Heini Junkkaalan Homoäiti on tarkkanäköinen kuvaus asioista, joihin vanhemmuudessa ei voi valmistautua

Homoäiti on Heini Junkkaalan kirjoittama ja ohjaama dokumentaarinen näyttämöteos äidiksi tulemisesta, oman ajan ja omien rajojen katoamisesta, sukupolvien ketjuun liittymisestä ja kuolevaisuuden kohtaamisesta. Esiintyjänä nähdään karismaattinen Katja Küttner, ja teos saa kantaesityksensä Omapohjassa 9. marraskuuta.

Kun Junkkaala sai toisen lapsensa, hänelle jäi päivässä yksi tunti aikaa kirjoittaa. Hän päätti käyttää sen oman elämänsä dokumentointiin. Hän alkoi kirjoittaa jokapäiväisestä arjestaan pienten lasten äitinä. Päämääränä oli mahdollisimman tarkka ja rehellinen sisäisen ja ulkoisen todellisuuden havainnointi. Hän lupasi itselleen, että ei sensuroisi mitään.

Homoäiti on tehty ja omistettu niille, jotka eivät yleensä pääse teatteriin, koska jalassa, kädessä, tississä, parrassa roikkuu yksi tai useampi tahmeakätinen lapsi.

Homoäiti on tehty ja omistettu niille, jotka ovat itkeneet aamulla, koska eivät tiedä, miten selviytyä univelkaisena uudesta päivästä. Niille, jotka ovat epätoivoissaan olleet vähällä potkaista kissaa, tai ovat potkaisseet kissaa. Niille, jotka ovat löytäneet kakkaa paidastaan, oksennusta housuistaan, hammastahnaa hiuksistaan, harmaata hiuksistaan. Jotka ovat unohtaneet kaiken, rukkasen, syntymäpäivän, päiväkotimaksun, puolet kahden asian ostoslistasta, tapaamisen, peiliin katsomisen, tissin laittamisen rintaliiveihin, kaiken sen mitä puhuttiin viisi minuuttia vanhenneessa todellisuudessa.

Homoäiti on tehty ja omistettu niille, joiden kädet ovat alkaneet muistuttaa oman äidin tai isän käsiä. Niille, jotka ovat hengittämättä katsoneet nukkuvaa lastaan. Niille, jotka ovat itkeneet nähdessään viherpeipon putoavan katuun. Niille, jotka eivät enää pysty suojaamaan itseään siltä tiedolta, että me kuolemme.

Homoäiti on toinen teos Heini Junkkaalan Kansallisteatterille tekemästä kolmen dokumenttiesityksen sarjasta. Ensimmäinen esitys sarjassa oli Axel - soolo miesäänelle, joka sai ensi-iltansa Lavaklubilla maaliskuussa 2018.

KANTAESITYS OMAPOHJASSA 9.11.2018

ESIINTYJÄ Katja Küttner
TEKSTI JA OHJAUS Heini Junkkaala
DRAMATURGI Elina Snicker