HYPON ASUNTOMARKKINA-ANALYYSI Q1/2008

Kiikkulaudalla ollaan, siis asuntomarkkinoilla

Joulukuun alussa julkistetun Hypon asuntomarkkinoiden neljännen neljänneksen asuntomarkkina-analyysin otsikoita olivat: ”Matalapainetta asuntomarkkinoilla” ja ”Pomo & Väisänen; Sinisten kengänsuojusten myynti on romahtanut”.

Nyt alkuvuonna tilanne asuntomarkkinoilla on jatkunut hyvin pitkälti samoissa tunnelmissa.

Joulukuun ja tammikuun alun hyvin hiljaisen asuntomarkkinakehityksen jälkeen kauppa on lähtenyt kuitenkin kohtuullisesti liikkeelle, vaikka ostajat ovatkin nyt aikaisempaa selvästi varovaisempia ja harkitsevimpia. Myyntiajat ovat pidempiä, hintaneuvottelut tiukempia ja ostajan asema tässä mielessä aikaisempaa selvästi parempi. Vuosikymmenen jatkunut asuntojen reipas nousuvauhti on nyt laantunut. Katseet ovatkin nyt kääntyneet enemmän asuntojen hintojen noususta johtuvaan vuokrien korotuspaineeseen. Kiikkulautaa sekin.

Kiikkulaudalla asuntomarkkinoilla ollaan siinä mielessä, että aikaisintaan vasta kevään ja kesän edistyminen pidemmälle näyttää markkinakehityksen suunnan. Kansainvälinen rahoituskriisi ei ole ohi, korkokehityksessä on vaikea ristiasetelma inflaatiopaineiden ja talouden jäähtymisen, korkoelvytyksen näkökannalta. Jo useissa länsimaissa asuntojen hinnat ovat kääntyneet laskuun ja sekin on tietysti mahdollista, mutta ei ehkä kuitenkaan todennäköistä, myös meillä Suomessa.

Viime katsauksen (Q4/2007) analyysin pisteet ovat pysyneet täsmälleen samana kuin edellisessä katsauksessa eli + 30 pisteessä (3,0 %).

Pääkaupunkiseudun erityispiirteenä on rakenteellinen ylikysyntä ”tavallisen palkansaajan hintatason” asunnoista ja selkeä ylitarjonta heille liian kalleista ”arvoasunnoista”

Rakennuttajien myymättömien, valmiiden asuntojen määrä on noussut jo n.1500 asuntoon. Pääkaupunkiseudulla valmiit myymättömät asunnot ovat lähes yksinomaan siinä hintaluokassa, mihin tavallisella palkansaajalla, kohtuullisen hyvätuloisenakaan ei ole mahdollisuuksia. Vaikka varallisuus ja tulot ovatkin nousseet, ihan kaikki eivät halua ajautua käyttövaraköyhiksi, vaikka eivät siis olekkaan tuloköyhiä. Tämän osuvan sanonnan lanseerasi neuvotteleva virkamies Kari Ilmonen.

Tuntuu myös siltä, että alalla ei riittävästi ole mietitty eri asiakassegmenttejä tuotantoa suunniteltaessa. Kivahan se on rakentaa niitä kalliimpia ja hyvin varusteltuja asuntoja sen sijaan, että joka kustannuserään vaikuttamalla pyrittäisiin tuotannossa enemmän ylikysynnän purkamiseen hiukan edullisemman hintatason asunnoilla. Autotermeillä voisi sanoa; Mersut seisoo kaupassa, Toyotat myy hyvin, kaikille niitä ei vaan riitä.

Tuore kuluttajabarometri näyttää myös kuluttajien luottamuksen talouteen heikentyneen nopeasti. Toki asunnon ostoa ainakin haaveilee vielä varsin moni kuluttaja (8 %). Toivottavasti heille myös löytyisi se heidän kukkarolleen sopiva uusi oma asunto.

Hypon Asuntomarkkina-analyysi Q1/2008 on kokonaisuudessaan nähtävissä internet-sivuillamme www.hypo.fi

Suomen Hypoteekkiyhdistys & Suomen AsuntoHypoPankki Oy
Matti Inha