Valkeakoski valmiina asuntomessuvieraiden saapumiseen

Kesän asuntomessukaupunki Valkeakoski tarjoaa messuille tuleville runsaasti tietoa, tapahtumia ja nähtävyyksiä. Suunsa makeaksi messuvieraat saavat keskustan kesäkahvilasta jaettavilla ilmaisilla mansikkajäätelöillä.

Valkeakosken kaupunki on monin tavoin valmistautunut ottamaan vastaan kaupunkiin kesällä saapuvat kymmenettuhannet asuntomessuvieraat. Lähtökohdat onnistuneeseen messutapahtumaan ovat hyvät: Valkeakoskelle on erinomaiset tieliikenneyhteydet lähikaupungeista ja eri puolelta Suomea. Kaupunkiin ajaa Tampereelta ja Hämeenlinnasta puolessa tunnissa ja Helsingistä puolessatoista tunnissa. - Asuntomessut on hieno mahdollisuus tehdä Valkeakoskea tunnetuksi vireänä ja viihtyisänä kaupunkina. Jo messujen pysäköintialueelta messuvieraat saavat mukaansa messupassin ja Valkeakoski-esitteen, josta löytyy tietoa paitsi asuntomessuista myös kaupungista, sen matkailukohteista, monipuolisista asumis- ja koulutusmahdollisuuksista sekä edullisesta tonttitarjonnasta. Kaupungin palveluihin messuvieraat voivat tutustua myös messualueella sijaitsevalla Valkeakoski-osastolla, markkinointipäällikkö Petri Ahonen Valkeakosken kaupungilta sanoo. Omalla autolla saapuvien messuvieraiden pääpysäköintialue sijaitsee Holmissa, noin viiden kilometrin päässä Lintulan messualueesta. Holmiin on opastus pääteiltä. Pysäköintimaksuun kuuluu non-stop-messubussikuljetus pysäköintialueelta messuportille. Valkeakoskelle pääsee helposti myös linja-autolla. Esimerkiksi Tampereelta järjestetään useita suoria lisävuoroja Ideaparkin kautta messuportille. Normaalivuoroilla Valkeakosken linja-autoasemalle saapuvat opastetaan keskustan pysäkille, josta he voivat hypätä maksuttoman messubussin kyytiin. Moottoripyörällä messuille tulevat voivat pysäköidä messuportin läheisyydessä sijaitsevaan moottoripyöräparkkiin. Messupassilla etuja ja ilmainen jäätelö Valkeakosken keskustaan messuvieraita houkutellaan niin kutsutuilla messupasseilla, joista saa tietoa muun muassa tapahtumista, sisävesiristeilymahdollisuuksista sekä kaupungin yrittäjien messutarjouksista. Valkeakosken lähestymiskartta sekä keskustan kartta messubussireitteineen auttavat messukävijöitä löytämään haluamaansa kohteeseen. Messupassia vilauttamalla 20 000 ensimmäistä saa myös ilmaisen mansikkajäätelön keskustan kesäkahvilasta, Cafe Mansikkapaikasta. - Keskustaan messuvieraat pääsevät kätevästi pysäköintialueen ja messuportin välillä kulkevalla ilmaisella messubussilla. Aivan Valkeakosken ydinkeskustassa sijaitsee muun muassa asuntomessuareena, jonka kattava ohjelmatarjonta pitää sisällään esimerkiksi musiikkia, tanssiesityksiä, rullasuksihiihtoa ja katukoripalloa. Myös keskustan viheralueisiin on panostettu messukesänä, joten messuvieraiden kannattaa pistäytyä ihastelemaan kaunista ja vehreää kanavamiljöötä riippusiltoineen, projektipäällikkö Arto Vuorijärvi Valkeakosken kaupungilta kertoo. Runsaasti tapahtumia ja nähtävyyksiä Valkeakoski tarjoaa myös monia muita kesätapahtumia, nähtävyyksiä ja näyttelyitä, jotka on helppo yhdistää asuntomessumatkaan. Matkailukohteista tunnetuimpia ovat muun muassa Myllysaari ja Suomen Jalkapallomuseo sekä kulttuurihistoriallisella Sääksmäellä sijaitsevat Voipaalan taidekeskus, Rapolanharju ja asuntomessujen virallinen oheiskohde Visavuori, kuvanveistäjä Emil Wikströmin (1864–1942) museona toimiva taitelijakoti ja ateljee. Maksullisessa oheiskohteessa Visavuoressa on myös pilapiirtäjä Kari Suomalaisen elämäntyötä esittelevä Kari-paviljonki. - Kaupungin tapahtumien kirjo on runsas juuri asuntomessujen aikaan. Heinäkuun 8.–11. järjestetään Sääksmäki Soi! -musiikkipäivät, jotka tarjoavat korkeatasoisia sinfonia- ja kamarimusiikkikonsertteja Sääksmäen kirkossa ja Voipaalan kartanossa. Heinäkuun 22.–26. Valkeakoskella nähdään puolestaan suomalaisten suosikkiartisteja, kuten Eppu Normaali ja Anna Eriksson, kun Työväen Musiikkitapahtuma valtaa kaupungin 38. kerran. Kuuluisalle Tehtaan kentälle voi taas poiketa seuraamaan huippuluokan jalkapallo-otteluita, markkinointipäällikkö Petri Ahonen sanoo. Heinäkuun 10. päivä avautuvat vuoden 2009 asuntomessut järjestetään kylämäisessä ja vehreässä Lintulassa. Valkeakosken asuntomessuilla esitellään energiatehokasta ja monipuolista pientaloasumista. - Kuluvan kesän asuntomessujen erikoisuutena ovat passiivienergiatalot sekä yksitasoisten ja kohtuukokoisten omakotitalojen laaja valikoima verrattuna aiempien vuosien messuihin. Runsassisältöinen tapahtuma myös tarjoaa messuvieraille inspiroivia esimerkkejä muun muassa sisustamisen uusista tuulista ja laadukkaasta piharakentamisesta, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen kertoo. Suomen Asuntomessujen ja Valkeakosken kaupungin yhteistyössä järjestämä 40. asuntomessutapahtuma päättyy 9. elokuuta. Lisätietoa: Markkinointipäällikkö Petri Ahonen, Valkeakosken kaupunki, puh. 040 335 6511 Projektipäällikkö Arto Vuorijärvi, Valkeakosken kaupunki, puh. 040 335 6010 Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200 www.asuntomessut.fi www.valkeakoski.fi