vuodesta, ei asuntomessujen kävijämäärä ole notkahtanut alaspäin, vaan ylitimme viime vuonna Vaasassa järjestettyjen asuntomessujen kävijäluvun. Kaupankäynti messualueen myyntipisteissä on ollut vilkasta ja näytteilleasettajat ovat olleet tyytyväisiä. Myös messuvierailta saatu palaute on ollut hyvin positiivista, sillä kävijätutkimuksen ennakkotiedon mukaan yhdeksän kymmenestä kävijästä piti messuja hyvinä tai erinomaisina, kertoo Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen. - Olen myös iloinen siitä, että passiivitalot ja monet muut energiatehokkaan rakentamisen uudet ratkaisut tulivat näillä asuntomessuilla suuren yleisön tietoisuuteen, Heiskanen jatkaa. Heiskanen suhtautuu luottavaisesti myös tulevien asuntomessujen onnistumiseen. - Ensi vuonna 16.7.-15.8. Kuopion Saaristokaupungin Lehtoniemessä järjestettävien asuntomessujen kaikki tontit on jo varattu. Tonttien ennakkovarauksia on tehty runsaasti myös vuoden 2011 asuntomessukaupungissa Kokkolassa, sanoo Heiskanen. Myös Valkeakosken kaupunginjohtaja Markku Auvinen kertoo olevansa hyvin tyytyväinen messutapahtumaan, runsaaseen yleisömäärään sekä koko kaupungin vahvaan panostukseen messutapahtuman onnistumiseksi. - Halusimme tarjota omanlaisen lämminhenkisen messuelämyksen, ja messukävijöiltä saadun palautteen perusteella onnistuimme tässä erinomaisesti. Valkeakoski haki asuntomessuilla lisää tunnettuutta ja myönteistä näkyvyyttä, mitä myös saimme. Uskon, että kaupunki nähdään nyt entistä selvemmin hyvänä yrittämisen ja asumisen paikkakuntana ja että tulevat vuodet näyttävät tästä konkreettisia tuloksia, Auvinen sanoo. Kaupunginjohtajan tyytyväisyyttä lisää myös se, että messut piristivät Valkeakosken työllisyyttä ja elinkeinoelämää koko projektin ja erityisesti tapahtuman ajan. Messuvieraat käyttivät kaupungin palveluja runsaasti. Asuntomessuilla vierailleet ovat antaneet kiitosta erityisesti monenkokoisista messutaloista, suurista tonteista sekä väljästä ja luonnonläheisestä messualueesta. Myös ystävällinen palvelu sekä sujuva messubussiliikenne pysäköintialueelta messuportille ovat saaneet kehuja. - Erityisesti olen tyytyväinen siihen, että olemme onnistuneet messujärjestelyissä ja palveluissa, mukaan lukien liikenteessä. Messuvieraat ovat pitäneet messujen sisällöstä ja messualueella on viihdytty pitkään. On myös positiivista, että yli 10 % asiakkaista on messumatkan yhteydessä vieraillut myös kaupungin keskustassa, osa ensimmäistä kertaa elämässään. Kaupungissa on järjestetty lukuisia seminaareja ja messuilla on vieraillut runsaasti ryhmiä. Messut ovat myös herättäneet kiinnostusta kaupungin tonttitarjontaa kohtaan, projektipäällikkö Arto Vuorijärvi Valkeakosken kaupungilta toteaa. Myös asuntomessujen näytteilleasettajat ovat olleet tyytyväisiä muun muassa asiakasvirtaan ja tuotteiden ja palvelujen myyntiin. Casseli Oy:n toimitusjohtaja Panu Viljasen mukaan taantuma ei ole näkynyt messuvieraiden rahankäytössä ja asiakkaat ovat käyttäneet ravintola- ja kahvilapalveluja vähintäänkin normaalisti. - Noin 30 % messukävijöistä on käyttänyt lounaspalveluja ja olemme kaiken kaikkiaan näistä messuista hyvin positiivisella mielellä, toteaa Viljanen hyvillään. Asuntomessut ovat aktivoineet myös taloteollisuuden myyntiä. - Liiketoiminnan vilkastuminen näkyy selvästi, sillä esimerkiksi asuntomessuilla esillä olevaa Katajatar-taloa on myyty messujen aikana jo kymmenkunta. Olen erittäin tyytyväinen messujen antiin, kertoo Marco Rosengren Älvsbytalo Oy:stä. *Lopullinen virallinen kävijäluku ilmoitetaan noin kuukauden kuluessa levikintarkastuksen suorittaman tarkastuslaskennan jälkeen. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200 Kaupunginjohtaja Markku Auvinen, Valkeakosken kaupunki, puh. 040 335 6000 Projektipäällikkö Arto Vuorijärvi, Valkeakosken kaupunki, puh. 040 335 6010