Vuoden 2012 Asuntomessuilla Tampereella tarjotaan tietoa näyttelytalojen energiaratkaisuista

Asuntomessujen pientalorakentajille on tarjolla energiatehokkaan rakentamisen ohjausta muun muassa tänään järjestettävässä seminaarissa Energiatehokas rakentaminen ja uudet energiamääräykset Asuntomessuilla Tampereella 2012. Koulutusta tarvitaan, sillä vuoden 2012 rakentamismääräyksillä siirrytään kokonaisenergiatarkasteluun.

Tampereen Vuoreksessa vuonna 2012 järjestettävillä Asuntomessuilla yleisölle tarjotaan entistä kattavammin tietoa energiatehokkaasta rakentamisesta ja energiakorjauksesta. Erityinen painopiste on uusissa vuoden 2012 energiamääräyksissä ja niiden vaikutuksissa pientalon rakentamiseen ja ylläpitoon. Ekotehokas asuminen – tekniikka tukena on yksi tulevien Asuntomessujen pääteemoista.

– Asuntomessut on tehokas ja luonteva kanava edistää uusien määräysten vaikutusta rakentamisessa, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen kertoo.

Käytännönläheisimmin tietoa esitellään näyttelytaloissa: muun muassa talojen kustannusarviot, niiden laskennalliset käyttökustannukset ja uusien energiamääräysten mukaiset energiatodistukset tuodaan näytille. Lisäksi havainnollistetaan näyttelytalojen talotekniset ratkaisut.

Energiatehokas rakentaminen ja uudet energiamääräykset Asuntomessuilla Tampereella 2012 -seminaari

Energiatehokkaiden ratkaisujen syntymistä Asuntomessujen pientaloihin edistetään tarjoamalla rakentajille ja talojen suunnittelijoille ohjausta.

– Koulutukselle on tarvetta, sillä vuoden 2012 rakentamismääräykset ovat muuttamassa energiatehokkuuden käsittelyä perinpohjaisesti: jatkossa ohjaus tapahtuu kokonaisenergiavaatimuksella, johon vaikuttaa myös lämmitystapa, Sitran johtava asiantuntija Jarek Kurnitski sanoo.

– Koska keinot energiatehokkuuden saavuttamiseksi ovat vapaat, hyvällä suunnittelulla voidaan parantaa energiatehokkuutta kustannustehokkaasti, jolloin voidaan saavuttaa kustannussäästöjä nykykäytäntöihin verrattuna, Kurnitski jatkaa.

Tänään Tampereella järjestettävä seminaari avaa Sitran, Tampereen kaupungin ja Osuuskunta Suomen Asuntomessujen yhteisen hankkeen. Seminaari järjestetään kello 15–19 Työväenmuseo Werstaan auditoriossa, Väinö Linnan aukio 8. Seminaarin kutsu ja ohjelma löytyvät Asuntomessujen mediasivuilta(linkki). Seminaari on tarkoitettu Asuntomessujen rakennuttajille ja suunnittelijoille, näytteilleasettajille sekä medialle.

Näyttelytaloista lasketaan käytönaikaiset päästöt

Asuntomessujen verkkosivuilla www.asuntomessut.fi yleisö voi tutustua laskelmiin Tampereen messutalojen käytönaikaisista CO2-päästöistä sekä rakentamisen aikaisesta hiilijalanjäljestä. Verkossa yleisöä palvelee myös www.talopeli.fi-sivustolle avattava remonttilaskuri, jolla on mahdollista laskea omakotitalon energiatehokkuutta parantavien korjauksien ja toimenpiteiden kustannukset ja säästöt karkealla tasolla. Laskelmat CO2-päästöistä ja hiilijalanjäljestä sekä remonttilaskuri löytyvät verkosta kevääseen 2012 mennessä.

Lisätiedot:

Johtava asiantuntija Jarek Kurnitski, Sitran Energiaohjelma, puh. 040 574 1870

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200

Projektipäällikkö Arto Vuorijärvi, Tampereen kaupunki, puh. 040 800 4379

Näyttelytalojen käytönaikaisten CO2-päästöjen laskenta: Ari Järvinen, Lamit Oy, puh. 040 538 1869

Näyttelytalojen kustannusarviot ja laskennalliset käyttökustannukset sekä remonttilaskuri:

Toimitusjohtaja Petri Jyrkkä, Talopeli – Visual Computing Oy, puh 040 7033 400