HYPON ASUNTOMARKKINA-ANALYYSI Q3/2006

Asuntomarkkinoiden rauhoittuminen odotuttaa itseään Kesäkuun alussa julkistetun Hypon asuntomarkkinoiden toisen neljänneksen asuntomarkkina-analyysin otsikoita olivat: ”Kesärauhoittumista asuntomarkkinoilla ja ”Kysyntä tarjontatilanne ei ole vielä lähelläkään tasapainoa”. Lämmin ja ennätyskuiva kesä ei onnistunut kuivattamaan normaalia kausivaihtelua enempää asuntomarkkinoiden aktiviteettia. Viime katsauksen (Q2/2006) analyysin pisteet + 445 (44,5 %) ovat nyt vain lievästi laskeneet + 405 pisteeseen (40,5 %). Markkinoiden rauhoittuminen nousevien korkojen myötä antaa edelleen odotuttaa itseään. Vilkkaan kesäkuun jälkeen taas elokuussa kauppa on käynyt hyvin ja erityisesti uusien asuntojen kysyntä on ollut korkeista hinnoista huolimatta hyvä. Markkinaosuuksien voittaja taitaakin yllättäen löytyä uusista asunnoista verrattuna vanhoihin asuntoihin. Huolta asuntoaloituksien vähenemisestä Tilastokeskuksen tuore tilasto kertoo huolestuttavaa tietoa asuntoaloituksien määrän reippaasta laskusta. Määrä on peräti 11 % alempi kuin vuotta aikaisemmin. Markkinoilla ei korkojen nousunkaan myötä ole saavutettu kysynnän ja tarjonnan tasapainoa. Vahva kysyntä on edelleenkin markkinoilla vallitseva. Tätä taustaa vasten uusien asuntojen volyymin lasku on kuluttajan näkökulmasta huono uutinen. Se ei tue ostajien toiveita asuntojen maltillisesta hintakehityksestä vaikka korkojen nousu vaikuttaakin toiseen suuntaan. Töitä tarjolla – Mistä asuntoja? Helsingin seudun kauppakamarin juuri ilmestyneen toimialakatsauksen yhteydessä julkistettiin kannanotto ”Töitä tarjolla – Mistä asuntoja? Julkaisussa todetaan asuntotarjonnan olevan Helsingin seudun keskeisen kilpailutekijän. Kauppakamarin aihellisena huolena on pääkaupunkiseudun riittämätön asuntotuotanto, joka jarruttaa tulevaisuudessa Helsingin seudun kehitystä. ”Tarvitsemme 12 000 uutta asuntoa vuodessa taataksemme talouskasvun” todetaan kannanotossa. Tavoitteeseen ei tällä hetkellä päästä lähellekään. Hypon Asuntomarkkina-analyysi Q3/2006 on kokonaisuudessaan nähtävissä Internet-sivuillamme www.hypo.fi Suomen Hypoteekkiyhdistys Suomen AsuntoHypoPankki Oy Matti Inha Toimitusjohtaja Puhelin (09) 228 361 tai 0500 500 013