Kansallisooppera ja -baletti tavoitti lähes miljoona ihmistä

Yleisö täytti Suomen kansallisoopperan ja -baletin esitykset 88-prosenttisesti vuonna 2017. Kävijämäärät pysyivät lähes edellisen ennätyksellisen vuoden tasolla, ja kaikissa tilaisuuksissa oli kävijöitä 297 380. Lisäksi radio-, tv- ja suoratoistoesityksiä kuunteli ja katseli noin 646 000 henkilöä Suomessa ja ulkomailla. Kaiken kaikkiaan Kansallisooppera ja -baletti tavoitti lähes miljoona ihmistä vuonna 2017.

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr:n hallitus hyväksyi vuoden 2017 toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen kokouksessaan 19. maaliskuuta. Toimintakertomus ja tilinpäätös tulevat Säätiön hallintoneuvoston vahvistettaviksi 24. huhtikuuta.

Suomen juhlavuosi näkyi monin tavoin toiminnassa

Satavuotiasta Suomea juhlittiin vuoden aikana lukuisilla ooppera- ja balettiesityksillä sekä konserteilla. Oopperaesityksistä merkittäväksi kohokohdaksi nousi syyskuussa kantaesitetty Sebastian Fagerlundin säveltämä Syyssonaatti – Höstsonaten. Tuotanto sai erittäin myönteisen vastaanoton niin yleisöltä kuin kotimaisilta ja kansainvälisiltä kriitikoilta.

Baletin puolella juhlavuoden kohokohdaksi nousi Kenneth Greven baletti- ja oopperataiteen voimat yhdistänyt Kalevalanmaa. Lisäksi Kansallisbaletti toteutti vuoden aikana kaksi mittavaa ulkomaan vierailua. Kenneth Greven Lumikuningatar esitettiin tammikuussa Tanskan kuninkaallisessa teatterissa Kööpenhaminassa. Huhtikuussa Kansallisbaletti suuntasi Tokioon ja Osakaan, ja vierailuohjelma koostui klassisista balettinumeroista ja nykytanssiteoksista.

Vuoden aikana ohjelmistossa oli 21 ooppera-, balettiproduktiota, joista 8 oli uusia. Lisäksi toteutettiin suuri määrä muita eri yleisö- ja ikäryhmille suunnattuja tilaisuuksia ja projekteja sekä vierailtiin 23 paikkakunnalla Suomessa. Vuoden aikana kävijöitä kaikissa tilaisuuksissa oli yhteensä 297 380. Ohjelmaa ja erilaisia elämyksiä oli kaikenikäisille, ja vuonna 2017 tavoitettiin noin 63 000 lasta ja nuorta.

Maksullisten esitysten määrä oli 283, ja näiden esitysten täyttöaste nousi edellisvuoden tavoin korkealle, 88 prosenttiin. Vuoden aikana tuotettiin yhteensä 587 esitystä, joista 8 % oli Oopperatalon ulkopuolella. Näitä maksullisia ja maksuttomia esityksiä seurasi yhteensä 274 760 katsojaa. Ostettujen lippujen arvonlisäveroton keskihinta oli 47 euroa.

Oopperatalon tiloja vuokrattiin myös ulkopuolisille toimijoille, ja lisäksi vapaan kentän ooppera- ja tanssiseurueita kutsutaan vuosittain esiintymään Alminsaliin.

Yhteistyö kansainvälisten ooppera- ja balettiseurueiden kanssa jatkui tiiviinä. Oopperatalossa nähtiin kolme muualta vuokrattua produktiota, ja Tokion New National Theatre esitti vuoden aikana Kansallisoopperan ja -baletin toteuttamat Richard Wagnerin oopperat Siegfried ja Jumalten tuho. Kaija Saariahon ooppera Only the Sound Remains oli Alankomaiden oopperan, Pariisin oopperan, Canadian Opera Companyn, Madridin Teatro Realin ja Suomen kansallisoopperan yhteistuotanto. Göteborgin oopperan kanssa yhteistyössä toteutettu Oopperan kummitus nähtiin Göteborgissa ja Slovakian kansallisteatterin kanssa toteutettu Romeo ja Julia -baletti Bratislavassa.

Strategiatyö sekä johtajavalinnat hallitustyön keskiössä

Uusi strategia vuosille 2018–2025 määrittelee Oopperan ja Baletin perustehtäväksi kansainvälisesti korkealaatuisen ooppera- ja balettitaiteen luomisen, esittämisen ja kehittämisen. Tavoitetila vuoteen 2025 mennessä on, että kansainvälisesti korkealaatuiset ooppera- ja balettielämykset ovat kaikkien saavutettavissa.

Vuoden aikana hallituksen keskeisiä tehtäviä olivat sekä uuden pääjohtajan että baletin taiteellisen johtajan valinnat sekä myös koko henkilökuntaa laajasti sitouttanut strategiaprosessi.

