Näyttäviä uutuuksia ja nykyajan klassikoita Kansallisoopperan kaudella 2015–2016

Kansallisoopperan kausi 2015–2016 on rohkeampi kuin vuosiin. Kahdeksasta vahvasti nykyajassa kiinni olevasta ooppera- ja balettiensi-illasta kaksi on kotimaisia kantaesityksiä, ja Taikahuilua lukuun ottamatta kaikki ensi-iltateokset ovat syntyneet viimeisten sadan vuoden aikana. Kautta leimaa myös vahvojen ohjaajien ja koreografien panos, sillä nyt nähdään mm. maineikkaiden Peter Steinin, Dmitri Bertmanin, Carolyn Carlsonin ja Nacho Duaton töitä.

Suomen Kansallisoopperan ja Kansallisbaletin esityskausi 2015–2016 käynnistyy elokuussa, ja lipunmyynti alkaa maanantaina 30.3. Silloin myyntiin tulevat syyskauden esitykset sekä kausikortit, jotka sisältävät syksyn ja kevään ensi-iltateokset. Kevään 2016 lippujen myynti käynnistyy syksyllä.

Menestysmusikaali ja uutuusooppera

Oopperan kausi alkaa 4. syyskuuta maailman menestyneimmällä musikaalilla Oopperan kummitus. Andrew Lloyd Webberin musikaali nähdään nyt Suomessa ensimmäistä kertaa. Suurin osa eri maissa toteutetuista esityksistä on ollut alkuperäisen tuotannon kaltaisia, mutta Kansallisoopperassa tehdään Tiina Puumalaisen ohjauksessa aivan uusi toteutus. Oopperan kummituksen liput ovat olleet myynnissä ryhmille jo viime keväästä, ja yksittäiset liput tulivat myyntiin marraskuussa. Syksyn esitykset ovat loppuunmyydyt, mutta syksyllä esitykseen pääsee vielä kausikortin hankkimalla.

Syksyn toinen ensi-ilta on nuoren Dmitri Šostakovitšin hillittömän riehakas ooppera Nenä. Sen on ohjannut Peter Stein, yksi maineikkaimpia eurooppalaisia teatteriohjaajia. Nikolai Gogolin novelliin pohjaavassa oopperassa Kovaljov etsii kadonnutta nenäänsä pitkin Pietaria. Satiirista kuvausta aikansa virkavaltaisesta Venäjästä ja sen merkillisistä ihmistyypeistä terästää räväkän modernistinen musiikki. Näyttävä visualisointi hyödyntää 20-luvun venäläisen modernismin kuvastoa. Zürichin oopperasta peräisin oleva tuotanto nähdään 20. marraskuuta alkaen.

Vuosi 2016 alkaa uuden metallinhohtoisen oopperan kantaesityksellä, kun ensi-iltansa saa 22. tammikuuta Indigo. Sami Parkkinen on kirjoittanut jännittävän tarinan kaikkialle lonkeronsa ulottavan suuryhtiön vallasta, teknologian vaaroista ja onnen etsimisestä. Odotettavissa on jotain erityistä, kun säveltäjinä ovat Apocalyptica-yhtyeestä tutut Perttu Kivilaakso ja Eicca Toppinen ja ohjaajana Vilppu Kiljunen.

W. A. Mozartin tuttu Taikahuilu nähdään nyt uutta teknologiaa kokeilevana tuotantona. Elävät laulajat yhdistyvät saumattomasti mielikuvitukselliseen animaatioon, jonka on toteuttanut brittiläinen teatteriryhmä 1927. Perinteisten dialogien paikalla on tekstejä mykkäelokuvan hengessä ja näin kokonaisuus on entistä tiiviimpi. Berliinin Komische Operin palkittu tuotanto on mahdollisesti kaikkien aikojen hauskin Taikahuilu.

Moskovalaisen Dmitri Bertmanin kekseliäät oopperaohjaukset ovat saaneet monia palkintoja. Nyt Bertmanin työtä nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa, kun hän ohjaa Igor Stravinskyn oopperan Hulttion tie. Ooppera kuvaa Tom Rakewellin ja salaperäisen Nick Shadow’n matkaa nautintoihin ja turmioon. Tarinaa kuljettaa eteenpäin mitä kaunein musiikki, sillä 1950-luvulla Stravinsky tyylitteli 1700-luvun oopperoiden tapaan. Ensi-ilta on 18.3. ja Tom Rakewellin roolissa laulaa viimeaikaisista suorituksistaan paljon kiitosta saanut Tuomas Katajala.

Ohjelmistoon palaa syyskaudella hersyvä oopperakomedia Don Pasquale ja jo vuodesta 1995 katsojia kerännyt Tosca. Myös visuaalisuudellaan vaikuttanut Thaïs palaa näyttämölle, nimiroolissaan Helena Juntunen. Kevätkauden 2016 päättää Wagnerin Tristan ja Isolde, jossa kuullaan nyt uusia suomalaisia solisteja kun Isolden roolin laulaa Johanna Rusanen-Kartano ja Tristanin roolissa vuorottelevat Jyrki Anttila ja Robert Dean Smith.

Kansallisooppera kutsuu vuosittain myös vapaan kentän oopperaseurueita ja tanssiryhmiä esiintymään Alminsaliin. Syys–lokakuussa ohjelmistossa on monien toivomaa barokkioopperaa, kun Suomalaisen Kamariooppera ja Helsingin barokkiorkesteri esittävät Claudio Monteverdin oopperan Poppean kruunaus. Ohjaaja on Vilppu Kiljunen ja esitykset johtaa Aapo Häkkinen.

