Anne Rautiaisen Mestari ja Margarita tuo saatanan seurueineen Willensaunaan

Kansallisteatterin syyskauden ensimmäinen ensi-ilta on Anne Rautiaisen ohjaus Mihail Bulgakovin klassikkoteoksesta Mestari ja Margarita.  Fyysistä ja visuaalista teatteria sekä nukketeatteria yhdistävä esitys nähdään Willensaunassa 6. syyskuuta.

Bulgakovin romaani Saatana saapuu Moskovaan (suom. Ulla-Liisa Heino) on pimeyden voimien hilpeän makaaberi vierailu 1930-luvun Neuvostoliitossa ja yksi maailmankirjallisuuden mielikuvituksellisimmista tarinoista, joka vie Stalinin ajan Moskovasta muinaisen Jerusalemin kautta täydenkuun tanssiaisiin ja takaisin. Teoksessa viiltävä yhteiskunnallinen satiiri kohtaa fantasian ja historiallisen totuuden pohdiskelu romanttisen rakkaustarinan. Mihail Bulgakov kirjoitti teostaan vuodesta 1929 vuoteen 1940, kuolemaansa saakka. Se ilmestyi Mestari ja Margarita -nimellä Neuvostoliitossa postuumisti vuosina 1966−1967, silloinkin sensuroituna.

Ohjaaja Anne Rautiaisen ja upean suunnittelijaryhmän tulkinnassa fyysinen ja visuaalinen teatteri sekä nukketeatteri yhdistyvät tavalla, joka tekee täyttä oikeutta karnevalistiselle ja absurdille alkuteokselle. Rautiaisen ja Janne Siltavuoren edellinen Kansallisteatterin yhteistyö Perhosia askelten alla oli yleisö- ja arvostelumenestys. Koreografiasta vastaa Sonya Lindfors.

Bulkakovin klassikkoromaanin tuominen näyttämölle on ollut Anne Rautiaiselle pitkäaikainen haave: ”Saatana ihmiskunnan peilinä on kutkuttava asetelma, kiehtova lähtökohta ihmisen tarkastelulle. Teoksessa on absurdi ja hullu maailma, päätön karnevaali joka kuitenkin tarkkarajaisesti piirtää esiin niitä asioita, jotka kantavat meitä, vaikka tuntuisi että kaikki ympäriltä tuhoutuu”, Rautiainen kertoo.

ENSI-ILTA WILLENSAUNASSA 6.9.2017

ROOLEISSA Marc Gassot, Maria Kuusiluoma, Juhani Laitala, Ilja Peltonen, Annika Poijärvi ja Juha Varis

OHJAUS JA DRAMATISOINTI Anne Rautiainen
SUOMENNOS Ulla-Liisa Heino