Eläköityneen pääjohtaja Päivi Kärkkäisen seuraajaksi valittiin Gita Kadambi. Hän aloitti pääjohtajan tehtävässä vuoden 2018 alussa. Kenneth Greven määräaikainen kausi baletin taiteellisena johtajana päättyy 31.7.2018. Hänen seuraajakseen valittiin Madeleine Onne.

Ohjelmiston lisäksi erilaisia digitaalisia sisältöjä

Vuoden 2017 aikana uusittiin vuonna 2014 voimaan tulleet tallennesopimukset taiteellisten ryhmien kanssa sekä yhteistyösopimus YLEn kanssa. Sopimusten jatkuminen on strategisesti tärkeää, sillä se mahdollistaa ooppera- ja balettiesitysten saattamisen televisiointeina, radiointeina, suoratoistoina, levytyksinä ja DVD-taltiointeina laajojen yleisöjen nähtäville ja kuultaville sekä Suomessa että kansainvälisesti.

Vuonna 2017 radio-, tv- ja suoratoistoesityksiä kuunteli ja katseli noin 646 000 henkilöä Suomessa ja ulkomailla. Eurooppalaisten oopperatalojen yhteisen verkkopalvelun, OperaVisionin, kautta suomalaiset saivat lisäksi nauttia kymmenistä maksuttomista oopperaesityksistä. Palvelussa nähtiin myös Sebastian Fagerlundin kantaesitysooppera HöstsonatenSyyssonaatti, joka myös suoratoistettiin YLEllä ja Oopperan ja Baletin Stage 24:llä maailmanlaajuisesti. Lisäksi BIS -levy-yhtiö levytti sen. Kansallisoopperan orkesteri levytti kapellimestari Esa-Pekka Salosen kanssa Igor Stravinskyn Perséphonen orkesteriversion Pentatone-levymerkille. Omien verkkosivujen Stage24-palvelun katsojaluvut kasvoivat edelleen.

Tavoitteena kustannustehokkuuden parantaminen

Säätiön taloudellinen tulos vuonna 2017 oli tasapainossa. Päänäyttämön esitysmäärä samoin kuin ensi-iltojen määrä oli hieman edellisvuotta pienempi, täyttöaste laski hieman edellisestä ennätyksellisestä vuodesta ja lipun keskihinta pieneni.

Säätiön toimintavuoden 2017 keskeisiä tavoitteita olivat oman rahoitusosuuden kasvattaminen ja toiminnan kustannustehokkuuden parantaminen. Näihin tavoitteisiin pyrittiin mm. tarjoamalla monipuolinen ja houkutteleva ohjelmistokokonaisuus, kehittämällä yritysyhteistyöhön ja lahjoittajasuhteisiin keskittyvän varainhankintatiimin toimintaa sekä käynnistämällä asiakastieto- ja lipunmyyntijärjestelmän uudistus. Säätiön omarahoitusosuus 19,4 % pieneni hieman edellisvuodesta lipputulojen laskun myötä. Toimintamenoista omarahoitus kattaa 24 %.

Varsinaisen toiminnan tuotot vuonna 2017 laskivat 9 % 13,2 miljoonaan euroon. Lipputulojen osuus toiminnan kokonaistuotoista oli 9,5 miljoonaa euroa. Toiminnan kokonaiskulut olivat 57,8 milj. euroa. Valtaosa toiminnan kuluista koostui henkilöstömenoista. Kokoaikaisen henkilöstön palkkamenot ja muut henkilöstömenot vuonna 2017 olivat yhteensä 39,2 milj. euroa. Taiteellisissa ja muissa tehtävissä toimineiden vierailijoiden henkilöstömenot olivat 5,7 milj. euroa ja teknisissä ja hallinnollisissa tehtävissä käytettyjen tuntipalkkaisten työntekijöiden henkilöstömenot 1,5 milj. euroa miljoonaa euroa.

Vuoden aikana Säätiön palveluksessa työskenteli keskimäärin 550 kuukausipalkkaista työntekijää 36 eri maasta. Lisäksi Kansallisoopperassa ja -baletissa työskenteli 944 tunti- ja suoritepalkkaista työntekijää, joista noin 80,1 % vierailijoina taiteellisissa tehtävissä.

Suomen kansallisooppera ja baletti sr:n hallituksen toimintakertomus ja tilinpäätös ovat luettavissa Kansallisoopperan ja -baletin verkkopalvelussa. Vuosikertomus ilmestyy painettuna huhtikuun loppupuolella hallintoneuvoston kokouksen jälkeen.

Lisätietoja:

Hallituksen pj. Leena Niemistö / assistentti Heidi Rainesalo p. 040 572 5116, heidi.rainesalo@pihlajalinna.fi