Kansallisooppera aloittaa Oopperan leffabrunssit

Suomen Kansallisoopperan ja Ylen yhteistyö saa uusia muotoja, kun Kansallisooppera tarjoaa mahdollisuuden nähdä Yle Teeman oopperalähetyksiä Alminsalissa suurelta valkokankaalta. Maksuttomia esityksiä on muutamana sunnuntaina vuodessa, ja esityksiä edeltää brunssi sekä teokseen liittyvää oheisohjelmaa.

Ensimmäinen Oopperan leffabrunssi on 14.12. klo 12.30, jolloin ohjelmassa on Mozartin Don Giovanni. Esitys on taltioitu Salzburgin musiikkijuhlilla elokuussa 2014. Esitykseen on vapaa pääsy, ja sen kesto väliaikoineen on noin 3,5 tuntia. Maksuttomat liput ovat jaossa esityspäivänä Oopperashopissa klo 10.30 alkaen.

Don Giovannin johtaa Christoph Eschenbach, ja sen on ohjannut Sven-Eric Bechtolf. Solisteina ovat Lenneke Ruiten, Anett Fritsch, Valentina Nafornita, Ildebrando D’Arcangelo, Luca Pisaroni, Tomasz Konieczny, Andrew Staples ja Alessio Arduini. Orkesterina on Wienin filharmonikot ja kuoro on Philharmonia Chor Wien. Lavastuksen esitykseen on suunnitellut Rolf Glittenberg, puvut Marianne Glittenberg ja valaistuksen Friedrich Rom.

29,50 euron hintainen brunssi tarjoillaan Alminsalin lämpiössä klo 11 alkaen. Brunssipaikkansa voi varmistaa ostamalla lippunsa ennakkoon Kanrestan palvelupisteestä oopperatalossa tai verkkosivuilta.

Brunssin päätteeksi klo 12–12.30 kuullaan Don Giovanni -aiheinen paneelikeskustelu, joka on avoin myös vain esitykseen tuleville. Keskustelun vetää Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi, ja mukana keskustelemassa ovat ohjaaja Anna Kelo, sopraano Tuuli Takala ja baritoni Jaakko Kortekangas. Lisäksi Tuuli Takala, Jaakko Kortekangas ja pianisti Hans-Otto Ehrström esittävät Don Giovannin ja Zerlinan dueton.

Seuraava Oopperan leffabrunssi on Verdin Kohtalon voima Baijerin valtionoopperasta elokuulta 2014, ja se nähdään 15.2. Keväälle 2015 on suunnitteilla vielä yksi, myöhemmin täsmentyvä esitys.

Kansallisoopperan ja Ylen yhteistyöhön kuuluvat myös Ylen televisioimat ja radioimat Kansallisoopperan esitykset. Yhteistyö alkoi lokakuussa Musorgskin Boris Godunov -oopperan radioinnilla, joka välitettiin myös eurooppalaisille kuulijoille EBU:n jäsenyhtiöiden kautta. Ensi vuonna radioidaan Kaija Saariahon Émilie-ooppera. Televisiossa nähdään ensimmäisenä Kullervo, koreografi Tero Saarisen uutuusteos Sibeliuksen musiikkiin, jossa mukana on myös Kansallisoopperan orkesteri, kuoro ja solisteja.

Lisätietoja: viestintäsuunnittelija Heli Rislakki, p. 09 4030 2320, heli.rislakki@opera.fi