Yleisö viihtyi Loma-asuntomessuilla Mäntyharjussa

Suomen Asuntomessujen teettämän, ja tänään 4.10.2011 julkaistun, kävijätutkimuksen tulokset vahvistavat, että kesän 2011 Loma-asuntomessut Mäntyharjussa onnistuivat hyvin. Suorakanava Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan 93,8 prosenttia vastaajista piti tapahtumaa erinomaisena tai hyvänä.

Pyhäkosken Pähkinälehto -messualueella oli esillä 22 kohdetta ja 11 erillistä saunaa. Suurin osa kävijöistä tutustui lähes kaikkiin kohteisiin ja 99 prosenttia vastaajista piti niiden laatua erittäin hyvänä tai hyvänä.

Tutkimukseen vastasi 7 384 kävijäperhettä eli noin 31 prosenttia messuilla käyneistä perheistä.

Messuilla viihdyttiin ja etsittiin ideoita omalle mökille

Loma-asuntomessuille tultiin kävijätutkimuksen mukaan ennen kaikkea viihtymään, mutta myös etsimään uusia ideoita loma-asumisen rakenne- ja sisustusratkaisuihin.

Messualueella esiteltiin ekotehokasta ja melko tiivistä loma-asumista, jossa ei kuitenkaan unohdeta perinteiseen suomalaiseen mökkeilyyn kuuluvia elementtejä kuten ympäröivää luontoa ja omaa rauhaa.

Messujen ekotehokkuusteema sai vastakaikua, sillä kävijät nimesivät messujen kiinnostavimmiksi yksittäisiksi tuotteiksi kiukaat, aurinkolämmön ja ilmalämpöpumput.

Kyselyn tuloksista voi ennakoida, että loma-asuntojen käyttö kakkos- tai jopa ykkösasuntona kasvaa entisestään. Noin kahdeksan prosenttia vastaajista uskoi mökin olevan pääasunto viiden vuoden kuluttua.

– Suuntaus on viime vuosina ollut selvä; enää mökki ei ole vain kesämökki vaan myös talviloman viettopaikka tai etätöiden tekoon soveltuva täysin varusteltu kakkosasunto, miettii Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen.

Myös vaihtoehtoiset energiamuodot saavat kannatusta mökkirakentajien keskuudessa, sillä maalämpöä ja puuta tai haketta pidettiin yhtä houkuttelevina kuin perinteistä sähköä.

Mäntyharju vastasi odotuksiin ja palveli hyvin

Loma-asuntomessut järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa kaksiviikkoisina, aiemmin messut ovat kestäneet 17–22 päivää. Silti kävijämäärä pysyi aiempien messujen tasolla. Levikintarkastuksen suorittaman tarkastuslaskennan jälkeen lopulliseksi kävijäluvuksi muodostui 53 698. Keskimääräinen päivittäinen kävijämäärä oli yli 3800, mikä on loma-asuntomessuhistorian suurin. Tapahtuma oli myös Etelä-Savossa vuoden 2011 suurin tapahtuma myytyjen lippujen perusteella.

Lähes neljännes kävijöistä oli kotoisin Uudeltamaalta. Seuraavaksi eniten kävijöitä oli Etelä-Savon, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen alueelta. Joka kolmas tuli messuille mökiltä.

Mäntyharju kuntana vastasi messukävijöiden odotuksia ja joka viidennen vastaajan mielestä odotukset jopa ylittyivät.

Seitsemän miljoonaa euroa jäi alueelle

Tänään Mäntyharjussa pidetyssä loppuseminaarissa julkistettiin myös Mäntyharjun kunnan laatima loppuraportti messuista. Raportissa kiitetään erityisesti alueella virinnyttä hyvää yhteistyötä ja paikallisten toimijoiden yritteliäisyyttä.

Toimeliaisuus kannatti, sillä messuvieraat jättivät Mäntyharjuun lähes seitsemän miljoonaa euroa, josta messupaikkakunnalla käytettiin 4,9 miljoonaa ja loput messualueelle. Rahaa käytettiin Mäntyharjussa etenkin ravintola- ja majoituspalveluihin sekä ruoka- ja polttoaineostoksiin.

– Meillä oli koko ajan tavoitteena, ettemme tee messuja vain itsellemme, vaan iloksi ja hyödyksi suurelle yleisölle. Toivoimme, että messujen hedelmistä hyötyisivät paitsi mäntyharjulaiset myös koko Mikkelin seutu ja Etelä-Savon maakunta. Mielestäni näissä tavoitteissa myös onnistuttiin, Mäntyharjun kunnanjohtaja Jussi Teittinen tiivistää.

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, p. 040 848 6200

Projektipäällikkö Asko Patjas, Mäntyharjun kunta, p. 0400 155 000

Kunnanjohtaja Jussi Teittinen, Mäntyharjun kunta, p. 0400 656 127

www.asuntomessut.fi