Gita Kadambi ehdolla Kansallisoopperan ja -baletin pääjohtajaksi

Suomen kansallisoopperan ja -baletin säätiön hallitus ehdottaa talon pääjohtajaksi Gita Kadambia, joka vastaa tällä hetkellä Helsingin kaupunginorkesterista sen intendenttinä. Hallitus päätti ehdokkuudesta kokouksessaan torstaina 4.5. Ennen nimittämispäätöstä hallitus kuulee Oopperan ja Baletin henkilöstöryhmiä.

Gita Kadambin (45) taustassa yhdistyvät johtamiseen, näkemyksellisyyteen ja kulttuurin tuntemukseen liittyvät taidot ja näytöt, joita Suomen kansallisoopperan ja -baletin hallitus pääjohtajalta edellyttää. Pääjohtaja vastaa koko organisaation johtamisesta, oopperan ja baletin taiteelliset johtajat toimivat hänen alaisuudessaan.

”Gita Kadambilla on vahva ymmärrys musiikista sekä oopperan ja baletin tuotannosta ja hyvä kokemus luovien ihmisten ja organisaatioiden johtamisesta. Hän tuntee koti- ja ulkomaisen klassisen musiikin kentän erittäin hyvin ja hänellä on laajat verkostot. Hänellä on kokemusta strategian johtamisesta ja myös digitaalisten palveluiden ja asiakaskokemuksen kehittämisestä. Gita Kadambi on tavoitteellinen ja näkemyksellinen vastuunkantaja ja avoin ja kuunteleva johtaja”, perustelee hallituksen puheenjohtaja Leena Niemistö.

Kadambi on työskennellyt Helsingin kaupunginorkesterin intendenttinä vuodesta 2013 ja sitä ennen HR-partnerina ja henkilöstöpäällikkönä Yleisradiossa, Radion sinfoniaorkesterin apulaisintendenttinä sekä mm. tuotantotehtävissä Kansallisoopperassa ja Savonlinnan Oopperajuhlilla. Hän on suorittanut johtamisen Executive MBA -tutkinnon Aalto-yliopistossa, musiikin maisterin tutkinnon Sibelius-Akatemiassa sekä Master of Music Performance -tutkinnon London College of Musicissa.

Pääjohtajahaku käynnistyi tammikuussa ja julkisen haun rinnalla käytettiin rekrytointiasiantuntijaa. Hallituksen nimitys- ja palkitsemisvaliokunta käsitteli yhteensä 45 hakemusta. Muiden hakijoiden nimiä ei julkisteta. Ennen lopullista nimityspäätöstä hallitus kuulee asiassa ensin henkilöstöryhmiä Kansallisoopperan ja -baletin käytännön mukaisesti.

Uuden pääjohtajan on määrä aloittaa tehtävässään vuoden 2018 alussa nykyisen pääjohtajan Päivi Kärkkäisen jäädessä eläkkeelle.

Lisätietoja ehdokkuudesta antaa hallituksen puheenjohtaja Leena Niemistö. Gita Kadambi, hallituksen muut jäsenet tai nykyinen pääjohtaja Päivi Kärkkäinen eivät tässä vaiheessa kommentoi ehdokkuutta.

Vain tiedotusvälineille, ei julkaistavaksi:

Kutsu lehdistötilaisuuteen

Tervetuloa kuulemaan pääjohtajauutiset lehdistötilaisuudessa torstaina 18.5. klo 15.00. Tilaisuus pidetään Alminsalin lämpiössä, sisäänkäynti Töölönlahden puolelta.

Paikalla ovat Leena Niemistö ja Gita Kadambi. Tilaisuudessa on mahdollisuus tehdä lyhyitä haastatteluja, pidemmät sovitaan erikseen. Toivomme pyynnöt etukäteen osoitteeseen press@opera.fi.

Lisätietoja / Leena Niemistön haastattelupyynnöt:
Viestintäpäällikkö Johanna Järventaus p. 040 731 2213, johanna.jarventaus@opera.fi

Suomen kansallisooppera ja -baletti on kansallinen taidelaitos, joka toimii koko Suomen hyväksi: Kansallisooppera on maan ainoa ammatillinen oopperatalo, Kansallisbaletti taas maan ainoa ammatillinen balettiryhmä. Ohjelmistoon kuuluu sekä aikaa kestäviä klassikkoja että uusia teoksia, maailmalta ja kotimaasta.