Hypoteekkiyhdistyksellä uudistumisen aloitusvuosi

Hypoteekkiyhdistyksellä uudistumisen aloitusvuosi Asuntolainakanta kasvoi 16,9 %, rahoituskate ennallaan ja tilikauden voitto parani Suomen Hypoteekkiyhdistykselle vuosi 2002 oli uudistumisen vuosi. Hypo uudisti toimintaansa ja tavoitteitaan keväällä 2002 käynnistetyllä uudistumisohjelmalla, jonka keskeisenä sisältönä on toimia asumiseen erikoistuneena, riippumattomana rahoitusalan erityisosaajana. Tähän liittyen Hypoteekkiyhdistyksen omistama tytäryhtiö Suomen AsuntoHypoPankki Oy sai talletuspankkitoimiluvan 10.10.2002. Toiminta käynnistyy vähitellen kevään 2003 aikana. Hypoteekkiyhdistyksen koko lainakanta kasvoi 10,8 % 328,0 miljoonaan euroon (296,0 milj. €). Rahoituskate, 3,8 milj. euroa, pysyi vuoden 2001 tasolla, vaikka kiristynyt kilpailu kavensi lainamarginaaleja ja lainakannan kasvu painottui loppuvuoteen. Tilikauden voitto kasvoi 6,6 % ja oli 2,4 milj. € (2,2 milj. €). Hallintokulut kasvoivat 23,9 % pääasiassa uudistusohjelman aloittamisen ja avainhenkilöiden palkkaamisen vuoksi. Tuottojen ja kulujen suhde oli 1,7 (1,9). Kulut olivat 60,6 % tuotoista (53,5%). Vakavaraisuus säilyi erinomaisen hyvällä tasolla 22,9 %. Ensisijaisten varojen suhde riskipainotettuihin saamisiin, omaisuuteen ja sitoumuksiin (Tier I) oli 18,1%. Vakavaraisuussuhdeluvun pienentymiseen edellisvuoden 24,6 %:n tasosta vaikutti lainakannan kasvu ja osaltaan tytärpankin 6 milj. euron osakepääomasijoitus. Liiketoiminnallisesti Hypon markkinoille tuomia uutuuksia v. 2002 olivat mm. asunnonvaihtoasunto pienentämään asiakkaiden kahden asunnon loukkuun jäämisen riskiä, omajoustolaina ja tavallisille asiakkaille suunnattu asuntomarkkinoiden neljännesvuosittainen tilanneanalyysi. Runsaasti kiinnostusta herätti myös Hypoteekkiyhdistyksen käänteinen asuntokauppa ja -laina, joiden avulla asunnon omistaja voi vapauttaa räätälöidyllä sopimusratkaisulla omistusasunnossaan uinuvaa varallisuutta omaan käyttöön täydentämään tulojaan. Hypoteekkiyhdistys julkaisee osavuosikatsauksen tammi-kesäkuulta viikolla 34 vuonna 2003. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Matti Inha, puh. (09) 228 361, 0500 500 013 Varatoimitusjohtaja Raimo Vaherno, puh (09) 228 361 Liite: Taloudelliset tunnusluvut vuosilta 1998-2002 Tuloslaskelma ja tase 31.12.2002 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00460/wkr0001.doc The full report http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00460/wkr0002.pdf The full report