Cirko-festivaali tuo Kansallisteatteriin kolumbialaista huippusirkusta

Circolombia vierailee ensimmäistä kertaa Suomessa Cirko-festivaalin ohjelmistossa.  Ryhmän teos ja festivaalin päävierailuesitys Acéléré nähdään Suomen Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä toukokuussa.

Tästä esityksestä on tavanomaisuus kaukana.  Vuonna 2017 omintakeisesta Acélérésta tuli Edinburghin festivaalin lemmikki. Acéléréssa nähdään ällistyttävää sirkusosaamista, vahvaa energiaa ja poikkeuksellista elinvoimaa, joista maailman arvostetuimpiin sirkustaiteilijoihin kuuluvat Circolombian jäsenet tunnetaan. Hurjapäät hämmästyttävät taidoillaan ja painovoimaa uhmaavilla tempuillaan. Tätä maailmanluokan esitystä yleisö ei unohda.

Acéléré on saanut innoituksensa Kolumbian rikkaasta kulttuurista ja monimuotoisuudesta. Ryhmän esityksiä voisi kutsua sirkuskonserteiksi. Temppuja tehdessään rämäpäiset esiintyjät laulavat ja räppäävät. Esityksessä musiikki ei ole tärkeää; se on elintärkeää. Omintakeinen sirkus yhdessä tanssin ja musiikin kanssa luovat tarttuvaa energiaa sekä autenttista ja omaperäistä taidetta, joka tempaa myös katsojat mukaansa.

Lavalla nähdään 14 Kolumbian eturivin esiintyjää. Heistä suurin osa on opiskellut Circo Para Todos -sirkuskoulussa, joka nimensä mukaisesti tarjoaa sirkusta kaikille. Koulu perustettiin vuonna 1997 tukemaan syrjäytymisvaarassa olevia nuoria sirkuskoulutuksen avulla. Lontoosta käsin toimiva Circolombia Ltd on yli vuosikymmenen ajan tuottanut energisiä sirkusesityksiä, joissa on vahva Latinalaisen Amerikan tuntu. Vuodesta 2011 lähtien ryhmän merkittävimmät esitykset Urban ja Acéléré ovat ihastuttaneet katsojia ympäri maailmaa suurilla näyttämöillä ja kansainvälisillä festivaaleilla.

CIRCOLOMBIA: ACÉLÉRÉ
Näytännöt Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä
Perjantai 18.5. klo 19 (Suomen ensi-ilta)
Lauantai 19.5. klo 15