VIIDENNET LOMA-ASUNTOMESSUT AVATAAN YLEISÖLLE

TIEDOTE 17.6.2004 Julkaistavissa klo 10.30 Toimituksille VIIDENNET LOMA-ASUNTOMESSUT AVATAAN YLEISÖLLE Valtakunnalliset loma-asuntomessut avataan huomenna perjantaina Hartolassa Itä-Hämeessä. Loma-asuntomessut järjestetään nyt viidennen kerran. Loma-asuntomessuilta voi hakea ideoita vapaa-ajan asuntojen rakentamiseen ja sisustamiseen sekä mökin korjaamiseen. Yleisöluennot loma-asuntojen kunnostamisesta pidetään ensimmäisellä messuviikolla. Kesän 2004 loma-asuntomessualue sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien päässä Jääsjärven ja Tainionvirran rannoilla Hartolassa noin kahden kilometrin päässä nelostieltä ja Hartolan keskustasta. Messualue tarjoaa kauniin luontonsa, keskeisen sijaintinsa sekä monipuolisten vapaa- ajanviettomahdollisuuksiensa puolesta mahtavat puitteet loma- asuntomessuille. Hartolan loma-asuntomessuilla vieraileva saa kattavan kuvan vapaa-ajan asumisesta ja rakennusprojektin toteuttamisesta. Kolmisenkymmentä kohdetta esittelevät suomalaisen loma-asumisen koko kirjon aina tasokkaista kakkosasunnoista perinteisiin mökkeihin. Messukohteet muodostavat eri valmistajien tuotteista kattavan otoksen niin kokonsa kuin materiaaliensakin puolesta. Hartolan messutarjonta onkin poikkeuksellisen monipuolinen. Messualueella on selkeästi nähtävissä vapaa-ajan asumisen ja vakituisen asumisen yhdenmukaistuminen. Lähes kaikki kohteet on rakennettu ympärivuotiseen käyttöön. Loma-asunnot ovat myös lähellä palveluja ja harrastusmahdollisuuksia. Lisäksi vakituisen asumisen teknologian yhdistäminen loma-asumiseen näkyy Hartolan messutaloissa. Kaikissa kohteissa on esimerkiksi laajakaistayhteydet. Asunnoissa on monimuotoisia lämmitysratkaisuja, hälytys- ja turvajärjestelmiä sekä kodin tekniikkaa. Pääosa messukohteista on puurakenteisia, mutta mukaan mahtuu myös yksi kivitalo. Suurin osa kohteista on yksityisten perheiden omaan käyttöönsä rakentamia. Messukohteiden koot vaihtelevat 50 - 260 m². Kohteissa hyödynnetään hyvin luonnon valoa isoin ikkunaratkaisuin, huonekorkeuksin ja parviratkaisuin. Teemoina golf, kalastus ja kesäkeittiö Järjestyksessään viidennet messut tarjoavat loma-asumisen vaihtoehdot monipuolisten harrastusmahdollisuuksien ja luonnon äärellä. Messujen teemat ovatkin golf, kalastus ja kesäkeittiö. Teemojen ympärille on rakennettu lukuisia tapahtumia. Golf-viikon käynnistää Hartolassa lauantaina Hannes-golf, jossa julkisuuden henkilöt kisaavat golfin parissa. Kilpailuun osallistuu yhteiskunnan vaikuttajia, yritysmaailman edustajia, urheilijoita ja artisteja. Golf-viikolla messulipulla saa alennusta golf-kenttämaksusta. Lisäksi kentän harjoitusalueella on päivittäin alkeisohjausta. Puttausta voi harjoitella myös teematorilla. Toinen messuviikko käynnistyy kalastuksen merkeissä. Messuilla järjestetään päivittäin kalastuskilpailuja. Kävijöillä on mahdollisuus tutustua suomenmestaruustason kalankäsittelyyn ja kattavaan uistinnäyttelyyn. Kolmannella viikolla herkutellaan kesäisten herkkujen parissa. Kesäkeittiöviikko päättyy lauantaina Suomen Asuntomessujen ja Seuran järjestämään grillikisa-sotaan. Kisassa isä ja poika -parit valmistavat grilliruokaa Sikke Sumarin johdolla. Yleisöluentoja messulipun hinnalla Hartolassa järjestetään yleisöluentoja loma-asuntojen kunnostamisesta. Luennot sisältyvät messulipun hintaan ja ne pidetään messualueella sijaitsevassa Itä-Hämeen opiston luentosalissa. Luentosarja on suunniteltu Vapaa-ajan Asunnot ry:n ja Osuuskunta Suomen Asuntomessujen yhteistyönä. Tapahtumien juontajana toimii Vapaa-ajan Asunnot ry:n varapuheenjohtaja, rakennusinsinööri Jouko Taskinen. Yleisöluentoja järjestetään vesikaton kunnostamisesta, lisälämmöneristyksestä, ulkomaalauksesta, sähköistyksestä ja turvajärjestelmistä sekä jäteveden käsittelystä. Luentojen aikataulut löytyvät internetistä, www.asuntomessut.fi/hartola kohdassa oheiskohteet. Avajaiset perjantaina Hartolan loma-asuntomessut avataan yleisölle huomenna perjantaina klo 10.15. Avajaisia vietetään Itä-Hämeen opiston puistossa klo 10.15. Messut avaa kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen. Messujen suojelijana toimii pääministeri Matti Vanhanen. Loma-asuntomessujen yhteydessä järjestetään myös erikoisnäyttely exlibris. Itä-Hämeen museon toteuttama katselmus esittelee 120 henkilön persoonakuvat exlibris-kirjanomistajamerkkien, valokuvien ja näyttelykirjan kautta. Näyttely on avoinna 18.6.-8.8. Rouva Eeva Ahtisaari on yksi arvovaltaisimmista exlibristen haltijoista ja hän toimiikin näyttelyn avaajana. Myös Suomen Asuntomessujen hallituksen puheenjohtaja Teuvo Ijäs saa oman kirjanomistajamerkkinsä Hartolassa näyttelyn avajaisissa. Kirjanomistajamerkit valottavat kaikkiaan 120 erilaisen ja moninaisia elämänalueita edustavan ihmisen persoonaa, toimintaa ja kiinnostuksen kohteita. Loma-asuntomessut Hartolassa ovat avoinna 18.6.-24.6. ja 28.6.- 11.7.2004. Lisätietoja messuista - Kohteisiin voi tutustua ennalta internetissä verkko-osoitteissa www.asuntomessut.fi ja www.asuntomessuopas.fi. - Valokuvia Hartolan loma-asuntomessukohteista on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä verkko-osoitteessa http://asuntomessut.valokuvia.fi. Kuvat on ottanut valokuvaaja Antero Tenhunen. - Loma-asuntomessut Hartolassa 2004, projektipäällikkö Heikki Vuorenpää, puh. 044 7432 234 - Loma-asuntomessut Hartolassa 2004, projektisihteeri Nina Hämäläinen, puh. 044 7432 286 - Suomen Asuntomessut, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 848 6200 - Suomen Asuntomessut, viestintäpäällikkö Tiina Miettinen-Luck, puh. 0400 420 276 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/17/20040617BIT00070/wkr0001.pdf