HYPON ASUNTOMARKKINA-ANALYYSI Q4/2007

Matalapainetta asuntomarkkinoilla

Syyskuun alussa julkistetun Hypon asuntomarkkinoiden kolmannen neljänneksen asuntomarkkina-analyysin otsikoita olivat: ”Käänteinen tunnelma hiipimässä myös Suomen asuntomarkkinoille” ja ”Pehmeä lasku = Soft Landing”.

Syksyn mittaan muutos myös Suomen asuntomarkkinoilla on ollut nopea.

Asuntomarkkinoillamme voidaan nyt sanoa olevan matalapaineen ja sen odotetaan kestävän yli talven, ainakin kevätauringon säteisiin asti. Taustalla on tietysti USA:n hyvin voimakas subprime asuntoluottokriisi, jonka läheskään kaikkia vaikutuksia maailman finanssimarkkinoille ei vielä ole nähty. Eli kriisin negatiiviset vaikutukset ovat paljon pitempiaikaisia ja voimakkaampia kuin aluksi haluttiin uskoa. Luottokriisin johdosta pankkien varainhankinta on vaikeutunut ja kallistunut, joka ajan kanssa luo paineita myös marginaaleihin. Rahoituksen riskipreemiot myös nousussa.

Alkusyksynä vielä kohtuullisen hyvin käynyt asuntokauppa hiljeni lopulta ehkä kuitenkin yllättävänkin nopeasti loka-marraskuun aikana. Viime katsauksen (Q3/2007) analyysin pisteet +130 (13,0 %) ovat laskeneet ripeästi, vain + 30 pisteeseen (3,0 %).

Pomo & Väisänen; ”Sinisten kengänsuojusten myynti on romahtanut”

Talouselämä-lehdessä julkaistava Pomo & Väisänen osui tällä kertaa kaikkia asiantuntijoita osuvimmin asuntomarkkinoittemme muutokseen. Marraskuun alussa ilmestyneen lehden pilapiirroksessa Pomo käskee Väisästä myymään kaikki sijoitusasunnot heti, koska sinisten kengänsuojusten myynti on romahtanut. Olisiko kyse niistä kuuluisista ”heikoista tai pienistä signaaleista”?

Nopea muutos näkyy Tilastokeskuksen julkaisemassa tuoreessa kuluttajabarometrissa: ”Kuluttajien usko Suomen talouteen ja työllisyyteen horjuu” ja samoin Tilastokeskuksen asuinrakennusten rakennuslupien tilaston peräti neljänneksen alenemisena syyskuussa edellisvuodesta. RT:n tilastoissa näkyy myymättömien, uusien asuntojen määrän kasvaneen jo yli tuhanteen.

Hypon Asuntomarkkina-analyysi Q4/2007 on kokonaisuudessaan nähtävissä internet-sivuillamme www.hypo.fi

Matti Inha
Puhelin (09) 228 361 tai 0500 500 013

HYPON asuntomarkkinoiden tilanneanalyysi