Kansallisooppera mukana eurooppalaisessa verkkohankkeessa

Suomen Kansallisooppera on yksi eurooppalaisista oopperataloista, jotka alkavat lähettää esityksiään verkon välityksellä Opera Platformissa. Hankkeeseen on hyväksytty mukaan 15 eurooppalaista oopperataloa. Joukossa ovat mm. Royal Opera House, Madridin Teatro Real ja Berliinin Komische Oper.

Useat oopperatalot ovat jo jakaneet joitain esityksiään suoratoistona, mutta nyt kaikki kootaan yhteistyössä kulttuurikanava ARTEn kanssa saman osoitteen www.theoperaplatform.eu alle, jolloin katsojien on entistä helpompi löytää ne. Opera Platform julkistettiin Opera Europan tapaamisessa Madridissa torstaina 7.5. ja verkko-osoite on nyt auki. Ensimmäisenä esityksenä nähdään Verdin La Traviata, joka välitetään suoratoistona Madridin Teatro Realista 8.5. Esitys on nähtävissä Opera Platformilla kuuden kuukauden ajan.

Suomen Kansallisoopperasta Opera Platformissa tulee nähtäväksi Kullervo 23.5. alkaen. Seuraava jakeluun tuleva Kansallisoopperan oopperatuotanto julkistetaan myöhemmin. Oopperaesitysten lisäksi Opera Platformilla tulee olemaan tietoa Euroopan oopperataloista, musiikkia, haastatteluja ja muuta oopperaan liittyvää materiaalia.

Suomen Kansallisoopperan osalta hankkeeseen liittyy myös virtuaalinen oopperakiertomatka Ooppera Road Trip. Siinä toimittaja Ville Blåfield tutustuu oopperoita välittäviin taloihin, käsittelee oopperaa osana kaupunkien kulttuuria ja kertoo tunnelmista esityksen ympärillä sanoin ja kuvin. Nojatuolimatkalle eurooppalaisiin oopperataloihin pääsee osoitteessa www.oopperaroadtrip.fi

Mukana merkittäviä oopperataloja

Digital Platformissa ovat mukana Wienin valtionooppera, Royal Opera House, Walesin Kansallisooppera, Brysselin La Monnaie, Aix-en-Provencen festivaali, Opéra National de Lyon, Berliinin Komische Oper, Staatstheater Stuttgart, Torinon Teatro Regio, Hollannin Kansallisooppera, Latvian Kansallisooppera, Oslon ooppera ja Varsovan Teatr Wielki.

Toukokuun 16. välitetään Royal Opera Housesta Kasper Holtenin uusi ohjaus Karol Szymanowskin oopperasta Król Roger. Toukokuussa nähdään myös Arturs Maskatsin oopperan Valentina kantaesitys Riikasta.

Yhteistyökumppaneina ovat oopperatalojen järjestö Opera Europa sekä kulttuurikanava ARTE. Tukea projekti on saanut Euroopan yhteisön Creative Europe -ohjelmasta sekä EBU:lta.

Opera Platform: www.theoperaplatform.eu
Ville Blåfieldin blogi: www.oopperaroadtrip.fi

Lisätietoja:
Kansallisoopperan viestintäjohtaja Liisa Riekki, p. 040 510 7336

Suomen Kansallisooppera on kansallinen taidelaitos, joka toimii koko Suomen hyväksi: Kansallisooppera on maan ainoa ammatillinen oopperatalo, Kansallisbaletti taas maan ainoa ammatillinen balettiryhmä. Ohjelmistoon kuuluu sekä aikaa kestäviä klassikkoja että uusia teoksia, maailmalta ja kotimaasta.