HYPON ASUNTOMARKKINA-ANALYYSI Q4 / 2010

​Asuntomarkkinoilla rauhoittumista…kohti joulurauhaa

Syyskuun alussa julkistetun Hypon asuntomarkkinoiden kolmannen neljänneksen asuntomarkkina-analyysin otsikoita olivat: ” Markkinatasapainoa odotellessa… Hintojen nousu jatkuu” sekä ”Lisää tarjontaa, lisää kilpailua ja saisi se rakentamisen laatukin olla parempaa, jos kerran hinnoittelussa ei ujostella” ja ”Pankkien 0-marginaalitaso ei ole enää Euribor tasan vaan pysyvästä jälleenrahoituksen kallistumisesta johtuen uusi taso on Euribor + 0,5 %-yks..

Viime katsauksen (Q3/2010) analyysin pisteet olivat + 475 eli + 47,5 %. Syksyn mittaan asuntojen hintojen raju nousuvauhti on pysähtynyt ja maltti on palannut markkinoille. Analyysin pisteissä muutos näkyy pisteiden hienoisena laskuna, + 425 pisteeseen (+ 42,5 %) eli asuntomarkkinoden tilanne on maltillistunut. Viime katsauksessa odotettu rauhoittuminen on toteutunut.

Suomessa asuntomarkkinat nyt hyvässä asennossa.  Euroopan velkaongelmat, niihin liittyvä paheneva markkinoiden epäluottamus luo kuitenkin varjoja tulevaisuuteen

Asuntomarkkinoilla on yleensä rauhallisempi aika joulu-tammikuussa. Tästä asennosta on hyvä siirtyä kohti joulurauhaa toivoen kuitenkin, että Euroopan pahenevaan rahoitusmarkkinoiden luottamuspulaan löydetään mahdollisimman nopeasti oikeat lääkkeet ja markkinalevottomuus saadaan rauhoitettua. Reaalitalouden kasvuun on silloin hyviä edellytyksiä. Ja sitä kautta hyvälle ja terveelle asuntomarkkinakehitykselle.

Hypon Asuntomarkkina-analyysi Q4/2010 on kokonaisuudessaan nähtävissä internet-sivuillamme www.hypo.fi

Suomen Hypoteekkiyhdistys & Suomen AsuntoHypoPankki Oy

Matti Inha, toimitusjohtaja, rahoitusneuvos

Puhelin (09) 228 361 tai 0500 500 013

Suomen Hypoteekkiyhdistys on Suomen vanhin valtakunnallinen ja yksityinen luottolaitos, perustettu 1860. Hypo-konserni on kaikista pankki- ja vakuutusyhtiöistä riippumaton, jäsentensä omistama keskinäinen yhtiö, joka toiminnassaan on erikoistunut pelkästään asuntorahoitukseen.

Välitilinpäätöksen 1.1.–30.6..2010 mukaan Hypo-konsernin tase oli 696 miljoonaa euroa, vakavaraisuus 17,4 %, luottokanta 505 miljoonaa euroa ja liikevoitto 1,0 miljoonaa euroa.

Hypo - Parempaan Asumiseen

Turvallisesti