Hypoteekkiyhdistyksen talletuspankillle toimilupa

Julkaisuvapaa HYPOTEEKKIYHDISTYKSEN TALLETUSPANKILLLE TOIMILUPA Suomen vanhin yksityinen luottolaitos, asuntorahoitukseen keskittynyt Suomen Hypoteekkiyhdistys on tänään saanut kokonaan omistamalleen tytäryhtiölleen, Suomen AsuntoHypoPankki Oy:lle talletuspankkitoimiluvan valtiovarainministeriöltä. Hypoteekkiyhdistys on luottolaitos, jota viranomaisena valvoo rahoitustarkastus, mutta Hypoteekkiyhdistystä koskevan lain mukaan se ei kuitenkaan ole talletuspankki. - Hypoteekkiyhdistys vahvistaa toimintaansa asuntorahoitukseen erikoistuneena konsernina ja tässä suhteessa uuden talletuspankkitytäryhtiön, Suomen AsuntoHypoPankin suomat mahdollisuudet ovat nykyisessä markkinatilanteessa asuntopankkitoiminnan kehittämisessä tärkeitä, sanoo Hypoteekkiyhdistyksen ja AsuntoHypoPankin toimitusjohtaja Matti Inha. Suomen AsuntoHypoPankin ja Hypoteekkiyhdistyksen hallitus ja toimiva johto ovat kummassakin yhtiössä samat. Uuden pankin osakepääoma on 6 miljoonaa euroa. AsuntoHypoPankki aloittaa toimintansa muutaman kuukauden kuluessa tuomalla markkinoille ensin uuden Hypon asuntolaina-asiakkaille suunnatun HYPO-VISA kortin, jossa on pysyvä pitkän luoton luottolimiitti. - Nuorten ensiasunnon hankintaan suunnatut hyvätuottoiset ASP- talletukset sekä ASP-luotot, erilaiset räätälöidyt määräaikaistalletukset (mm. asunto-osakeyhtiöiden remonttitarpeet ym.), RS-palvelut uusien asuntojen rakennuttajille ja ostajille ovat esimerkiksi sellaisia asuntorahoitukseen liittyviä erikoispalveluja, joissa uusi talletuspankkimme tulee olemaan tuotekehittelyssä aktiivinen, Matti Inha toteaa. Tuleva talletuspankki lisää Hypoteekkiyhdistyksen mahdollisuuksia tarjota uusia vaihtoehtoja asuntomarkkinoille. - Parhaillaan selvitämme perusteellisesti yhdessä erään korkeakoulun kanssa uuden käänteisen asuntolaina/ -kauppajärjestelmän tarjoamista asuntomarkkinoille. Suomen AsuntoHypoPankki ja Hypoteekkiyhdistys eivät tähtää uudessa toiminnassaan laajan tuotevalikoiman yleispankiksi, vaan jatkossakin ne keskittyvät asuntorahoitukseen ja siihen läheisesti liittyvään asiakkaille lisäarvoa tuottavaan liiketoimintaan. Esimerkiksi maksuliike- palvelut eivät kuulu uuden pankin tuotevalikoimaan. SUOMEN HYPOTEEKKIYHDISTYS SUOMEN ASUNTOHYPOPANKKI OY Matti Inha Toimitusjohtaja puh: (09) 228 361,GSM 0500 - 500 013 Hypoteekkiyhdistys perustettiin senaatin sääntöjen vahvistamispäätöksellä lokakuussa 1860. Valtiovarainministeriön päätöksellä lokakuussa 2002 myönnettiin yhdistyksen tytäryhtiölle talletuspankkitoimilupa. Osavuosikatsauksen 30.6.2002 mukaan Suomen Hypoteekkiyhdistyksen tase oli 334 milj. €, liikevoitto 1,7 milj. €, lainakanta 300 milj. €, vakavaraisuus 24,7 % ja tuotto-kulu-suhde 1,7. Lisätietoja Internet-sivuilta www.hypoteekkiyhdistys.fi Hypon asuntomarkkinoiden tilanneanalyysi Q3/2002 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/10/20021010BIT00560/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/10/20021010BIT00560/wkr0002.pdf