HYPON ASUNTOMARKKINA-ANALYYSI Q4/2009

Talven asuntomarkkinoilla toisaalta/toisaalta näkymät Syyskuun alussa julkistetun Hypon asuntomarkkinoiden kolmannen neljänneksen asuntomarkkina-analyysin otsikoita olivat: ” Korolla on väliä = Korkoelvytys tehoaa” ja ”Ruotsissa jo nähty miinuskorko, - 0,5 % keskuspankkitalletuksille. Suomessa 50 mrd:n talletuspotti lähes nollakorolla. Korkoriskiltä kannattaa suojautua ja talletuksiaan kannattaa kilpailuttaa”. Sen jälkeen asuntomarkkina on edelleen parantunut. Viime katsauksen (Q3/2009) analyysin pisteet olivat + 270 eli + 27,0 %. Nyt uuden markkina-analyysin pisteet nousivat edelleen, + 350 pisteeseen (+ 35,0 %) eli syksyn mittaan asuntomarkkinavolyymit ovat palanneet ”normaali” aikojen tasolle. Lyhyen aikavälin näkymät ovat silti hyvin kaksijakoiset – asuntojen hinnoissa ei ole varaa nousta, toisaalta hintojen romahdustakaan ei ole näköpiirissä – voimakas korkoelvytys on palauttanut asuntomarkkinat jo ”normaali” tasolle, toisaalta talouden hidas elpyminen Suomessa ja työttömyyden paheneminen eivät edistä hyvää asuntomarkkinanäkymää – asuntomarkkinoilla on ollut nyt tavanomaista enemmän asuntosijoittajia ja ensiasunnon ostajia. Toki normaaleja asunnonvaihtajiakin on jo markkinoilla ollut, mutta ehkä ei vielä ”normaali” määrää eli toisaalta talven asuntomarkkinanäkymien pysyminen hyvänä edellyttää asunnon vaihtajien liikkeelle lähtöä – asunnon ostokyky on nyt huippuluokkaa, toisaalta nyt alkaa olla aika varautua korkojen nousuun ja se nostaa samalla korkokustannuksia – vuokra-asuntomarkkinoilla myös ristipaineita. Iso vuokra-asuntosijoittaja ilmoittaa ensin panevansa vuokra-asunnot myyntiin voittojen kotiuttamiseksi ja toisaalta kahden viikon päästä sama taho puhuu vuokra-asuntoihin sijoittamisen pitkäjänteisyydestä – halvat korot houkuttavat ihmisiä ostamaan oman asunnon, toisaalta talousnäkymien epävarmuus tuovat hankkeisiin lisää harkintaa ja tervettä varovaisuutta – uustuotannossa tarjontaa ollaan vähitellen lisäämässä aloittamalla myös uusia kovanrahan kohteita, toisaalta uustuotannossa painopiste pitäisi nyt olla hiukan edullisemmassa segmentissä. Kalliita asuntoja on vielä ihan riittävästi myymättä. Siis vähän joka asiassa markkinoilla nyt ollaan toisaalta/toisaalta näkymissä Hypon Asuntomarkkina-analyysi Q4/2009 on kokonaisuudessaan nähtävissä internet-sivuillamme www.hypo.fi Suomen Hypoteekkiyhdistys & Suomen AsuntoHypoPankki Oy Matti Inha, toimitusjohtaja, rahoitusneuvos Puhelin (09) 228 361 tai 0500 500 013