Jennifer Tremblayn hienovireinen ja koskettava Lista nähdään ensi kertaa Suomessa Kansallisteatterin Omapohjassa

Kanadalaiskirjailijan esikoisteos Lista on tarina pyykinpesusta ja kuolemasta. Irene Ahon ohjamassa monologiesityksessä loputtomia listoja laativan ja ystävää kaipaavan kotiäidin roolin näyttelee Pirjo Määttä. Suomen kantaesitys nähdään Omapohjassa 14. syyskuuta.

Tahraton keittiö.

Keittiössä on nainen, kolmen lapsen äiti, perfektionisti, jonka kodin ja lasten hoito sujuu mainiosti tehtävälistojen laatimisen avulla.

Muutto maaseudulle oli naisen oma toivomus, oma ihannekuva perheidyllistä, mutta hän ei viihdykään uudessa kotikylässä. Talo seisoo keskellä kuivaa, hengetöntä peltomaisemaa, eikä kylässä ole yhtäkään sukulaissielua. Kaiken lisäksi naapurissa asuu Camilla, raskaana oleva, boheemi äiti, jonka kaoottinen elämäntapa ja neljä kuritonta lasta vasta ärsyttäviä ovatkin.

Mutta kun Camilla kuolee pian viidennen lapsensa synnytyksen jälkeen, nainen järkyttyy. Olisiko hän voinut estää sen?

Lista on terävänäköinen tarina listojen laatimisesta ja siitä, miten oleellinen ja arkinen ovat salakavalasti toisiinsa sidottuja. Haikean koominen esitys kertoo ystävyydestä, äitiydestä, menetyksistä, sattumista ja vastuusta.

Lista (La liste) on kanadalaiskirjailija Jennifer Tremblayn esikoisnäytelmä, joka kantaesitettiin Montrealin Théâtre d’Aujourd’huissa vuonna 2010. Näytelmä sai hyvän vastaanoton sekä kotimaassaan että ulkomailla, jossa sitä on esitetty laajalti. Tremblay on sittemmin kirjoittanut Listalle kaksi jatko-osaa: Le Carrousel (2011) ja La délivrance (2014). Quebeciläisen Tremblayn kirjalliseen tuotantoon kuuluu näytelmien ja tv-käsikirjoitusten lisäksi muun muassa nuortenkirjallisuutta, romaaneja ja runoutta.

Lista nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa, Omapohjan intiimillä näyttämöllä. Monologiesityksen ohjaa Irene Aho, ja sen esiintyjänä nähdään upea Pirjo Määttä. Suomennoksesta vastaa palkittu kääntäjä Reita Lounatvuori.

Suomen kantaesitys Omapohjassa 14.9.2018

ESIINTYJÄ Pirjo Määttä

OHJAUS Irene Aho
SUOMENNOS Reita Lounatvuori
LAVASTUS JA VALOSUUNNITTELU Jukka Huitila
ÄÄNISUUNNITTELU Harri Kejonen
PUKUSUUNNITTELU Auli Turtiainen
NAAMIOINNIN SUUNNITTELU Laura Sgureva
DRAMATURGI Eva Buchwald

”CHANGE YOUR LIFE” – PLAYS FROM QUEBEC
Omapohjassa 15.9.2018 klo 16.00
Kansallisteatteri järjestää quebeciläisten näytelmien lukudraamatilaisuuden. Tilaisuudessa kuullaan Eva Buchwaldin kääntämät näytelmätiivistelmät neljältä kanadanranskalaiselta näytelmäkirjailijalta.  Hilkka-Liisa Iivanaisen ohjaamassa lukudraamassa esiintyvät Milka Ahlroth, Aleksi Holkko, Markus Järvenpää, Jussi Nikkilä, Laura Rämä ja Elsa Saisio. Englanninkieliseen tilaisuuteen on vapaa pääsy.
Lue lisää: https://kansallisteatteri.fi/esitys/change-your-life/

KESKUSTELUTILAISUUS NÄYTÄNNÖN JÄLKEEN
Omapohjassa ke 3.10.2018
Monologinäytelmästä keskustelemassa ohjaaja Irene Aho, näyttelijä Pirjo Määttä ja suomentaja Reita Lounatvuori.

Pääjohtaja Mika Myllyaho mika.myllyaho@kansallisteatteri.fi
Viestintäpäällikkö Linda Lopperi linda.lopperi@kansallisteatteri.fi, p. 050 540 5062

Suomen Kansallisteatteri
Läntinen Teatterikuja 1