HYPON ASUNTOMARKKINA-ANALYYSI Q2/2006

Kesärauhoittumista asuntomarkkinoilla

Helmikuun lopussa julkistetun Hypon asuntomarkkinoiden ensimmäisen neljänneksen asuntomarkkina-analyysin otsikoita olivat: ”Kevätaurinko kuumentaa asuntomarkkinoita ja ”Uusasuntotuotanto hintajohtajana”. Kevät on ollutkin asuntomarkkinoilla hyvin vilkasta, joskin aivan viime vuoden ennätystasolle ei ole ylletty. Viime katsauksen (Q1/2006) analyysin pisteet + 600 (60,0 %) ovat nyt hiukan laskeneet + 445 pisteeseen (44,5 %). Kevään aikana on markkinakommenteissa rauhoittumisesta syntynyt väärä mielikuva, joka varmaankin paljolti johtuu edellisvuoden huippukorkeista vertailuluvuista. Asuntomarkkinoilla on volyymi jatkunut hyvin voimakkaana. Tästä kertoo mm. se, että asuntolainakanta kasvoi huhtikuussa 500 milj.€:lla (4/2005 kasvu oli 600 milj.€) ja ylitti jo 50 mrd.€:n rajapyykin. Siirtyminen nouseviin korkoihin on vaikuttanut odotettua vähemmän ja hitaammin asuntomarkkinoita rauhoittavasti. Toistaiseksi vaikutukset ovat näkyneet oikeastaan vasta viimeaikoina myyntiaikojen pidentymisenä. Kesälomakausi rauhoittaa markkinaa ja samalla haetaan suuntaa loppuvuodeksi. Kysyntä- / tarjontatilanne ei ole vielä lähellekään tasapainoa Kiinteistövälittäjät raportoivat mielellään kysyntä- / tarjontatilanteen tasapainottuneen. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut. Peruskysyntä näyttää Suomessa olevan hyvin vahva oman asumistason parantamiseen. Ansiotason nousu ja kevyt rahoitus luovat edellytyksiä ihmisille omien asuntounelmiensa toteuttamiseen vaikka asuntojen hinnat ovatkin korkeita. Toukokuussa joka 11. (edelliskuussa joka kymmenes) suomalainen harkitsee asunnon hankintaa tai vaihtoa vuoden sisällä eli kysyntämittarit ovat edelleenkin erittäin korkeita. Myös kuluttajien luottamus omaan talouteen on säilynyt korkealla. Epävarmuutta markkinoilla kasvattaa kallis öljy, korkojen nousu ja nousuodotusten nopeutuminen, pörssiheilahtelut ja alkanut asuntomarkkinoiden hiipuminen muissa maissa (USA). Hypon Asuntomarkkina-analyysi Q2/2006 on kokonaisuudessaan nähtävissä Internet-sivuillamme www.hypo.fi Suomen Hypoteekkiyhdistys & Suomen AsuntoHypoPankki Oy Matti Inha Toimitusjohtaja, puhelin (09) 228 361 tai 0500 500 013 Suomen Hypoteekkiyhdistys on Suomen vanhin valtakunnallinen ja yksityinen luottolaitos, perustettu 1860. Hypo konserni on kaikista pankki- ja vakuutusyhtiöistä riippumaton, jäsentensä omistama keskinäinen yhtiö, joka toiminnassaan on erikoistunut pelkästään asuntorahoitukseen. Vuoden 2005 tilinpäätöksen mukaan Hypo-konsernin tase oli 474,6 mrd.€, vakavaraisuus 18,7 %, luottokanta 408,9 milj.€ ja liikevoitto 2,7 milj.€ Suomen Hypoteekkiyhdistyksen luottoluokitus on A+ (vakaa) / Suomen Asiakastieto Oy.