Baletissa kantaesitys koko perheelle

Kansallisbaletti tarjoaa kaudella 2015–2016 peräti kolme teosta, jotka on suunnattu koko perheelle. Suositut satubaletit hallitsevat syyskautta, kun taas keväällä tavataan monta kansainvälisesti kiinnostavaa koreografinimeä.

Baletin syksyn ensimmäinen ensi-ilta on Pieni merenneito. Kenneth Greve on tehnyt koreografian, jossa yhdistyvät H. C. Andersenin satu pienestä merenneidosta sekä kirjailijan oma elämä. Todellisuutta ja vedenalaista satumaailmaa yhdistävästä esityksestä on luvassa sekä näyttävä spektaakkeli että herkkä tarina rakkauden kaipuusta. Sekä säveltäjä Tuomas Kantelinen että puvustaja Erika Turunen olivat mukana yhteistyössä jo valtavan suosion saaneessa Lumikuningattaressa. Uutuusbaletin ensi-ilta on 23. lokakuuta.

Kevätkauden aluksi nähdään kahden legendaarisen koreografin ja kahden suuren lupauksen liikekieltä, kun 19. helmikuuta saa ensi-iltansa neljän teoksen kokonaisuus Liikkeen legendat. Jorma Uotinen ja hänen oppiäitinsä Carolyn Carlson tuovat näyttämölle tunnetut teoksensa Jord ja If to Leave Is to Remember. Lisäksi nähdään kahden kiitetyn nuoren koreografin teokset: Alexander Ekmanin hurmioitunutta energiaa ja räjähtäviä rytmejä sisältävä Episode 31 ja Demis Volpin Little Monsters, jossa soi Elvis Presleyn musiikki.

Espanjalainen Nacho Duato on yksi tämän hetken merkittävimpiä koreografeja. Kansallisbalettiin Duato tuo palkitun koreografiansa nimeltään BACH, Forms of Silence and Emptiness. Kaksiosainen teos on saanut sekä aiheensa että inspiraationsa Bachista, hänen elämästään ja tuotannostaan. Sen keskeisiä hahmoja ovat säveltäjän itsensä lisäksi Nainen ja Kuolema. Elämän koko kirjo on esillä teoksessa, joten surumielisyyden ohella siinä on myös aimo annos huumoria. Norjan Kansallisbaletista peräisin olevan tuotannon ensi-ilta on 4. toukokuuta.

Ohjelmistoon palaa kaksi koko perheen suosikkia, Javier Torresin Kaunotar ja hirviö sekä joulun odotukseen perinteisesti kuuluva Pähkinäsärkijä ja Hiirikuningas. Myös Onegin, yksi 1900-luvun kaikkein kauneimmista teoksista, palaa ohjelmistoon. John Cranko on luonut Pjotr Tšaikovskin musiikista ja Jevgeni Oneginin tarinasta koskettavan kokonaisuuden. Kevätkaudella esitetään jälleen myös Bajadeeria, yhtä baletin suurista klassikoista.

Konsertteja ja ilmaistapahtumia

Kansallisoopperan kausi tarjoaa myös konsertteja. Jo elokuussa esitetään Sibeliusta ja Schönbergiä Espoon tuomiokirkossa osana Urkuyö ja Aaria -festivaalia sekä Lahden Sibeliustalossa osana PYHÄNIEMI 2015 -taidetapahtumaa. Konsertit johtaa Ville Matvejeff. Jo perinteiseen tapaan on pyhäinpäivänä konsertti Johanneksen kirkossa ja silloinkin kuullaan Arnold Schönbergin musiikkia sekä Sibeliuksen lauluja.

Helsingin juhlaviikoilla Kansallisoopperan orkesteri ja kuoro esittävät Michael Güttlerin johdolla Benjamin Brittenin Suomessa harvoin kuullun suurteoksen War Requiem. Mukana Musiikkitalossa ovat myös poikakuoro Cantores Minores ja solistit Claire Rutter, Jeremy Ovenden ja Stephen Gadd.

Kansallisoopperan perinteiset joulukonsertit eri puolilla Suomea ovat ensi kaudella marraskuun lopussa. Yhteistyössä PianoEspoon kanssa kuullaan lokakuussa tähtipianisti Leif Ove Andsnesin konsertti.

Kansallisooppera tarjoaa myös runsaasti erilaisia maksuttomia tapahtumia, kuten senioreille suunnattuja Oopperan teetansseja, Vauvojen taidetuokioita, oopperatalon pihalla tanssittavat Talvitanssit ja lämpiökonsertteja. Koululaiset eri puolilla Suomea esittävät ensi kauden aikana Olli Kortekankaan säveltämää ja Minna Lindgrenin kirjoittamaa Sibelius-aiheista koululaisoopperaa Jannen salaisuus.

Teoskuvat ovat maksutta tiedotusvälineiden käytettävissä Kansallisoopperan aineistopankissa. Aineistopankin käyttäjiksi voi rekisteröityä Oopperan www-sivujen kautta. Ensi-iltateosten kuvat ovat käytettävissä aineistopankissa ensi-iltaviikon loppupuolelta alkaen.

Suomen Kansallisooppera on kansallinen taidelaitos, joka toimii koko Suomen hyväksi: Kansallisooppera on maan ainoa ammatillinen oopperatalo, Kansallisbaletti taas maan ainoa ammatillinen balettiryhmä. Ohjelmistoon kuuluu sekä aikaa kestäviä klassikkoja että uusia teoksia, maailmalta ja kotimaasta.