Fragile ─ särkyvää: Kertomus lapsesta alkoholinkäytön varjoissa

Suomessa tuskin on lasta, joka ei olisi jossain elämänsä vaiheessa pahoittanut mieltään tai pelännyt aikuisen juomisen takia.

Fragile – särkyvää -esitys kertoo yhden tarinan. Fragile – särkyvää tarttuu aiheeseen, josta vieläkin liian usein vaietaan. Teos tuo esiin ne tunteet, joita lapsi kokee ja joutuu piilottelemaan, kun perheessä käytetään liikaa alkoholia.

Esitys käsittelee alkoholin väärinkäytön seurauksia ja toimintahäiriöisen perheen dynamiikkaa. ”Mitä läheisempi humaltunut ihminen on, sitä ahdistavammaksi kokemus lapselle muodostuu”, sanoo esityksen ohjaaja ja tuottaja Heikki Törmi ja jatkaa: ”Ennen kaikkea Fragile – särkyvää on kuitenkin kertomus eheytymisestä ja toivosta. Kenenkään ei tarvitse sietää alkoholin väärinkäyttöä.”

Fragile – särkyvää -esitys on Kajaanin Kaupunginteatterin, Suomen Kansallisteatterin, Fragile-työryhmän ja Lasten seurassa -ohjelman toimijoiden yhteistuotanto. Esityksen tuotantoa ovat rahoittaneet Alko ja Suomen Kulttuurirahasto.

”Alkon Lasten seurassa -ohjelma on vuodesta 2009 halunnut herättää keskustelua siitä, miltä aikuisten alkoholinkäyttö lasten silmissä näyttää. Vuosien varrella keskustelua on nostettu filmein, joita on tuotettu yhteistyössä muun muassa A-klinikkasäätiön Lasisen lapsuuden kanssa. Nyt halusimme tukea näytelmää, joka on suoraan vuorovaikutuksessa yleisön kanssa – uutena näkökulmana ovat teatterintekijöiden omat kokemukset. Vaikka teatteriesityksen painopiste on alkoholiongelmaisessa perheessä, se muistuttaa myös, kuinka lähelle ongelma voi tulla meistä jokaista”, sanoo Alkon viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho.

Alkon Lasten seurassa -vastuullisuusohjelmassa ovat mukana Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, A-klinikkasäätiö, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Suomen Vanhempainliitto.

A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus -toiminnassa tiedetään, että joka neljäs suomalaisnuori on kokenut haittoja läheisen aikuisen alkoholinkäytöstä. Yksi viidestäkymmenestä nuoresta joutuu kokemaan haittoja usein.

”Esitys välittää koskettavalla tavalla nuorille tärkeää viestiä, jonka ympärille olemme rakentaneet vuosia Varjomaailma-palveluamme. Viesti kuuluu: aikuisten juomisesta saa puhua, juominen ei ole nuoren syytä eikä kenenkään tarvitse jäädä yksin”, kertoo Lasinen lapsuus -toiminnan projektipäällikkö Minna Ilva.

MLL:n Lasten ja nuorten puhelimen päällikkö Tatjana Pajamäki lupaa, että luotettavan aikuisen tukea ja ohjausta on saatavilla puhelinsoiton päässä: ”Meille tulee soittoja lapsilta ja nuorilta, jotka eivät ole koskaan uskaltaneet kertoa aiemmin kenellekään kodin liiallisesta alkoholinkäytöstä.”

Suomen Vanhempainliiton toiminnanjohtajan Ulla Siimeksen mukaan esitys antaa ajateltavaa myös kaikille vanhemmille. Omaa alkoholinkäyttöä on syytä ajatella myös lapsen näkökulmasta. ”Usein ajatellaan, että lapset eivät kiinnitä huomiota meidän aikuisten asioihin. Näin ei kuitenkaan ole. Lasta saattaa ahdistaa niissäkin alkoholinkäyttötilanteissa, jotka ovat aikuisten mielestä vielä hyvinkin harmittomia”, Ulla Siimes sanoo.

Fragile – särkyvää -esitykset:

Kansallisteatterissa 24.–26.5.
Turun Kaupunginteatterissa 8.–9.11.
Oulun Kaupunginteatterissa 22.–23.11.
Kajaanin Kaupunginteatterissa 5.–8.12

Lisätietoja:
Heikki Törmi, esityksen ohjaaja ja tuottaja, puh. 050 520 7790
Minna Ilva, Lasinen lapsuus -toiminnan projektipäällikkö, A-klinikkasäätiö, puh. 044 353 4932
Leena Sokolowski, vastuullisuusasiantuntija, Alko, puh. 040 581 2390

MLL:n Lasten ja Nuorten puhelin 116 111: www. mll.fi/mll/auttavatpuhelimet/lnpn/
A-klinikkasäätiön Lasisen lapsuuden verkkopalvelu nuorille:
www.varjomaailma.fi